دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله اعرافی

آیت الله اعرافی در اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش تصریح کرد: حوزه علمیه سهم خواهی در نظام آموزش و پرورش ندارد، اما آمادگی همکاری و همراهی در مباحث فرهنگی مدرسه و نظام تعلیم و تربیت وجود دارد و ارتباط با آموزش و پرورش باید عالمانه و حکیمانه و با دست پر باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، یکشنبه ۳۰ مرداد ماه ۱۴۰۱ در دومین روز از اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور، در سالن اجلاس سران اظهار کرد: به عنوان فردی که در ۴۰ سال گذشته هیچ هفته‌اش بدون دغدغه تعلیم و تربیت نگذشته و به عنوان یک طلبه، از راهبران نظام تعلیم و تربیت تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: این جمع مدیر و راهبر نظام تعلیم و تربیت هستند که ۵ رده وجود دارد؛ یک سطح، سیاست‌گذاری است و آن سو، صف و مدرسه (جایی که فرایند مستقیم تعلیم و تربیت بین شاگرد و استاد رقم می خورد) است و در این بین رده‌های مدیری از مدیر منطقه تا وزارتخانه قرار دارد.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه مدیریت راهبری علم و دانش با همه مدیریت‌ها متفاوت است، گفت: وقتی مدیریت در قلمرو علم و دانش آمد، باید گفت هیچ مدیریتی به پیچیدگی و حساسیت و دشواری سپاه علم و دانش کشور نیست.

وی با اشاره به اینکه وقتی مدیریت در گفتمان انقلاب اسلامی قرار گیرد، حساسیت مضاعف پیدا می‌کند، افزود: از فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی چقدر اطلاع داریم و چقدر مطالعه داریم. مدیران ما بیش از معلمان باید از مطالعات جامع در حوزه تعلیم و تربیت برخوردار باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: رویکرد متوازن و جامع به تمام ساحت‌های تعلیم و تربیت مهم است؛ گاهی مدیر به یکی از قلمروها توجه دارد که یک آسیب است. گاهی مدیر، سخت‌افزار و گاهی نرم‌افزار را بیشتر می‌بیند و این مدیر تراز نیست. تأکید بنده هم از ب‍ُعد فراگیری و هم توازن است. پس مدیر باید نگاه فراگیر به همه قلمروها داشته باشد و به همه آنها بپردازد.

حوزه علمیه سهم خواهی در نظام آموزش و پرورش ندارد

عضو فقهای شورای نگهبان افزود: دومین رویکرد، راهبردی کلان‌نگر و جامع و مبتنی بر نگاه‌های راهبردی است‌ و سومین رویکرد، نگاه بر رویکرد پژوهشی است‌ تقریبا در نظامات اداری کشور شاید بالای ۵۰ درصد اقدامات مبتنی بر مطالعات و تحقیق نیست و خیلی همت کنیم شاید ۲۰ درصد فعالیت ها مبتنی بر مطالعات و تحقیق باشد.

آیت‌الله اعرافی اضافه کرد: ارتقای مستمر دانشی، رویکرد بعدی است و مدیر باید هر روز ساعاتی را به مطالعه بپردازد و رویکرد دیگر، رویکرد تمدنی و آینده‌نگر است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: اسناد راهبردی نظام تعلیم و تربیت و چالش‌های پیش رو باید در قالب مطالعات عمیق و جامع از سوی مدیران واکاوی و بررسی شوند. با پارادوکس‌هایی چون عادت و انتخاب، نظم و آزادی، گذشته و آینده، مربی و متربی، تعبد و تعقل و سنت و مدرنیته در نظام تعلیم و تربیت مواجهیم و هنر مدیریت یافتن راهکارهایی برای پاسخ به این پارادوکس‌هاست.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ نکته و نگاه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وجود دارد که یکی از آنها نگاه تمدنی است که باید در کالبد آموزش و پرورش رسوب کند، گفت: یک الزام دیگر مدیریتی عرصه تعلیم و تربیت، مشارکت جویی و جلب مشارکت دیگر دستگاه‌ها و تقویت تعاملات و ارتباطات است. همه دستگاه‌های اجرایی باید پیوست آموزش و پرورشی داشته باشند و توضیح دهند که برای آموزش و پرورش چه می‌کنند، آنها باید وظایفی که در قبال آموزش و پرورش دارند را مشخص و ایفا کنند.

حوزه علمیه سهم خواهی در نظام آموزش و پرورش ندارد

آیت الله اعرافی ادامه داد: یک الزام دیگر مدیریتی، رویکرد امیدبخشی و شوق آفرینی است. رویکرد توجه به استعدادها و نخبگان جوان و رویکرد کادرسازی و مدیرپروری نیز باید مورد توجه مدیران آموزش و پرورش باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه علاوه بر موارد گفته شده، معماری ایرانی، اسلامی و فضای مناسب مهم برای آموزش بسیار است و تعلیم و تربیت در یک فضای بسته و بی روح نمی‌تواند به خوبی پیش برود گفت: شعر و ادب فارسی و هنر نیز در تعالی روح و شخصیت تاثیر بی‌نظیری دارد. توجه به تاریخ ایران، اسلام و انقلاب اسلامی و تقویت ارتباط میان مسجد و مدرسه نیز مهم است. باید ارتباط میان نظام تعلیم و تربیت و نظام عبادی را مدنظر داشته باشیم.

وی ادامه داد: حوزه علمیه سهم خواهی در نظام آموزش و پرورش ندارد، اما در هر کجا که شما احساس نیاز کنید ما خود را موظف به همکاری می‌دانیم و آمادگی برای همکاری و همراهی در مباحث فرهنگی مدرسه و نظام تعلیم و تربیت وجود دارد و ارتباط با آموزش و پرورش باید عالمانه و حکیمانه و با دست پر باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: ما برای پاسخگویی به نیاز نسل امروز، نیازمند مطالعه، تحقیق، روح انقلابی و پرداختن به جهاد تبیین با الزامات و مقدمات لازم هستیم و آموزش و پرورش را پرچمدار فکر و اندیشه انقلاب اسلامی می‌دانیم. حوزه در کنار آموزش و پرورش خواهد بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ز IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۰
    1 0
    اصلا سهم خواهی یعنی چی؟؟؟ یعنی نباید حوزه تلاش کند تا دروس تخصصی همچون دینی، قرآن فقط و فقط توسط روحانیون در مدارس تدریس شود؟؟
  • کارمند ساده IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
    1 0
    آیت الله اعرافی در اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش: حوزه علمیه سهم خواهی در نظام آموزش و پرورش ندارد همین بالاترین خطا است چون شما ها که بهتر می دانید که چیزی را که بلد هستید طبق دستور قرانی باید بگویید والا ظلم به جمهور ملت ایران است سوره یوسف را ببیند قَالَ اجْعَلْنِي عَلَى خَزَائِنِ الْأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ ﴿۵۵﴾ [يوسف] گفت مرا بر خزانه ‏هاى اين سرزمين بگمار كه من نگهبانى دانا هستم (۵۵)