دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ همایش زائران حج تمتع استان آذربایجان شرقی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: مراسم حج بهترین فرصت برای توبه به درگاه خداوند است، در این ایام باید بازار و دنیا را کنار گذاشت و از فرصت حضور در سرزمین وحی استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم، در همایش متمرکز آموزشی توجیهی زائران حج تمتع آذربایجان شرقی از زائرین خواست آگاهی و معرفت خود را افزایش دهند و با تاریخ اسلام آشنا شوند.

امام جمعه تبریز ادامه داد: این عوامل انسان را با مجموعه‌ای از اطلاعات وسیع آشنا می‌سازد و با دقت می‌توان گفت که یک دوره تاریخ اسلام عملاً مرور می‌شود و امروزه می‌توان از طریق زیارت آنها و آشنا شدن با مقام و منزلت و مظلومیت آنان و استفاده از کلمات و سخنان گهربارشان، بر معرفت و معلومات خود افزود.

وی خطاب به زائران بیت الله الحرام گفت: هر فردی که از گناهان پاک شد، یقیناً در آخرت رستگار خواهد بود و بهشت جاویدان جایگاه او می‌شود؛ حج هم اثر گناه زدایی دارد و هم پاداش گران سنگی به نام بهشت که پیامبر اکرم(ص) فرماید «الْحَجُّ الْمَبْرُورُ لَیْسَ لَهُ جَزَاءٌ إِلَّا الْجَنَّةُ؛ حج مقبول را پاداشی جز بهشت نیست.

امام جمعه تبریز گفت: بین عمل، ایمان و اعتقاد رابطه تنگاتنگی وجود دارد؛ هر چه اعمال نیک و خیر بیشتر شود، بر قدرت ایمان افزوده می‌شود و بر عکس، اعمال ناشایست و انجام گناه ایمان را ضعیف و سست می‌کند که حج مجموعه اعمال و عباداتی است که شدیداً بر تقویت و اصلاح و افزایش ایمان تأثیرگذار است، لذا امام زین العابدین(ع) فرمود «حِجُّوا وَ اَعْتَمِرُوا... یَصْلُحْ إِیمَانُکُمْ...؛ حج و عمره را به جا آوردید... تا ایمان شما اصلاح و تقویت شود.

وی در ادامه، حج را مجموعه اعمالی دانست که انسان را با توحید و یگانگی خدا و یاد او و همین طور با موحدان تاریخ و بندگان صالح و ذاکر خدا، یعنی انبیاء و اولیاء آشنا می‌سازد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی اظهار کرد: اتصال به توحید و مبدأ هستی و یاد خدا، باعث آرامش روحی و روانی انسان می‌شود به راستی اگر به دقت ملاحظه شود، با تمام هجوم جمعیت و تراکم آن، گرمی هوا و سنگینی اعمال در لحظه بستن احرام و لبیک گفتن، حین طواف و در حال سعی بین صفا و مروه، در عرفات و منی و در همه جا آنچه از چهره حاجیان مشهود است، آرامش روحی و روانی و نشاط و شادی درونی غیر قابل وصف است.

وی به تأثیر حج و رشد اخلاقی انسان آن اشاره کرد و گفت: از یک طرف با ممنوعیت جدل، ناسزاگویی و... انسان را تمرین می‌کند که برای همیشه از رذائل اخلاقی زبانی دوری جوید و از طرف دیگر با ایجاد خشوع قلبی و تواضع درونی، تکبر و غرور و خود خواهی را که محور و عامل بسیاری از گناهان و رذائل اخلاقی است، از انسان دور می‌سازد.

امام جمعه تبریز از دیگر آثار اخلاقی و روانی حج، به دنیا گریزی اشاره کرد؛ همان دنیایی که محبت آن عامل تمام خطاها و گناهان است که حجّ می تواند محبت به دنیا و زرق و برق آن را کمرنگ و یا زائل کند.

وی افزود: مراسم حج بهترین فرصت برای توبه به درگاه خداوند است، در این ایام باید بازار و دنیا را کنار گذاشت و از فرصت حضور در سرزمین وحی استفاده کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha