جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ دیدار اعضای شورای هنر و  تبلیغ حوزه با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیرحوزه‌های علمیه گفت: مقام معظم رهبری در جلسات خصوصی تاکید داشتند حوزه به هنر توجه داشته باشد، لذا باید به این امر و تاکید مقام معظم رهبری اهتمام داشته باشیم و همچنین می توان در این راستا از این امر مهم الهام گرفت و نگاه‌های امام راحل، رهبری و مراجع در زمینه هنر گردآوری شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی امروز در دیدار شورای هنر و تبلیغ حوزه های علمیه، گفت: هنر عاشورایی ابعاد و جلوه‌های گوناگون دارد و بخش مهم آن تجلی هنر در قالب شعر و ادب، خطابه و خطبه می باشد که هنرمندان تاریخ به واسطه استمداد از هنر قصه عاشورا را استمرار و پیام آوری آن را محقق داشتند.

وی از نکات مهم تجلی عاشورا در تاریخ را هنر دانست و خاطرنشان ساخت: عاشورا از منظر هنری و منظومه هنری قابل توجه است که در این راستا انواع هنر این حادثه را به خط اهل بیت علیه السلام متصل کرده و در جهت تبیین معارف دین قرار داده است و به کمک انواع هنرها در معماری مقدماتی عاشورا و خلق و پیام آوری آن افزون بر ذخایر ذاتی و معنوی آرایه های هنری بوده که به این قصه جلوه داد است تا در تاریخ ماندگار شود.

عضو فقهای شورای نگهبان، ضمن بیان نگاه‌ها و انتظارات حوزه و هنر ابراز داشت: ما در حوزه، شاهد اقدامات جامعه هنری هستیم که جوان های زیادی در هنرآسمانی و معنوی در جهت خدمت به آرمان های انقلاب دارند، مدیریت حوزه در طیف وسیع آن اهتمامی جدی از سر اعتقاد و باور دارد و همه نهادهای فعال حوزوی را به رسمیت می شناسیم و وظیفه خود می دانیم تا کمک حال آنان در انجام فعالیت های هنریشان باشیم.

وی در ادامه ضمن بیان تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به هنر در حوزه های علمیه، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در جلسات خصوصی تاکید داشتند حوزه به هنر توجه داشته باشد، لذا باید به این امر و تاکید مقام معظم رهبری اهتمام داشته باشیم و همچنین می توان در این راستا از این امر مهم الهام گرفت و نگاه های امام راحل، رهبری و مراجع در زمینه هنر گردآوری شود.

جهاد تبیین را بدون بهره گیری از هنر نمی توان عملی کرد

آیت الله اعرافی ابراز داشت: هنر اگرمعنای عام تری ازآن مطرح شود جریان خلقت است و دایره وسیعی را در خود دارد و در معنای جز هنر در قلمروهای زندگی بشر می باشد.

وی در بیان اهمیت هنر در تبیین معارف دینی، گفت: هنری برای عمق بخشی و گفتمان سازی دینی می تواند نقش موثری داشته باشد و همچنین جهاد تبیین را بدون بهره گیری هنر نمی توان عملی کرد و توجه به این امر مهم برای تبیین ارزش های اسلامی و فعال سازی جریان های انقلاب و حوزوی بسیار مهم است.

عضو فقهای شورای نگهبان ابراز داشت: آن گاه که هنر در حوزه مطرح می شود مقصود این است که هنر باید در اشکال و رسالت ها و ماموریت های حوزه همراه و راهبری شود و همچنین دایره و خطوط هنر از لحاظ کمی و کیفی قالب و شعر با همین شاخص تبیین معارف دینی در منظومه هنری که در قالب صلح سازش و ضوابط دینی است مطرح می باشد.

وی گفت: نظام جامع هنر کار خوب و ارزشمندی است و پیوست هنر در مجموعه برنامه های حوزه نیازمند راهبری است که می توان با استفاده از رشته ها، پایان نامه ها و مجلات و تدوین متون منابع درسی مواد درسی اندیشه هنری را در آن قرار داد.

هنر در ۱۰۰ سالگی حوزه مورد توجه باشد

آیت الله اعرافی ابراز داشت: در برنامه صدمین سالگرد باز تاسیس حوزه علمیه، برنامه های متعدد و آثار قابل توجهی از جمله ۱۰۰ جلد مورد توجه است و در این راستا نمایشگاه ملی و فرا ملی برگزار خواهد شد که بخش هنر و شوراهای هنری می توانند نقش موثری در آثار و دستاوردهای هنری در صدمین سالگرد حوزه داشته باشند.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: هنرمندان حوزه باید در امتیازات آموزشی و پژوهشی و طرح هدفمندی معیشت و نخبگان و پشتیبانی حوزه جایگاه تعریف شده ای داشته باشند و این طرح با امتیازات آموزشی فعال شده، لذا هنر حوزه را باید به سمت فعالیت های منطبق با رسالت های حوزه جهت داد.

عضو فقهای شورای نگهبان عنوان داشت: باید حوزویان توجه داشته باشند، هنرهایی که در جامعه هنری وجود دارد باید راهبری و در شان حوزه می باشد مورد توجه قرارگیرند و این شورا باید با همه نهاد ها و معاونت ها حوزه تعامل داشته باشد.

وی گفت: برای آشنایی جامع حوزوی با شعر و ادب باید تدبیری شود و این امر ممکن است در مواد درسی گنجانده شود.

آیت الله اعرافی در پایان تاکید کرد: هنر می تواند در زمینه تبیین معارف دینی نقش مهمی را ایفا کند و باید قرآن را حداقل به ۱۰ زبان هنری ترجمه و تفسیر کنیم که با خواندن آن تفسیر آن همراه فیلم و تصویر بیان شود و این امر مهمی است که حوزه باید تلاش کند قرآن را به زبان هنری تفسیر نماید.

انتظارات و مطالبه‌های فراوانی از طلبه معاصر

حجت الاسلام والمسلمین حسین ملانوری معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه نیز در این دیدار خاطرنشان ساخت: هنر یک ویژگی دارد که می تواند توجه بسیاری از انسان ها را به خود جلب کند، خداوند انسان را طوری آفریده است که به زیبایی ها گرایش دارد و هنر یک زیبایی بسیار بزرگ در درون خود دارد.

وی در بیان این که حوزه های علمیه در جهت آشنایی با هنر دارای ظرفیت و ابزار خوبی برای انتقال اسلام است ابراز داشت:اولین گام در تجلی هنر در تبیین معارف دینی ادبیات قوی است که باید بر این قدرت قلم و بیان توجه داشت.

معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه گفت: مسئله هنر بسیار مهم است که حوزه نیز باید به آن توجه ویژه ای داشته باشد و از آن غافل نشود، چراکه هنر ویژگی خاصی دارد که توجه همگان را به خودش جلب می کند و در شرایط فعلی و با توجه به انتظارات و مطالبه‌های فراوانی که از طلبه معاصر در جامعه وجود دارد، با اکتفا به هنر در انتقال معارف اهل بیتی بصورت حرکت جهادی در جامعه نقش‌آفرینی کند و این چیزی است که حوزه علمیه دنبال آن است.

بین المللی و جریان سازی هنر در حوزه های علمیه

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه نیز در این دیدار، ضمن تاکید بر کار در عرصه هنر ابراز داشت:‌ باید هنراسلامی در جامعه و محافل بین المللی مطرح شود و ما امروزه بیش از ۱۰۰۰ حوزه در عرصه بین الملل داریم و این مراکز دینی در جهان اسلام کم نظیر و ظرفیت خوبی است.

وی در ادامه عنوان داشت:در عرصه های تحولی حوزه های علمیه که قرار است برای صدمین سالگرد باز تاسیس حوزه های علمیه همایشی برگزار شود در ادامه آن برنامه های خوبی اجرا خواهد شد، لذا اعضای شورای هنر حوزه های علمیه می توانند در این همایش با ارائه گزارشی همچون کتاب و پنل های تخصصی فعالیت های خود را به نمایش بگذارند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری ابراز داشت: برای بست بین المللی و جریان سازی در این عرصه در حوزه های علمیه با طراحی نشست های بین المللی در بعضی از کشورها، می توان در این زمینه عرصه هنر حوزه های علمیه را قوت بخشید.

حجت الاسلام و المسلمین رستم نژاد معاون آموزش حوزه های علمیه در ادامه این دیدار گفت: ظرفیت های که در رشته های تخصصی حوزه های علمیه وجود دارد، باید در این عرصه بهره گرفت و ما نزدیک به ۱۰۰۰ رشته و رویکرد داریم که تا حد زیادی از بخش های مختلف هنر درآن دیده شده است و امروزه درختواره دانشی برای هنر وجود دارد لذا باید به این نکته مهم توجه شود که ظرفیت علمی و هنری حوزه در قلب حوزه قرار بگیرد.

هنرهای آوایی در نهمین سوگواره هنرهای آسمانی مورد توجه است

حجت الاسلام قربانی مدیر هنر و تبلیغ نوین حوزه نیز در این دیدار گفت: در راستای تنظیم نظام جامع شورای هنری، در تابستان گذشته ۱۳ جلسه برگزار شده است که با حضور شورای مدیران حوزه نهایی و ابلاغ شده است.

وی در ادامه با بیان فعالیت های این شورا خاطرنشان ساخت: این شورا برنامه های متعددی همچون برگزاری جشنواره هنرآسمانی در زمینه هنر تجسمی و هنرهای نمایشی برگزار کرده است و همچنین در این راستا نشست های تخصصی هنر و حوزه با حضور اساتید و طلاب هنرمند در قالب نقد و نظر برگزار شده است و این نشست ها ادامه خواهد داشت و قصد داریم در بحث هنرهای نمایشی طلاب را فعال و گردآوری کنیم و اساتید بزرگی در این عرصه دعوت کرده ایم.

مدیر هنر و تبلیغ نوین حوزه در ادامه گفت: ستادهای این دو عرصه فعالیت های خود را در حوزه شعر و داستان آغاز کرده اند و در همین راستا در نهمین جشنواره هنر آسمانی نزدیک به ۱۶ مجموعه عضو هیئت امنا آن هستند برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام قربانی تصریح کرد: هنرهای آوایی که شامل سخنرانی و جمع خوانی و تواشیح می باشد در بخش جشنواره نهمین سوگواره هنر آسمانی در نظر گرفته شده است و این در قالب طرح است و اگر تایید شود کار نو و جدیدی خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha