جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شیخ حسین انصاریان

حوزه/ استاد انصاریان گفت: برای اینکه دعا مورد قبول درگاه الهی باشد باید دارای شرایطی باشد، اولا عبد صالح باشیم دوما دعا، دعای درستی باشد اگر این چنین باشد یقینا مستجاب خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از سمنان، به مناسبت فرا رسیدن دهه اول ماه صفر و عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، در مهدیه اعظم سمنان گفت: سخن ما در مورد حکیم بودن پروردگار عالم بود، در این زمینه نکات بسیار مهمی را چه از قرآن و چه روایات یا علم کلام شنیدید انسان وقتی با قلب خود که به قول قرآن مرکز فهم است، حکیم بودن پروردگار را درک کند برای او هیچ ایراد و اعتراضی نسبت به خود حضرت حق و جهانی که مخلوق اوست و انسان پیش نمی‌آید.

وی تصریح کرد: من آیات قرآن را که در مورد حکیم بودن خداوند است و معمولا در آخر آیات است را بررسی و مطالعه کردم؛ ۹۸ بار کلمه حکیم در قرآن مستقیما به وسیله خود یا فرشتگان یا انبیاء ذکر شده است؛امشب آیاتی که در ارتباط با پدر انبیا الهی حضرت ابراهیم است بحث خواهیم کرد.

کارشناس مذهبی تصریح کرد: حضرت ابراهیم(ع) انسانی دانا، عالم و تسلیم حق بود که مورد سی نوع امتحان قرار گرفت. حضرت ابراهیم اگر دعایی از خداوند داشت دعای او سریع مستجاب می‌شد نه به دلیل اینکه پیامبر بود بلکه به این دلیل که دعا او دعای درست و واقعی بود و دلیل دیگر اینکه شخص دعا کننده در کمال اخلاص بود و دعای او در نزد خداوند رد نمی‌شد.

وی تصریح کرد: برای دعا کردن شرایطی وجود دارد اعم از اینکه اولا انسان باید واجد شرایط معنوی باشد در این صورت دعا او دعایی معنوی است و حتما مستجاب خواهد شد؛ برای اینکه دعا مورد قبول درگاه الهی باشد باید دارای شرایطی باشد، اولا عبد صالح باشیم دوما دعا، دعای درستی باشد اگر این چنین باشد یقینا مستجاب خواهد بود.

استاد انصاریان افزود: اگر می‌بینید که دعایی مستجاب نمی‌شود بدانید که یا مربوط به شخص دعا کننده است یا مربوط به دعا؛ در فرض اول دعای یک شخص حرام خوار، دعای ظالم، دعای شخصی که آلوده به رذایل اخلاقی است مستجاب نمی‌شود، شخصی که آلوده به رذایل اخلاقی است این آلودگی در دعای او جریان دارد و باعث آلودگی دعا می‌شود و با این اوصاف دعای او مستجاب نمی‌شود؛ فرض دوم این گونه است که گاهی شخص دعا کننده آدم خوبی است ولی دعای او خوب نیست و به دعای خود اصرار دارد؛ در هر صورت اگر یکی از این شرایط نباشد دعا مستجاب نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دعاهای عجیب امیرالمومنین(ع) در سن ۱۹ سالگی این بود که خدایا همسری نصیب من کن، فرزندانی نصیب من کن که باعث آرامش قلب من در دنیا و آخرت باشند«رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیَّاتِنا قُرَّةَ أَعْیُنٍ» همسری به آن عطا کرد و چهار اولاد از کل جمعیت جهان بر نمی‌آید که همسر و اولاد امیرالمومنین را از نظر شخصیت و فکر و عقل و ایمان و عمل ارزیابی کند؛ پیامبر در وصف حضرت زهرا(س) گفته است که مانندی ندارد او و در مورد امیرالمومنین هم گفته شده که اگر ایمان علی(ع) را فقط ایمان او را بتوان از قلب او در آورد ایمان به خدا و قیامت تبدیل به عنصر قابل کشیدن شود این عنصر ایمان علی(ع) را با همه عالم مقایسه کنند ایمان علی(ع) برتر است، قابل درک و فهم برای من و شما نیست؛ این انسان دعا کرد و خدا دعای او را مستجاب کرد.

کارشناس مذهبی گفت: تمام دعاهای علی(ع) مستجاب است چون علی(ع) معدن پاکی‌ها بود و دعای او هم عالمانه بود یقینا مستجاب شدنی بود همان لحظه مستجاب نشود توقع نداشته باشید وقت مستجاب شدن باید برسد تا من ضرر نکنم اما اگر زمان استجابت برسد در های رحمت الهی برای من باز می‌شود کلید رحمت به قفل مشکل می‌خورد مشکل را حل می‌کند.

این خطیب برجسته حوزوی گفت: خدا برای دعا کردن شرایطی بیان کرده به اولیاء خود که یکی از این شرایط دعای همراه با گریه است این دعا مستجاب می‌شود؛ یک شرط دیگر استجابت دعا، دعا کردن همراه با خضوع و خشوع است که گفته شده اینطور اگر دعا کنی دعا مستجاب است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha