دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کلانتری

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین کلانتری گفت: کربلا یک دائرةالمعارف بزرگ از معارف اسلام است. ما اگر بخواهیم به شناخت امام حسین (ع) و قیام کربلا برسیم هیچ راهی جز افزایش معرفت خودمان نیست.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری، در نشست دوره‌ی آموزشی با عنوان آداب نوکری امام حسین(ع)، ویژه خواهران در سالن شهید آیت الله دستغیب حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)، ضمن ابراز امیدواری از اینکه همه دوستداران اهل بیت(ع) و مکتب امام حسین(ع) معرف دستاوردهای عاشورا باشند، گفت: در حقیقت، اینجا کارگاه آداب نوکری اهل بیت (ع) است. معنی نوکر در اینجا منفی نیست، نوکر یعنی محب واقعی اهل بیت (ع)بودن. اینکه فردی زیر خیمه حضرت اباعبدالله(ع) باشد، افتخار بزرگی است که نصیب هرکسی نمی شود و سعادت می خواهد.

وی ادامه داد: وقتی فردی تصمیم می گیرد نوکر اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) باشد، لازم است ضمن رعایت آداب و اصول، معرفت خود را نسبت به خاندان عصمت و طهارت (ع) و این امام همام بالا ببرد و محرم فرصت بی بدیلی برای نیل به این هدف متعالی است.

تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) خاطرنشان کرد: اولین قدم برای یک کار فرهنگی این است که انسان گامی برای افزایش معرفت خود بردارد تا بتواند در ابتدا بر روی خانواده و محیط پیرامون خود و در ادامه بر روی جامعه، تاثیرگذار باشد. در آیه ۶ سوره تحریم آمده است: "یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا - ای کسانی که ایمان آورده‌اید، خود را با خانواده خویش از آتش دوزخ نگاه دارید".

حجت الاسلام والمسلمین کلانتری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهمیت جایگاه "عمل" در زندگی، گفت: خداوند متعال در آیه ۲ سوره صف می فرماید: "یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ" یعنی ای مؤمنان، چرا چیزی را می گویید که خود عمل نمی کنید؟ ادعا کردن و سخن گفتن در مورد یک موضوع، مسئولیت آور است. وقتی فردی قصد عمل ندارد، از همان ابتدا در مورد آن حرفی هم نزند.

وی ادامه داد: یک عمل می تواند در شعاع وسیعی اطرافیان را تحت تاثیر قرار دهد. بسیاری از انبیای الهی و علمای ربانی که در جامعه خودشان موثر واقع شدند، نه با حرف زدن، بلکه با عمل بوده و این عمل باعث شده است جمعیت بزرگی، پشت سرشان حرکت کند. در آیه ۲۸۵ سوره بقره آمده است: "آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْهِ مِنْ رَبِّهِ – پیامبر، خود به آنچه از جانب پروردگارش به او نازل شده ایمان دارد" منظور این است که کار در ابتدا از خود پیامبر اکرم (ص) شروع شد و اول خود ایشان، ایمان آوردند، و بعد، همان طور که در ادامه آیه می خوانیم مومنان و پیروان ایشان؛ وَالْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَ مَلآئِکَتِهِ وَ کُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ - و همه مؤمنان، به خدا و فرشتگانش و کتاب هایش و پیامبرانش ایمان دارند.

تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) خاطرنشان کرد: اگر خود پیامبر(ص) به کار و راه خودش ایمان نداشت، به هیچ وجه در انجام رسالتش موفق نمی شد و یک نفر را هم نمی توانست جذب کند.

وی خطاب به حاضران در جلسه گفت: خواهران بزرگوار، انقلاب اسلامی ایران، بزرگترین کار ایمانی بود که موفق شد پیروان بسیاری در ایران و جهان، جذب کند. امام خمینی(رحمت الله علیه) حتی یک لحظه در رسالت خود، تردید نداشت و فعالیت های انقلابی خود را در ابتدا، با یک جمع محدود ۴۰۰ نفره از شاگردانش که یکی از آن ها مقام معظم رهبری(مدظلّه‌العالی) بودند، آغاز کرد و در ادامه به بزرگترین انقلاب مردمی جهان ختم شد. در کتاب «خون دلی که لعل شد» که حاوی خاطرات امام خامنه‌ای(مدظلّه‌العالی) از زندان ها و تبعید دوران مبارزات انقلاب اسلامی است، ابعاد و گستره این مبارزه، به خوبی روشن شده است. امام صادق (ع) می فرمایند: "کونوا دُعاةً لِلنّاسِ بِغَیرِ ألسِنَتِکُم، لِیَرَوا مِنکُمُ الوَرَعَ وَالاِجتِهادَ وَالصَّلاةَ وَالخَیرَ ، فَإِنَّ ذلِکَ داعِیَةٌ" یعنی مردم را با غیر زبان خود [به مذهب خویش] دعوت کنید، تا پارسایی و سخت کوشی [در عمل و عبادت] و نماز و خوبی را از شما ببینند؛ زیرا اینها، خود [بهترین] مبلّغند.

حجت الاسلام والمسلمین کلانتری در ادامه، ضمن توصیه جوانان به معرفت افزایی و افزایش آگاهی جوانان نسبت به محرم حسینی، گفت: کربلا یک دائرةالمعارف بزرگ از معارف اسلام است. ما اگر بخواهیم به شناخت امام حسین (ع) و قیام کربلا برسیم هیچ راهی جز افزایش معرفت خودمان نیست. کتاب های بسیار مفیدی در این راستا، نگاشته شده اند، کتاب "لهوف" نوشته‌ی سید ابن طاوس یکی از مقتل‌های معتبر و درباره رخدادهایی است که به حادثه کربلا منتهی شده. در "لهوف" همچنین درباره‌ی اصل جنگ و رخدادهای بعدی آن می‌خوانیم. کتاب های "حماسه حسینی" و "تحریف های عاشورا" شهید استاد مطهری از دیگر کتاب های خوب در این زمینه است. همچنین کتاب «آفتاب در مصاف» علل و ابعاد حادثه‌ی عاشورا بر گرفته از بیانات رهبر معظّم انقلاب اسلامی است و شامل مجموعه تمام گفتارها و مطالب معظّم لَه از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۰ درباره‌ وجود مقدّس امام حسین‌ (ع)، و تحلیل وقایع قبل و بعد از عاشورای سال ۶۱ هجری قمری می‏باشد.

تولیت حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: ما امروز یک کربلا و عاشورای عینی هم داریم، مساله عفاف و حجاب، کربلای امروز ما است و سربازان اصلی این جبهه، شما خواهران هستید. یک جنگ تمام عیار به معنای واقعی کلمه است. تلاش برای نقش آفرینی مثبت در حوزه عفاف و حجاب، باید در مرکز توجه همه بانوان کربلایی کشور قرار بگیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه یک اصل مهم در کار فرهنگی، فرصت شناسی است، گفت: به واعظان و مداحان عزیز توصیه می کنم از فرصت بسیار ارزشمند محرم برای بیان ضرورت و تبیین جایگاه عفاف و حجاب در جامعه، بهره ببرند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha