دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حمله به اتوبوس صهیونیست ها

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

باند چاپ دلار تقلبی متلاشی شد

سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت صبح امروز در نشست خبری طرح سراسری و استانی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اولویت کالای گمرکی دخانیات و ترانزیتی و نظارت و پایش انبارها و محل‌های دپوی کالا گفت: پایش انبارها و عدم عرضه کالای قاچاق از اولویت‌های اصلی پلیس امنیت اقتصادی در تهران بزرگ است. وی افزود: در ۷۲ ساعت گذشته با تشکیل ۱۴۰ تیم از پلیس امنیت اقتصادی با کمک ۴۲۰ نفر از مأموران پلیس و بازدید از ۳۵۲ اماکن مقادیر قابل توجهی از اقلام احتکاری و قاچاق کشف شد. رحیمی گفت: بالغ بر ۲ میلیون ۶۲۱ هزار انواع و اقسام کالاهای قاچاق کشف و ۴۶ متهم در این رابطه دستگیر شده است. رئیس پلیس پایتخت بیان کرد: همچنین ۱۷ واحد صنفی و انبار پلمب شد تا دستورات لازم قضائی صادر شود و برخورد لازم با محتکران انجام شود. وی با بیان اینکه ارزش اموال مکشوفه قاچاق بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان است، گفت: یک باند بزرگ دلارهای جعلی شناسایی و منهدم شدند که این باند دستگاه چاپ داشتند و دلار تقلبی چاپ می‌کردند. به گفته سردار رحیمی ۱۰ میلیون دلار به ارزش ۳۰۰ میلیون تومان از این باند کشف شد که قرار بود در بازار توزیع شود. رئیس پلیس پایتخت بیان کرد: یکی از انبارها مربوط به لوازم یدکی خودرو بود که در این انبار بیش از ۲۰۰ هزار قلم لوازم یدکی قاچاق بوده است. همچنین ۳۱۷ هزار لیتر روغن موتور در یکی دیگر از انبارها کشف شده است که این انبارها پلمب شده است. وی تاکید کرد: در یک انبار ۶۴ هزار لاستیک و ۴ هزار و ۶۰۴ هزار رینگ قاچاق و تقلبی بوده است که این انبار هم شناسایی و پلمب شده است. رحیمی خاطرنشان کرد: فردی با شناسایی افراد بی بضاعت به صورت سازمان یافته اقدام به ثبت ۵۰ فقره شرکت غیرواقعی کرده است که این فرد شناسایی و دستگیر شده است؛ بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی از ۴ شرکت این فرد کشف شده است. فرمانده انتظامی تهران بزرگ در پایان گفت: ۱۳ مرحله طرح مبارزه با دلالان ارزش از ابتدای سال تا کنون انجام شده است، در این طرح‌ها ۵۵ نفر تا الان دستگیر شدند که تا کنون بالغ بر ۲۸ هزار میلیارد تومان ارزش ارزهایی بوده است که از این ۵۵ نفر کشف شده است.

منبع: مهر

مغز متفکر حملات داعش در آفریقا به هلاکت رسید

ارتش نیجریه اعلام کرد که «آمینو دنی» یکی از مهمترین سرکرده های داعش در غرب آفریقا در حمله هوایی این کشور به محل نشست داعش به هلاکت رسیده است. ارتش نیجریه افزوده است: دو هواپیمای نیروی هوایی این کشور نشستی را که به میزبانی «آمینو دنی» در شهرک کوریب واقع در مرکز این کشور برگزار شده بوده، هدف قرار دادند. ارتش نیجریه در ادامه گفته است که فرد کشته شده مغز متفکر حملات داعش در کامرون، نیجر و چاد بوده است. گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش تاکنون حملات زیادی در نیجریه، مالی، بورکینافاسو انجام داده‌ و توانسته‌اند در این کشور و همچنین نیجر مناطقی را به کنترل خود درآورند. خشونت در منطقه ساحل تاکنون هزاران نفر را به کام مرگ کشانده و بیش از ۲ میلیون نفر را مجبور به ترک خانه‌های خود کرده است. این درحالی است که نیروهای خارجی و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در این منطقه حضور دارند.

منبع: ایرنا

اتوبوس صهیونیست ها تیرباران شد

منابع عبری زبان اعلام کردند که اتوبوس حامل شهرک‌نشینان صهیونیست شب گذشته در نزدیکی شهرک سلواد واقع در شرق رام الله هدف تیراندازی مبارزان مقاومت فلسطین قرار گرفته است. منابع صهیونیستی اعلام کرده اند که ۸ گلوله به این اتوبوس اصابت کرده است اما این حادثه تلفات جانی نداشته است. در همین رابطه، رادیو رژیم صهیونیستی گزارش داد که در یک هفته اخیر ۵ عملیات تیراندازی در قدس اشغالی و کرانه باختری رخ داده است. یواف زیتون تحلیلگر نظامی صهیونیست نیز در این باره گفت: تاریخ منطقه سلواد و کوبر (در شرق رام الله) در سال‌های اخیر، بیانگر این واقعیت است که نیروهای مقاومتی تنها به یک عملیات تیراندازی بسنده نمی‌کنند.

منبع: مهر

نظامیان صهیونیست به رام الله یورش بردند

صبح امروز (یکشنبه) نظامیان رژیم اشغالگر قدس به شهرک «سلواد» واقع در شرق رام الله یورش بردند. منابع محلی گفتند که در پی تیراندازی رزمندگان مقاومت به یک اتوبوس حامل صهیونیست‌ها در نزدیکی شهرک سلواد، تعداد زیادی از نظامیان صهیونیست به شهرک سلواد هجوم بردند، سپس ورودی‌های آن را بسته و از ورود یا خروج خودروها به آن جلوگیری کردند. گفتنی است، اتوبوس حامل شهرک‌نشینان صهیونیست شب گذشته در نزدیکی شهرک سلواد واقع در شرق رام الله هدف تیراندازی مبارزان مقاومت فلسطین قرار گرفته است. منابع صهیونیستی اعلام کرده اند که ۸ گلوله به این اتوبوس اصابت کرده است اما این حادثه تلفات جانی نداشته است. در همین رابطه، رادیو رژیم صهیونیستی گزارش داد که در یک هفته اخیر ۵ عملیات تیراندازی در قدس اشغالی و کرانه باختری رخ داده است. یواف زیتون تحلیلگر نظامی صهیونیست نیز در این باره گفت: تاریخ منطقه سلواد و کوبر (در شرق رام الله) در سال‌های اخیر، بیانگر این واقعیت است که نیروهای مقاومتی تنها به یک عملیات تیراندازی بسنده نمی‌کنند.

منبع: مهر

آمریکا خیال تل‌آویو را راحت کرد

مقامات آمریکایی اعلام کردند دولت بایدن به رژیم صهیونیستی اطمینان داده است که با دادن امتیاز به ایران موافقت نکرده است. مقامات آمریکایی اعلام کردند دولت بایدن در روزهای اخیر به دنبال این بوده است که به رژیم صهیونیستی اطمینان دهد که با امتیازات جدید با ایران موافقت نکرده است. خبرگزاری آکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی مدعی شده است هنوز شکاف‌هایی در توافق هسته‌ای وجود دارد. مقامات صهیونیستی با بیان این‌که «یائیر لاپید» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قصد ندارد علیه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا برسر توافق هسته‌ای با ایران مبارزه کند، مدعی شد: «اخیراً مذاکرات با واشنگتن در مورد تهران سخت‌تر شده است.»آکسیوس همچنین به نقل از این مقامات نوشت: «سیاست ما این نیست که به یک رویارویی عمومی با واشنگتن مانند آنچه در سال ۲۰۱۵ روی داد، برسیم.» رسانه‌های صهیونیستی نیز به نقل از یک مقام آمریکایی نوشتند: «ممکن است نسبت به ۲ هفته پیش به توافق نزدیکتر باشیم. هنوز درباره نتیجه مذاکرات بلاتکلیفی و خلأ‌هایی با ایرانی‌ها وجود دارد. لاپید قصد ندارد علیه بایدن به خاطر توافق هسته‌ای کمپین علنی به راه بیندازد.» این در حالی است که رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز به نقل از یک مقام ارشد صهیونیست اعلام کرد تصمیم نهایی آمریکا در مورد توافق هسته‌ای هنوز گرفته نشده است. پیش از این، اما شبکه المیادین به نقل از رسانه‌های صهیونیستی گزارش داد معاون وزیر امنیت رژیم صهیونیستی در سخنانی ادعایی در خصوص توافق احتمالی هسته‌ای جدید ایران با قدرت‌های جهانی گفته است: توافق هسته‌ای با ایران به نظر می‌رسد از توافقی که نتانیاهو ترامپ را تشویق به خروج از آن کرد، بدتر باشد.

منبع: خبرنگاران جوان

خانه ملت با اهداف طرح بانکداری اسلامی موافقت کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران اهداف این طرح را تصویب کردند.نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز یکشنبه، در جریان رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران فصل اول این طرح که شامل دو ماده است را به شرح زیر تصویب کردند:

ماده ۱- ‌اصطلاحات به کار رفته در این قانون، در معانی زیر به‌کار رفته‌اند: الف. بانک مرکزی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران. ب. هیأت عالی: هیأت عالی بانک مرکزی. پ. رئیس‌کل: رئیس‌کل بانک مرکزی. ت. معاون سیاست‌گذاری پولی: معاون سیاست‌گذاری پولی بانک مرکزی. ث. معاون تنظیم‌گری و نظارت: معاون تنظیم‌گری و نظارت بانک مرکزی. ج. شورای فقهی: شورای فقهی بانک مرکزی. چ. عملیات بانکی: دریافت سپرده از اشخاص حقیقی یا حقوقی و اعطای تسهیلات یا ایجاد اعتبار. ح. خدمات بانکی: مجموعه اقداماتی غیر از عملیات بانکی، نظیر صدور ضمانت‌نامه و گشایش اعتبار اسنادی که مؤسسه اعتباری می‌تواند در چهارچوب دستورالعمل‌های اعلامی بانک مرکزی به مشتریان ارائه دهد و در قبال آن کارمزد دریافت کند. خ. مؤسسه اعتباری: در این قانون، به اشخاص حقوقی که با مجوز بانک مرکزی یا به موجب قانون، تحت عنوان «بانک» یا «مؤسسه اعتباری غیربانکی» به انجام عملیات بانکی مبادرت می‌نمایند، مؤسسه اعتباری اطلاق می‌شود. مؤسسه اعتباری می‌تواند مشتمل بر انواع مختلفی از جمله تجاری، تخصصی، توسعه‌ای، مشارکتی، جامع و یا قرض‌الحسنه باشد و به صورت حقیقی یا مجازی، و در سطوح بین‌المللی، ملی یا منطقه‌ای فعالیت کند. ویژگی ها و شرایط تأسیس و فعالیت انواع مؤسسه اعتباری به تصویب هیأت عالی می‌رسد. د. شبکه بانکی: مجموعه مؤسسات اعتباری که به موجب قانون یا با مجوز بانک مرکزی به انجام عملیات بانکی اشتغال دارند. ذ. «اشخاص تحت نظارت»: کلیه مؤسسات اعتباری، صندوق‌های قرض‌الحسنه، تعاونی‌های اعتبار و سایر مؤسسات سپرده‌پذیر؛ شرکت‌های واسپاری(لیزینگ)؛ صرافی‌ها؛ شرکت‌های مدیریت دارایی‌های مؤسسات اعتباری؛ شرکت‌های اعتبارسنجی ارائه‌دهنده خدمات به مؤسسات اعتباری؛ و سایر اشخاصی که به انجام عملیات یا ارائه خدمات بانکی، ارائه ابزارهای پرداخت و سایر فعالیت‌های مرتبط اشتغال دارند، در این قانون، با عنوان «اشخاص تحت نظارت» یاد می‌شوند. تشخیص مصادیق، برعهده بانک مرکزی است. ر. «اشخاص مرتبط»: اشخاص حقیقی یا حقوقی که به‌نحوی از انحاء، نظیر داشتن رابطه خویشاوندی، مالکیتی، نیابتی یا مدیریتی بتوانند به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم بر تصمیم‌گیری‌های «اشخاص تحت نظارت» اعمال نفوذ نمایند. تشخیص مصادیق برعهده بانک مرکزی است. ز. گزیر: مجموعه اقداماتی است که تحت راهبری بانک مرکزی به‌منظور صیانت از منافع عموم و حفظ ثبات مالی در خصوص مؤسسات اعتباری که با مشکل نقدینگی مواجه شده یا در معرض ورشکستگی قرار گرفته‌اند، در چارچوب قانون به مورد اجرا گذارده می‌شود. ژ. سهامدار مؤثر: در این قانون، منظور از سهامدار مؤثر سهامداری است که به تشخیص بانک مرکزی، یک یا چند عضو هیأت‌مدیره «شخص تحت نظارت» به تنهایی توسط او انتخاب می‌شود. ماده ۲- اهداف این قانون عبارت است از: الف. کمک به تحقق اهداف و احکام اقتصادی مندرج در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به‌ ویژه بند(۵) اصل چهل و سوم قانون اساسی، و سیاست‌های کلی نظام به‌ویژه بندهای (۱) و (۹) سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی؛ب. ارتقای استقلال، اقتدار، کارآمدی و پاسخگویی بانک مرکزی؛پ. ارتقای سلامت، اثربخشی و پاسخگویی شبکه بانکی؛ت. مدیریت ایجاد اعتبار و تنظیم جریان نقدینگی کشور، به‌منظور هدایت تسهیلات و اعتبارات در جهت توسعه زیرساخت‌ها و صنایع اساسی و تأمین مالی سالم، پایدار و عادلانه واحدهای اقتصادی و خانوارها و جلوگیری از تمرکز ثروت.»

منبع: ایسنا

شورای انتقالی کنترل تاسیسات نفتی جنوب شرق یمن را به دست گرفت

نیروهای وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن کنترل برخی زیرساخت‌های نفتی در استان شبوه واقع در جنوب شرق این کشور را به دست گرفتند.نیروهای وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن که تحت حمایت امارات هستند، توانستند پس از یک حمله غافلگیرانه به گروهی از نیروهای ارتش یمن وابسته به حزب اصلاح یمن (بازوی سیاسی اخوان‌المسلمین در این کشور)، کنترل سایت‌ها و تاسیسات نفتی واقع در استان شبوه در جنوب شرق یمن را به دست بگیرند. به گفته یک نظامی یمنی، یک گروه وابسته به لشکر بزرگ جنوب و یک گروه دیگر از نیروهای دفاعی شبوه به سمت پایگاه‌های نیروهای لشکر "۲۱ میکا" در منطقه نفتی عیاذ واقع در محدوده "جردان" در شمال شهر "عتق"، مرکز استان "شبوه" پیشروی کرده و توانستند کنترل تاسیسات بخش چهار را که از آن برای پمپاژ نفت از میدان‌های "الرویضات"، "العقلة" و "عسیلان" به بندر "النشیمة" در محدوده "رضوم" واقع در جنوب شرق شبوه استفاده می‌شود، به دست بگیرند. این منبع در ادامه اظهار کرد: نیروهای لشکر بزرگ جنوب و نیروهای دفاعی شبوه پس از عقب‌نشینی نیروهای لشکر "۲۱ میکا" که مسؤول حفاظت از میدان‌ها و تاسیسات نفتی استان شبوه بودند، به دوراهی جردان رسیده و در ایست بازرسی مستقر شدند. این حمله یک روز پس از آن انجام شد که کمیته ریاستی دستورالعمل‌هایی را برای تمامی نیروهای درگیر در استان شبوه صادر کرده و آنها را به تیراندازی و عمل به دستورات رئیس شورای ریاستی از جمله انتصاب فرماندهان جدید برای این نیروها موظف کرد، همچنین در این دستورالعمل‌ها لشکر "۲۱ میکا" موظف شد به حفاظت از تاسیسات نفتی ادامه دهد و ماموریت حفاظت از مسیر بین‌المللی عتق-العبر به نیروهای محور نظامی سپرده شد. روز چهارشنبه یگان‌هایی از لشکر بزرگ جنوب و نیروهای دفاعی شبوه وابسته به شورای انتقالی جنوب که تحت حمایت عوض بن محمد الوزیر العولقی، استاندار شبوه قرار دارند، پس از سه روز درگیری‌های خونین با یگان‌های ارتش مستعفی یمن و نیروهای امنیتی ویژه در این استا وابسته به حزب اصلاح یمن، دومین حزب بزرگ در این کشور، کنترل شهر عتق مرکز این استان را به دست گرفتند.

منبع: ایسنا

ناسا یوفوها را زیر ذره بین آزمایشگاهی برد

ناسا به شکل رسمی اعلام کرده است که انجام مطالعات روی یوفوها اولویت بالایی برای این سازمان دارد و اکنون یک مطالعه علمی بسیار دقیق را در مورد وجود یوفوها آغاز خواهد کرد.ناسا در ماه ژوئن اعلام کرد که تحقیقات علمی را در مورد یوفوها که در زبان عامه به بشقاب پرنده‌ مشهور شده‌اند و در زبان علم به عنوان "اشیای پرنده ناشناس" یا "پدیده‌های هوایی ناشناس"(UAP) شناخته می‌شوند، آغاز خواهد کرد. به گفته مقامات ناسا در آن زمان، اهداف اولیه این مطالعه، شناسایی و توصیف داده‌های موجود در مورد یوفوها، ترسیم بهترین روش‌ها برای جمع‌آوری مشاهدات در آینده و تصمیم‌گیری در مورد این است که ناسا چگونه می‌تواند از چنین داده‌هایی برای پیشبرد درک ما از این پدیده‌های گیج‌کننده آسمانی استفاده کند. "دیوید اسپرگل" اخترفیزیکدان مسئول این مطالعه خواهد بود. او رئیس "بنیاد سایمونز" در شهر نیویورک است. پیش‌بینی می‌شود که این مطالعه از پاییز امسال شروع شود و کمی بیش از ۱۰۰ هزار دلار هزینه داشته باشد و تقریباً ۹ ماه به طول بیانجامد. اکنون نمایندگان ناسا در یک جلسه در روز چهارشنبه ۱۷ اوت گفتند که این آژانس فضایی سخت کار می‌کند تا به برنامه "اداره ماموریت علمی"(SMD) پایبند باشد. "دانیل ایوانز" معاون پژوهشی اداره ماموریت علمی ناسا روز چهارشنبه در این جلسه گفت که ما با تمام قوا در زمینه آماده‌سازی مطالعه یوفوها گام برمی‌داریم. وی افزود: این واقعا برای ما مهم است و ما اولویت بالایی برای آن قائل هستیم. به گفته "ایوانز"، گروه این مطالعه از ۱۵ تا ۱۷ نفر تشکیل خواهد شد. این افراد شامل برخی از دانشمندان برجسته جهان، کارشناسان داده، متخصصان هوش مصنوعی و کارشناسان ایمنی هوافضا می‌شوند که به ما خواهند گفت چگونه تمرکز کامل علم و داده‌ها را در مورد یوفوها اعمال کنیم. بعد از این جلسه، "ایوانز" و گروهش قصد داشتند "بیل نلسون" مدیر ناسا با برگزیدگان برتر برای تشکیل گروه مطالعه مصاحبه کند. در صورتی که "نلسون" تاکنون آنها را تایید کرده باشد، روند انتصاب رسمی اعضای گروه مطالعه یوفوها اکنون آغاز شده است چند ماه پیش یک جلسه استماع نادر و تاریخی در کنگره آمریکا درباره مشاهده "اشیای پرنده ناشناس" یا یوفوها برگزار شد و گزارشی منتشر شد که توسط مدیر شورای اطلاعات ملی گردآوری شده بود و بیش از ۱۴۰ شیء پرنده را فهرست‌بندی کرده بود که مقامات قادر به شناسایی آنها نبودند. این گزارش ۹ صفحه‌ای و جلسه استماع کنگره جزئیات کمی داشت و هیچ نتیجه قطعی در مورد این اشیای پرنده که بسیاری از آنها توسط هوانوردان نیروی دریایی مشاهده شده بودند، به دست نیامد. مقامات گفتند که هیچ مدرکی پیدا نکردند که نشان دهد این اشیای پرنده ناشناس، نوعی فناوری پیشرفته هوافضا متعلق به چین، روسیه یا سایر کشورها هستند. همچنین هیچ مدرکی مبنی بر اینکه آنها از منابع فرازمینی آمده‌ باشند، وجود ندارد. ناسا در آن زمان در بیانیه‌ای گفت: محدود بودن تعداد این مشاهدات، نتیجه‌گیری علمی در مورد ماهیت چنین رویدادهایی را دشوار می‌کند. ناسا می‌گوید نه تنها بابت امنیت ملی، بلکه در مورد امنیت پرواز نیز نگرانی دارد. همچنین می‌گوید که هیچ مدرکی وجود ندارد که این اشیای پرنده ناشناس، منشأ فرازمینی داشته باشند گزارش منتشر شده توسط مدیر شورای اطلاعات ملی نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد برخی از یوفوها در هوا و در حضور باد، ثابت می‌مانند یا برخلاف جریان باد حرکت می‌کنند، مانورهای ناگهانی می‌دهند یا با سرعت قابل‌توجهی حرکت می‌کنند، بدون آنکه پیشران قابل تشخیصی داشته باشند. "ایوانز" ابراز امیدواری کرد که تا ماه اکتبر یا زودتر گروه مطالعه دقیق ناسا تکمیل شود. حتی افرادی که به یوفوها اعتقاد ندارند نیز به تحقیقات آتی ناسا علاقه زیادی خواهند داشت. در واقع، نمایندگان ناسا اظهار کرده‌اند که امیدوارند این مطالعه به جریان‌سازی تحقیقات دقیق و بی‌طرفانه در مورد اشیای پرنده ناشناس در جامعه علمی کمک کند. "ایوانز" می‌گوید: ناسا واقعاً موقعیت منحصر به ‌فردی برای رسیدگی به موضوع اشیای پرنده ناشناس دارد، زیرا ما می‌دانیم چگونه از ابزارهای علم و داده‌ها برای تشخیص آنچه ممکن است در آنجا در آسمان اتفاق بیافتد، استفاده کنیم و صادقانه بگویم، هیچ آژانس فضایی دیگری به اندازه ما مورد اعتماد مردم نیست.

منبع: ایسنا

ایران کلنگ مرکز «هشدار گرد و خاک غرب آسیا» را زد

رییس سازمان هواشناسی کشور از ایجاد مرکز هشدار گرد و خاک با مشارکت کشور ترکیه در دو سال آینده خبر داد. سحر تاج‌بخش با اشاره به قصدنامه کشورهای ایران و ترکیه برای ایجاد این مرکز در غرب آسیا اظهار کرد: این موضوع فعلا در مرحله قصدنامه است. در جلسه ای که با حضور رییس هواشناسی کشور ترکیه به‌صورت مجازی برگزار شد، موارد اولیه مرتبط با این طرح بررسی شد. وی افزود: فعلا در قصدنامه مذکور هدف این است که کشورهای ایران از منطقه دو سازمان جهانی هواشناسی و ترکیه از منطقه شش سازمان جهانی هواشناسی با همکاری یکدیگر در منطقه غرب آسیا این مرکز را ایجاد کنند این درحالیست که ابتکار جمهوری اسلامی ایران در ایجاد زمینه همکاری مستقیم بین دو کشور از مناطق متفاوت سازمان جهانی هواشناسی در نوع خود کم‌نظیر بوده است. رییس سازمان هواشناسی درباره زمان بهره‌برداری از این مرکز گفت: فرایند اجرایی این ابتکار، یک سال و نیم تا دو سال طول می‌کشد و این مدت زمان نیاز است تا این مرکز به‌طور کامل بر اساس فرایندهای تعریف شده سازمان جهانی هواشناسی راه اندازی شود. ما تقریبا در شروع اجرای این فرایندها هستیم و در این مسیر با مشارکت دستگاه‌های بین‌المللی و کشورهای همسایه در تلاش هستیم که بر اساس مصوبات سازمان جهانی هواشناسی این طرح را اجرایی کنیم. تاج‌بخش تاکید کرد: اگر به مرحله‌ای برسیم که توافق‌نامه مشترک(MOU) را با کشور ترکیه امضا کنیم، حتما نظرات تمام دستگاه‌های مرتبط با مسئله گرد و خاک از جمله سازمان حفاظت محیط زیست، جهاد کشاورزی و وزارت نیرو را دریافت خواهیم کرد تا منافع ملی کشور حفظ شود.

منبع: ایسنا

مشوق‌های حفظ و توسعه اشتغال تصویب شد

شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به ریاست آقای رئیسی تشکیل جلسه داد و مشوق‌هایی برای حفظ و توسعه اشتغال در کشور تصویب کرد.به موجب مصوبه جلسه عصر شنبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی که با حضور سران سه قوه و دیگر اعضا برگزار شد، کارفرمایانی که کارگران شاغل خود را افزایش دهند از بخشودگی جرائم بدهی به سازمان تامین اجتماعی برخودار خواهند شد.در این جلسه همچنین گزارشی از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی گزارشی درباره اجرای قانون ساماندهی مودیان و پایانه‌های فروشگاهی ارائه شد که بر اساس آن با تلاش مجدانه سازمان امور مالیاتی کشور این سامانه هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است. اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز با پیشنهاد اجرای تدریجی اشتراک مودیان برای صدور صورتحساب‌های الکترونیکی و ارائه تمهیدات و تسهیلات لازم برای رفع دغدغه مودیان موافقت کرد که بخشودگی جرائم تاخیر در پرداخت را نیز شامل می‌شود. در این جلسه رئیس مجلس شورای اسلامی اصلاح نظام مالیاتی کشور را یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین کارهای دولت سیزدهم دانست و گفت: این اقدام ارزشمند از خدمات کم‌نظیر در دوران پس از انقلاب اسلامی و گامی در جهت انضباط مالی و تحقق نظام مالیاتی عادلانه به شمار می‌آید. شورای عالی هماهنگی اقتصادی همچنین موضوع تغییر کاربری غیر مجاز در اراضی زراعی و باغ‌ها را بر اساس گزارش دادستان کل کشور بررسی و روش‌مند کردن قواعدی را برای جلوگیری از رانت‌خواری و مقابله با سودجویان به تصویب رساند.

منبع: شبکه خبر

سقف پوشش بیمه زائران اربعین مشخص شد

رئیس ستاد اربعین سقف پوشش بیمه زائران اربعین حسینی را اعلام کرد.سید مجید میراحمدی، رئیس ستاد اربعین و معاون امنیتی و نظامی وزیر کشور در تشریح آخرین وضعیت حضور زائران ایرانی در مراسم اربعین حسینی گفت: تا دقایقی پیش، ۳۶۰ تا ۳۷۰ هزار نفر در سامانه سماح، ثبت نام قطعی کردند. تاکید ما این است که زائران اربعین حسینی ثبت‌نام در این سامانه را به تاخیر نیاندازند و آن را به ۲۴ ساعت قبل از سفرشان موکول نکنند زیرا تاخیر در این کار قدرت برنامه ریزی و پیش‌بینی ما را به هم می‌ریزد. وی افزود: ما باید تشخیص دهیم که میزان ترابری برای هریک از مسیرها چه قدر است؛ همچنین ابعاد دیگری است که باید از قبل آماده شود بنابراین تاکید ما این است که عزیزان هر چه زودتر ثبت نام در سامانه سماح را انجام دهند. میراحمدی با بیان اینکه عزیزانی که در سامانه سماح ثبت‌نام می‌کنند بلافاصله مشمول بیمه می‌شوند، اظهار کرد: زائران با ثبت نام در این سامانه، با مبلغ حداقلی هر نفر ۱۸ هزار تومان تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند و از خدمات قابل توجهی برخوردار می شوند. رئیس ستاد اربعین ادامه داد: زائران اربعین حسینی با پرداخت ۱۸ هزار تومان، اگر خدای نکرده دچار بیماری شوند و نیاز به بستری و عمل جراحی باشد، در کشور عراق که هزینه های درمانی بسیار زیاد است، تحت پوشش بیمه قرار می گیرند. همچنین اگر نیاز به انتقال به کشور باشد، با امبولانس یا وسایل دیگر این کار به صورت رایگان برای عزیزان انجام می شود. وی در تشریح شرایط بیمه زائران اربعین حسینی در سامانه سماح افزود: اگر خدای ناکرده زائران عزیز با حوادثی مواجه شوند و نقص عضوی اتفاق بیافتد، هزینه های قابل توجهی پرداخت خواهد شد؛ به عنوان مثال برای هزینه درمان، اگر بستری شوند تا ۵۰ میلیون تومان تحت پوشش قرار می گیرند و اگر خدای ناکرده فوت شوند، تا ۳۰۰ میلیون تومان به خانواده‌ها پرداخت خواهد شد. میراحمدی اظهار کرد: برگزاری مناسب این حماسه عظیم که باید نزدیک ۵ میلیون زائر را مدیریت کنیم و ابعاد و مولفه های مختلفی دارد، جز با همکاری و تشریک مساعی و توجه به تذکرات ستاد مرکزی اربعین، میسر نیست. رئیس ستاد اربعین درباره صدور گذرنامه برای حضور زائران در این مراسم گفت: ما در سال ۱۳۹۸ یعنی قبل کرونا، ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار زائر داشتیم، در آن مقطع زمانی پلیس گذرنامه یک میلیون و ۳۰۰ هزار گذرنامه صادر کرده بود، اما امسال تاکنون آماری که من از عزیزان گرفتم، ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر برای گذرنامه ثبت نام کرده‌اند. وی ادامه داد: این پیداست که ما با یک جمعیت قابل توجهی مواجه هستیم و همه توجه دستگاه ها این است که کارها را برای این مراسم تسهیل و ارزان سازی کنند و این موضوع دستور و تاکید ریاست محترم جمهور است. میراحمدی اظهار کرد: در مورد گذرنامه‌هایی که بعضی از دوستان مصاحبه کردند که حتی با زیر ۶ ماه نیز معتبر خواهد بود، برخی عزیزان بلافاصله به مرز مراجعه کردند، خواهش من این است که این موضوع را به زمانی که ما اعلام می کنیم، موکول کنند. وقتی که این اتفاق بیافتد و ما با طرف عراقی به توافق نهایی برسیم، خواهیم گفت که از چه زمانی می توانند با این گذرنامه ها به مرز مراجعه کنند. رئیس ستاد اربعین در پایان گفت: تاکید ما این است که زائران عزیز برای جلوگیری از ازدحام در مرزها، حتماً به دفاتر پلیس +۱۰ و محل‌هایی در شهرهای خودشان که پلیس گذرنامه اعلام می کند، مراجعه کنند و امر تمدید را انجام دهند.

منبع: شبکه خبر

اوکراین دست به حملات سمی زد

در پی مسمومیت سربازان روس به نوعی سلاح شیمیایی سمی، وزارت دفاع روسیه با ارائه شواهدی کی یف را به تروریسم شیمیایی متهم کرد. اوکراین از سم بوتولیسم ضد نیروهای روسیه استفاده کرده است. سربازان روسیه در پی استفاده از سلاحی سمی در اوکراین مسموم شدند. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد شواهدی در اختیار دارد که در آن‌ها کی یف را در تروریسم شیمیایی دخیل می‌داند. "رومان کوسارِف" خبرنگار شبکه راشاتودی در گزارشی گفت: وزارت دفاع روسیه اعلام کرد رژیم "ولودمیر زلنسکی" در کی یف به خاطر تلفات نظامی در دونباس هم اکنون به اقدامات تروریستی ضد سربازان روسیه متوسل شده است و به طور ویژه به نیروهای روسیه که به منطقه "زاپاروژیا" اعزام شده اند، حمله شیمیایی کرده است. بر اساس جزئیات ارائه شده، برخی از نیروهای اعزام شده در اواخر ژوئیه امسال به منطقه زاپاروژیا با علائم شدید مسمومیت بستری شده اند. بر اساس آزمایش‌های انجام شده، کادر پزشکی اعلام کرده اند که این نیروها با سمی مسموم شده اند که سبب بوتولیسم می‌شود. اگر از این موضوع آگاه نیستید، اجازه بدهید که جزئیات بیشتری در این رابطه ارائه کنم. رده‌هایی از سم "کلوستریدیوم بوتولینوم-بی" از نمونه‌های گرفته شده از این سربازان که به منطقه زاپاروژیا اعزام شده اند، مشاهده شده است. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد این سم ارتباط مستقیمی با تروریسم مقامات کی یف دارد. این موضوع از طرف بسیاری از کارکنان بخش بهداشت نظامی و غیرنظامی در روسیه تایید شده است. همه آن‌ها این موضوع را تایید کرده اند که این سم یک پروتئین سمی است. وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد هم اکنون آماده دریافت تمامی شواهد و اسناد است تا آن را به سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی ارائه کند. این نشان خواهد داد که کی یف و رئیس جمهور زلنسکی از تروریسم شیمیایی ضد سربازان روسیه استفاده می‌کنند. مجری این شبکه گفت: روسیه ماه‌ها است که اوکراین را به ساخت سلاح‌های شیمیایی متهم کرده است. در ماه آوریل نیروهای روسیه یک پهپاد صنعتی دارای یک مخزن حاوی مایع و مجهز به سیستم افشانه را که نیروهای اوکراین آن‌ها را به حال خود رها کرده بودند، پیدا کردند. از این نوع پهپاد برای پاشیدن مواد سمی بر روی نظامیان و غیرنظامیان استفاده می‌شود. مسکو همچنین اعلام کرد که کی یف از یک شرکت تولید کننده پهپاد در ترکیه خواسته است که بر روی پهپادهایی که به اوکراین می‌دهد، سیستم افشانه نصب کند. در این رابطه با "کریستان نیلان"، روزنامه نگار و پایه گذار نشریه "دونباس اینسایدر" مصاحبه می‌کنیم. ارزیابی شما از این مورد اخیر چیست؟ مسکو نیروهای کی یف را به استفاده از تسلیحات شیمیایی در خطوط مقدم متهم کرده است. یک روزنامه نگار در مصاحبه با این شبکه گفت: از نظر من این ادامه اقداماتی است که از گذشته شاهد آن بوده ایم. شما باید به خاطر بیاورید که چند روز پیش ارتش اوکراین منطقه‌ای را در دونتسک گلوله باران کرد که تانکرهای حاوی آمونیاک در آنجا قرار داشتند. این می‌توانست به یک فاجعه منجر شود و تبعات شدیدی را برای غیرنظامیان به همراه داشته باشد. خوشبختانه این موضوع روی نداد. این برای من جای تعجب ندارد. این ادامه اقدامات کی یف است. آنچه که تعجب برانگیز است سطح گسترده استفاده از این مواد ضد سربازان روسیه است. این اقدام همچنین می‌تواند غیرنظامیان را مسموم کند. مجری پرسید: روسیه اعلام کرد شواهد را برای سازمان منع تسلیحات شیمیایی ارسال خواهد کرد. شما انتظار چه واکنشی را از طرف جامعه بین المللی دارید؟روزنامه نگار گفت: اگر بخواهیم روراست باشیم من هیچ انتظاری از آن‌ها ندارم. به نظرم آن‌ها مثل همیشه از برخوردهای دوگانه و ریاکارانه استفاده خواهند کرد. آن‌ها تنها آن را بایگانی می‌کنند و آنگاه همه چیز فراموش می‌شود. برای مثال شاهد آن هستیم که دادگاه حقوق بشر اروپا هرگز به صدها هزار شکایت که توسط ساکنین دونباس به آن ارائه شده است، رسیدگی نکرده است. به نظرم این بار هم اینگونه خواهد بود و بار دیگر شاهد برخوردهای دوگانه اروپایی‌ها و غربی‌ها خواهیم بود. مجری گفت: مسکو ماه هاست که درباره استفاده نیروهای اوکراینی از سلاح بیولوژیکی هشدار داده است و شواهدی را هم ارائه کرده است، اما تاکنون شاهد هیچ پاسخی موثر از طرف جامعه بین المللی برای این نگرانی نبوده ایم. به نظر شما تا چه زمانی به این موضوع بی توجهی می‌شود؟روزنامه نگار گفت: به نظرم تا مادامی که کشورهای غربی خودشان تحت تاثیر این وضعیت قرار نگیرند، اقدامی انجام نمی‌دهند. به نظرم تا زمانی که آن‌ها تحت تاثیر این موضوع واقع نشوند هیچ واکنشی از خود نشان نخواهند داد. آن‌ها همچنان همه چیز را همانند وجود عوامل نئونازی در اوکراین پنهان می‌کنند. آن‌ها فساد را در اوکراین پنهان کرده اند. آن‌ها روش‌های تروریستی اوکراین را پنهان کرده اند. تا مادامی که این موضوع تبعاتی برای کشورهای غربی به همراه نداشته باشد آن‌ها هیچ واکنشی از خود نشان نمی‌دهند. مجری پرسید: سربازان روس با سم بوتولیسم مسموم شده اند. بوتولیسم یک سم پروتئینی است که در آزمایشگاه‌های پیشرفته تولید می‌شود. از آنجایی که شما اطلاعات زیادی درباره دونباس دارید آیا اوکراین به تنهایی از ظرفیت لازم برای ساخت این تسلیحات برخوردار است؟روزنامه نگار گفت: نه، ما شاهد آن بوده ایم که آن‌ها تاسیسات بیولوژیکی زیادی دارند که در واقعیت آزمایشگاه‌های آمریکایی هستند. شاید این اقدام در یکی از این آزمایشگاه‌ها به دستور و کمک مالی آمریکا در اوکراین انجام شده باشد. این یک احتمال است. احتمال دیگر این است که آمریکا خودش این سم بوتولیسم را در اختیار اوکراین قرار داده باشد، زیرا آمریکا به این نتیجه رسیده که این یک سلاح شیمیایی خوب است.

منبع: شبکه خبر

روسیه خواستار نابودی ذخایر تسلیحات شیمیایی آمریکا شد

در پی اتهام‌زنی جدید آمریکا علیه روسیه درخصوص مسموم‌کردن یکی از چهره‌های معارض کرملین، سفارت روسیه در واشنگتن خواستار نابودی ذخایر تسلیحات شیمیایی آمریکا شد.سفارت روسیه طی بیانیه‌ای از دولت آمریکا خواست که به دخالت در امور داخلی دیگر کشورها پایان دهد و تسلیحات شیمیایی خود را نابود کند.درخواست روسیه برای نابودی ذخایر تسلیحات شیمیایی آمریکادر این بیانیه آمده است: «ادعاها مبنی بر وجود سلاح‌های شیمیایی در روسیه نادرست است. واشنگتن به خوبی می‌داند که کشور ما در سال ۲۰۱۷ ذخایر عوامل جنگ شیمیایی را به طور کامل از بین برد».این سفارتخانه با اشاره به نابودی تمام ذخایر تسلیحات شیمیایی روسیه، گفت: «این مسئله به‌طور رسمی توسط سازمان منع سلاح‌های شیمیایی نیز تایید شده است».در ادامه این بیانیه تاکید شده است: «ایالات متحده تنها کشوری است که هنوز زرادخانه شیمیایی خود را نابود نکرده است. ما از واشنگتن می‌خواهیم که از طفره‌رفتن از اجرای تعهدات حقوقی بین‌المللی خود دست بردارد و در امور داخلی روسیه مداخله نکند».«الکسی ناوالنی» مخالف غرب‌گرای دولت روسیه روز ۱۷ ژانویه ۲۰۲۱ هنگام بازگشت از آلمان به روسیه بازداشت شد. او پس از مسمومیت با گاز اعصاب نوویچوک، به مدت ۵ ماه برای درمان در آلمان حضور داشت. کشورهای غربی روسیه را به استفاده از گاز شیمیایی علیه ناوالنی متهم کرد، ادعایی که از سوی روسیه قویا رد شده است. پیشتر، دادگاهی در روسیه گروه وابسته به ناوالنی را «افراط‌گرا» شناخت و تمام اعضای آن را از شرکت در انتخابات پارلمانی روسیه محروم کرد.

منبع: شبکه خبر

دختر نظریه‌پرداز شهیر روسی به قتل رسید

در انفجار خودروی «الکساندر دوگین» فیلسوف و نظریه‌پرداز شهیر روسی، دختر به جای پدرش به قتل رسید.در انفجار خودروی «الکساندر دوگین» فیلسوف و نظریه‌پرداز شهیر روسی، دختر به جای پدرش به قتل رسیدحوالی ساعت ۳ بامداد یکشنبه به وقت محلی، خودروی الکساندر دوگین، فیلسوف و نظریه‌پرداز شناخته شده روسی در یکی از بزرگراه‌های مسکو منفجر شد و دختر الکساندر دوگین که تنها سرنشین این خودرو بود، جان باخت. آندری کراسنوف فعال اجتماعی و از دوستان نزدیک خانواده دوگین با تایید خبر قتل دختر الکساندر دوگین گفت: شواهد اولیه از برنامه‌ریزی برای ترور الکساندر دوگین حکایت دارد، چراکه این خودرو متعلق به الکساندر بوده و قرار بود آقای دوگین سوار بر این خودرو به محلی در نزدیکی مسکو برود. این حادثه زمانی رخ داد که «داریا» دختر الکساندر دوگین، با خودرو پدرش وارد بزرگراه «موژایسکویه» مسکو شد و دقایقی بعد این خودرو در نزدیکی روستای «بولشیه ویازیومی» منفجر شد. خودرو حامل دختر الکساندر بلافاصله آتش گرفت، و داریا در میان شعله‌های آتش جان باخت. آندری کراسنوف گفت: خودرویی که داریا دوگین در آن جان باخت، متعلق به پدرش الکساندر دوگین است و قرار بوده شخص الکساندر دوگین به قتل برسد. وی به خبرنگار خبرگزاری تاس گفت: داریا ماشین دیگری دارد، اما امروز با ماشین پدرش رانندگی کرد و الکساندر دوگین به روش دیگری به شهر برگشته است. کراسنوف افزود: باتوجه به تلاش‌های قبلی برای قتل دوگین، قطعا هدف اصلی ترور، الکساندر دوگین بوده است. الکساندر دوگین، فیلسوف و نظریه‌پردازی مشهور و از مشاوران ولادیمیر پوتین است که دیدگاه‌های وی درباره ضرورت الهام گرفتن از مذهب تشیع و عشق و علاقه وی به جمهوری اسلامی ایران و سپهبد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی، خشم دشمنان وی، ازجمله مجامع صهیونیستی را برانگیخته است. با توجه به اینکه هنوز دقایق کوتاهی از این حادثه سپری شده است، پلیس و مقامات رسمی درباره عمدی بودن انفجار یا تروریستی بودن حادثه اعلام نظر نکرده‌اند. درحالی که تنها دقایقی از جان باختن داریا دوگین گذشته، رسانه‌های روسی با انتشار عکس‌هایی از محل حادثه نوشتند: «داریا الکساندورونا دوگینا»، خبرنگار، فیلسوف و فعال سیاسی اجتماعی و مدافع حقوق بشر، دختر الکساندر دوگین فیلسوف بزرگ روس، که در تمامی وقایع اخیر با نقطه نظرات خود از حقیقت دفاع می‌کرد، در این راه جان خود را از دست داد.

منبع: شبکه خبر

شیوع اکتیما تکذیب شد

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست البرز گفت: بیماری که در حال حاضر باعث تلفات کل بزهای وحشی در منطقه حفاظت شده طالقان می شود ، طاعون نشخوارکنندگان کوچک است. مجید درگی اظهار داشت‌: عکس‌هایی که در فضای مجازی با عنوان شیوع بیماری اکتیما در منطقه حفاظت شده طالقان منتشر می‌شود کذب است. وی افزود: با بررسی کارشناسان اداره محیط زیست و متخصصان دامپزشکی استان در پایش‌های اخیر هیچ گونه بیماری با مشخصات اکتیما یافت نشده است. درگی با اشاره به نوع بیماری که در حال حاضر در منطقه حفاظت شده طالقان شیوع پیدا کرده است، گفت: بیماری PPR یا طاعون نشخوارکنندگان کوچک بیماری قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی است و در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام اهلی دارای چراگاه مشترک با حیات وحشی هستند یا از آبشخورهای مشترک استفاده می‌کنند. وی تصریح کرد: این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان،تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه بروز می‌کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و تلف می‌شود. سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست البرز گفت: ترشحات چشم، بینی، آب دهان و مدفوع حاوی مقادیر زیادی از ویروس این بیماری است و با انتشار در چراگاه باعث انتقال به سایر حیوانات می‌شود.

منبع: تسنیم

گروگان‌گیری هتل «حیات» سومالی پایان یافت

یک مقام سومالی که نخواست نامش ذکر شود به این خبرگزاری گفت که گروگان‌گیری در هتل «حیات» موگادیشو پس از کشته شدن گروگان‌گیرها پایان یافته است. وی افزود: محاصره هتل توسط نیروهای امنیتی سومالی در حال حاضر پایان یافته و افراد مسلح کشته شدند این مسئول سومالی همچنین گفته است که دولت این کشور صبح یکشنبه کنفرانس خبری برای ارائه جزئیات حمله به هتل حیات برگزار خواهد کرد. وی جزئیات بیشتری ارائه نکرد و درباره شمار کشته شدگان این حمله تروریستی توضیحی نداد. گروهک تروریستی الشباب جمعه شب مسؤولیت حمله به هتل حیات موگادیشو را برعهده گرفت. «محمد عبدالقادر»، یک مقام امنیتی سومالی پیش‌تر به خبرگزاری فرانسه گفته بود شامگاه جمعه، عناصر الشباب به هتل «حیات» در موگادیشو یورش بردند و دست کم ۱۳ غیرنظامی را کشتند. شبکه «سی‌ان‌ان» گزارش داده که شمار تلفات این حمله تروریستی تاکنون حداقل ۲۰ کشته و ۵۰ زخمی است. خبرگزاری رویترز جمعه شب به نقل از مقامات سومالیایی اعلام کرد که مهاجمان مسلح هتلی در موگادیشو را تصرّف کردند. پلیس و افسران بخش اطلاعات سومالی اعلام کردند که تصرّف هتل پس از انفجار دو خودروی بمب گذاری شده و تیراندازی رخ داده است. یکی از این بمب‌ها نرده نزدیک هتل را هدف قرار داد و بمب دیگر نیز در هتل را نشانه گرفت. این درحالی است که در حمله هوایی به مرکز سومالی ۱۳ عضو گروه تروریستی الشباب کشته شدند. الشباب یک گروه مسلح تروریستی وابسته به شبکه القاعده است و بسیاری از عملیات‌ تروریستی را که منجر به جان باختن صدها نفر در آفریقا شده، پایه‌ریزی کرده است. الشباب بارها به نظامیان دولتی و نیروهای صلح‌بان اتحادیه آفریقا در موگادیشو پایتخت سومالی یورش برده‌ و چند عملیات‌ خونبار را هم در سایر نقاط آفریقا اجرا کرده است. گروه الشباب قصد حمله به واحدهای اتیوپی در نیروهای مأموریت اتحادیه آفریقا در سومالی را «AMISOM» داشته است و نیروهای هوایی اتیوپی علیه گروه الشباب در سومالی بارها دست به حمله زده‌اند. نیروهای اتحادیه آفریقا در سومالی تحت پشتیبانی سازمان ملل متحد است و نزدیک به ۲۰ هزار سرباز که اتباع اوگاندا، اتیوپی، بوروندی و کنیا هستند در آن فعالیت می‌کنند.

منبع: ایرنا

تونس قانون اساسی جدید را تایید کرد

رسانه های عربی بامداد پنجشنبه گزارش دادند که قیس سعید رییس جمهوری تونس، قانون اساسی جدید کشورش را تایید کرده است.تایید سعید پس از آن صورت می‌گیرد که هیات عالی مستقل انتخابات تونس سه‌شنبه شب از تائید نهایی همه‌پرسی قانون اساسی جدید این کشور و اجرایی شدن آن خبر داد. «فاروق بوعسکر» رئیس هیات عالی مستقل انتخابات تونس اعلام کرد که دادگاه اداری پس از بررسی شکایت‌های طرح شده درباره همه پرسی اخیر قانونی اساسی، با تائید سلامت انتخابات شکایات صورت گرفته را رد کرد. وی افزود: از ۹ میلیون و ۲۷۸ هزار و ۵۴۳ نفر که حائز شرایط شرکت در همه پرسی بودند، ۲ میلیون و ۸۳۰ هزار و ۹۴ نفر در این همه پرسی شرکت کردند که ۹۴.۶ درصد به قانون اساسی جدید رأی مثبت دادند. رئیس هیات عالی مستقل انتخابات تونس گفت: قانون اساسی جدید با اعلام نتایج نهایی و تائید آن توسط قیس سعید رئیس جمهور به عنوان قانون اساسی جدید جمهوری، لازم الاجرا خواهد بود. پیش از این، گروه‌های سیاسی جنبش النهضه، قلب تونس، ائتلاف کرامت، جنبش تونس- اراده و امید، حزب جمهوری خواه، جریان دموکراتیک، بلوک دموکراتیک برای کار و آزادی و حزب کارگر همه پرسی را تحریم کرده و آن را یک روند غیرقانونی اعلام کردند. همچنین حزب القطب، اراده مردمی، کار و دستاورد، میهن پرستان دموکراتیک متحد، سندیکای روزنامه نگاران و کمپین شهروندان علیه کودتا خواستار تحریم رفراندوم شدند. این در حالی است که اتحادیه کارگری تونس - بزرگترین اتحادیه کارگری در این کشور - حامیان خود را در تصمیم گیری در این باره آزاد گذاشت. در همین حال، چند حزب و گروه سیاسی دیگر تونس شامل جنبش مردمی، جریان مردمی، تونس پیشرو و اتحاد برای تونس هم برعکس، تمایل خود را برای شرکت و دادن رأی «آری» اعلام کردند. قیس سعید رئیس جمهور تونس پیش نویس قانون اساسی جدید را به جای قانون اساسی مصوب ۲۰۱۴ این کشور به عنوان بخشی از نقشه راه مد نظر خود تا موعد برگزاری انتخابات پارلمانی در دسامبر آینده ارائه کرد. «قیس سعید» از ۲۵ ژوئیه (سوم مرداد) سال ۲۰۲۱ میلادی مجموعه‌ای از اقدام‌های فوق‌العاده را اتخاذ و با اعلام لغو اختیارات پارلمان، رفع مصونیت نمایندگان، انحلال هیات نظارت بر قانون اساسی و انحلال پارلمان این کشور بن بست سیاسی شدیدی در تونس ایجاد کرد که با موجی از مخالفت‌ها و اعتراض‌های احزاب و جریان‌های سیاسی به ویژه جنبش النهضه این کشور روبرو شد. مخالفان سعید، وی را به کودتا علیه دستاوردهای دموکراتیک قیام سال ۲۰۱۱ میلادی که به برکناری «زین العابدین بن علی» دیکتاتور (رئیس جمهور وقت) تونس منجر شد متهم می‌کنند، اما قیس سعید می‌گوید که اقداماتش قانونی و برای نجات تونس از بحران سیاسی طولانی مدت ضروری است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha