پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
زنان عاشورایی

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه گفت: امتداد حرکت عاشورا در اربعین با خطبه های حضرت زینب(س) است، اربعین با مقاومت، ایثار و فداکاری اسرای کربلا و خطبه سرایی زینب کبری(س) شکل گرفت.

معصومه ظهیری در گفت و گو با خبرگزاری حوزه اظهار داشت: پیام رسانی، روایت گری، نهراسیدن در مقابل سختی ها، مقاومت کردن از مهمترین اقدامات زینب کبری(س) بود این بانو هدف دشمن را که خاموش کردن نهضت عاشورا بود، خنثی کرد.
وی افزود: زینب(س) به خاطر کثرت عقل و خرد به عقیله بنی هاشم معروف است این بانو علاوه بر ایمان، تقوا، امام شناسی، حرکت با امام، یاری دین خدا، ایثار و فدارکاری با زندگی اش عجین شده است. از مهمترین شاخص های این حضرت، جهاد در دفاع دین خدا و امام زمان خویش، حفظ حرمت آل الله و تلاش برای به عقب راندن دشمن است.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به بلاغت و صراحت حضرت زینب(س) در مقابل دشمنان گفت: در تاریخ نقل شده است که حضرت زینب (س) با صلابت تمام بدون هیچ درد و زنجی در پاسخ به ابن زیاد فرمود: «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا: من جز زیبایی چیزی ندیدم» یعنی عمل خدا با ما اهل بیت زیباست، که جوابی دندان شکن برای ابن زیاد بود و چنان او را مات و مبهوت کرد.
وی افزود: این نوع بیان حضرت حیله و نیرنگ دشمن را نشان می دهد و به دنیا اعلام می کند انسان هایی که دین خدا را یاری می کنند چراغ هدایت آنها به خاموشی نمی رسد.
ظهیری با بیان اینکه زینب(س) مصداق بانوی آگاه به زمان، مدیر و مدبر است گفت: شرایط زمانی و مکانی جلوه های مختلف مدیریت این بانو را نشان می دهد. در جایی این بانو از احساساتش برای دفاع از حریم آل‌الله و گاهی از مدیریتش برای جلوگیری از پراکندگی اسرا استفاده می کند و محور کاروان میشود.
وی ابراز داشت: این حضرت در جای دیگری با عقل و تدبیر دشمن را به زانو در می آورد این بانوی با وقار با حسن تدبیر در مقابل یزیدیان می ایستد تا پیام مظلومیت کربلا را برساند و افشاگری کرده و از چهره یزید پرده برداری کند.
استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: این پیام رسانی موثر حضرت زینب(س) در کنار عبودیت و تسلیم محض در برابر خداوند بوده است وگرنه کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود.
وی با اشاره به سیره حضرت زینب (س) گفت: این حضرت هرگز زبان به گلایه و نارضایتی باز نکرده است و همه شهادت ها، مقاومت ها و فشارها را امتحانی از امتحان خداوند دانسته است و هم از درون بنده صالحه ای بوده که مطیع امر خداست.
ظهیری ادامه داد: حرکت های حضرت زینب(س) گاهی هشداری برای مردم کوفه، گاهی پیامی در مقابل حکومت یزید بود روش عملکرد و مدیریت این بانو در آراییدن کاروان و حرکت ایشان زمینه ای برای کسب معرفت و بصیرت مردم در بازگشت به خطاها و عبرت بود.
وی خاطر نشان کرد: نقل شده است که یزدیان کجاوه اسرا را آراییده بودند که حضرت زینب(س) چنان با یک تداعی معانی و مدیریت گفت ما اهل عزا هستیم و کجاوه ها را سیاه پوش کنید، این سیاه پوش کردن باعث شد تا در هر کوی و برزن علامت سوال برای مردم ایجاد می شد که چرا اهل بیت داغدار شدند و چه کسی مسبب این امر شده است .
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حضرت زینب(س) خود الگویی در زمینه امام شناسی و وفاداری است گفت: این بانو از مادرش حضرت زهرا مرضیه(س) که اولین فرد مدافع ولایت و امامت و فعل جهاد تببین بود، الگو برداری کرد و عاشورا را برای همه نسل ها و عصرها ماندگار کرد.
وی گفت: این بانو نقاب دشمن را درید و برای مردم ناآگاه که از زر و تزویر فریب خورده بودند هشدار به خود آمدن و دوری جستن از غفلت ها داد، به گونه ای که همه گروه های توابین که دیر به کربلا رسیدند اما فریادهای بلند آسای زینب کبری(س) زمینه ساز شد که نهضت عاشورا اختصاص به یک روز نشود و تا قیامت ظلم ستیزی و یاری گری دین خدا فراهم شود.
ظهیری با اشاره به تربیت زینبی گفت: نسل سالم باید بُعد اخلاقی، عبودیت، خوب بندگی کردن و رضایت الهی را از این بانو بیاموزد، علم، ایمان، خرد، مقاومت و پایداری را برای رسیدن به والایی و تحقق وعده های الهی برای کسانی که دین خدا را یاری کنند در روی زمین به همگان آموزش داد و حضرت زینب(س) حیا، عفاف، پاکدمی و زیست عفیفانه را به یادگار گذاشت.

313/61

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha