سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
آیت الله العظمی مکارم

حوزه/ حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی گفتند: دستگاه قضایی می‌بایست به دور از جوسازی و با ملاحظه تمام جوانب، همه اتفاقات اخیر را بررسی و با مقصران در هر پست و مقام و یا جایگاه اجتماعی برخورد قانونی نموده و مردم شریف را در جریان جزئیات قرار دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با صدور بیانیه‌ای به اغتشاشات اخیر در کشور واکنش نشان دادند که متن بیانیه این مرجع تقلید به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیک یا رسول الله، یا نبیّ الرحمة

در روزهای اخیر که مردم شریف ایران درگیر مشکلات و فشارهای اقتصادی هستند، وقوع یک اتفاق باعث ایجاد نگرانی در ذهن برخی از مردم و منشأ اعتراضات و انتقاداتی گردید.

در این میان دشمنان و کینه توزان با همراهی برخی فریب خوردگان با سوءاستفاده از احساسات جوانان، مسیر اعتراضات را منحرف و اقدام به توهین به مقدسات، هتک حرمت نوامیس، تخریب اموال و ریختن خون بی‌گناهان نمودند و اسلام، امنیت و آرامش مردم را هدف قرار دادند؛ اما مردم متدیّن و فهیم با حضور آگاهانه، مانند همیشه خیال خام دشمنان را نقش بر آب کردند.

در این مقطع لازم می‌دانم چند نکته و نصیحت پدرانه را متذکّر شوم:

اول: نقد و اعتراض حق مردم خصوصاً جوانان است و با وجود مشکلات و نقائص اگر نسبت به عملکرد مسئولین یا نحوه اجرای برخی قوانین، انتقادی وجود دارد باید همچون موارد دیگر به صورت قانونی و با حفظ انضباط به گونه ای که مورد سوء استفاده دشمنان قرار نگیرد، ابراز گردد؛ و بر مسئولین نیز لازم است نسبت به این انتقادات گوش شنوا داشته و به حق، به اصلاح امور بپردازند.

دوم: فضای مجازیِ رها و بی‌انضباط، ابزاری خطرناک در برهم زدن آرامش فکری و امنیت اخلاقی و اجتماعی است و با وجود منافع زیاد، آسیب آن دامن‌گیر همه آحاد مردم می شود، از این رو لازم است مسئولین برای سامان دادن به آن تدابیری بیندیشند و مردم دلسوز نیز با بالابردن هوشیاری، مراقب باشند تا خود و خانواده‌هایشان در کنار فواید آن از آسیب های آن در امان بمانند.

سوم: بر همه مسئولان لازم است با شفاف کردن فضا، اطلاع‌رسانی به موقع و بیان خدمات و توانمندی‌ها در کنار خطاها و کاستی‌ها، فرصت را از دروغگویان و کینه‌توزان بگیرند و اعتماد مردم را که یکی از بالاترین پشتوانه‌ها است، جلب نمایند.

چهارم: مسئله حجاب از احکام مهم و ضروری دین مبین اسلام است که منافع و برکات زیادی برای جامعه و آحاد آن دارد و زنان و دختران جامعه اسلامی ما نسبت به آن اهتمام دارند، البته اجرای آن در سطح اجتماع نیازمند فرهنگ‌سازی عمیق، فراگیر و پیگیری صحیح دارد و اگر برخی راهکارها یا رفتارها در این مسیر مناسب نبوده، باید به اصلاح آن پرداخت.

پنجم: نیروی انتظامی حافظ امنیت و آرامش جامعه است و تضعیف آن از خطرناک‌ترین اهداف دشمن برای به مخاطره انداختن موجودیت ایران اسلامی است

ششم: دستگاه قضایی می‌بایست به دور از جوسازی و با ملاحظه تمام جوانب، همه اتفاقات اخیر را بررسی و با مقصران در هر پست و مقام و یا جایگاه اجتماعی برخورد قانونی نموده و مردم شریف را در جریان جزئیات قرار دهد.

هفتم: عموم مردم عزیز بدانند که این امّت، کشور و نظام جمهوری اسلامی با این فرهنگ اصیل و استوار، مورد کینه‌ورزی، توطئه و هجوم سراسری دشمنان و منافقان است و تا رسیدن به نقطه پیروزی و غلبه بر نقشه‌های آنان، این دشمنی‌ها ادامه دارد و همچون گذشته استقامت در کنار سعی و کوشش‌ در جهت پیشرفت و قدرتمند شدن کشور ضامن این پیروزی است؛ مسئولین به عنوان خادمان مردم باید در آسان شدن این راه و فراهم کردن موجبات آسایش و رفع مشکلات مردم از هیچ تلاشی دریغ نورزند.

در پایان به درگاه الهی خاضعانه دست به دعا بر می‌دارم و از خداوند متعال عزّت اسلام و مردم بزرگوار و متعهد ایران و عموم مسلمانان جهان را مسئلت دارم و علوّ درجات شهدا و جانباختگان وقایع اخیر و صبر و اجر برای خانواده آنها و شفای عاجل مجروحان را از درگاه خداوند منّان خواستارم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

قم ـ ناصر مکارم شیرازی

۵ مهرماه ۱۴۰۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۵
    3 1
    خدا وجود شما رو برای خدمت به اسلام و مسلمین حفظ کنه
  • م IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    3 7
    پیام بسیار متین و دقیق و کاربری می باشد
  • حسینی IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    10 0
    در هر قشری افراد خطا کار و یا فاسد وجود دارند . مسئله کنترل نیروهاست و اگر مشکلی پدید آید بررسی و پاسخگویی درست و موثر می تواند از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری کند . نکته دیگر صدا و سیماست وقتی که پلیس فرضا امریکا یا فرانسه با فردی برخورد کرده و مردم شورش می کنند و ماشین ها را به اتش می کشند و صدا وسیمای ما انها را پوشش می دهد و حتی خبرنگار رسمی اش به میان مردم می رود در این حالت انها هم اگر همین روش را در مورد کشور ما انجام دهند چندان تعجب اور نخواهد بود. بهر حال جنگی پیوسته در جریان است و در جنگ به قول رسول گرامی اسلام زیرکی حرف اول را می زند و در جهان امروز رسانه ها جزو ضروریات هستندو می توانند چون چاقو هم کاربرد مشروع و مفید داشته باشند و هم مضر. بستن پیام رسان ها جواب مشکل نیست درست مثل اینکه اگر کسی با کارد اشپزخانه ادم کشت همه چاقوها را از مغازه ها و خانه ها و .... جمع اوری کنیم دختر 17 ساله ای که در انقلاب به دنیا امده و هزاران ساعت در کلاس های درس و کتاب ها و ... حجاب برای وی درونی نشده باشد و خودش به پذیرش نرسیده با بازداشت و خشونت و کلاس یک ساعته در بازداشتگاه فکرش زیر و زبر نمی شود . دختر دانشجویی داشتم در دو مقطع کارشناسی و ارشد شاگرد اول ، با مقاله و چند کتاب اما بیکار در مدرسه غیر انتفاعی ها برای تدریس که می رفت همه انها بجز یک مورد شرط ورود را کنار کذاشتن چادر قرار می دادند و می گفتند در اینجا معلم هابی به روز می خواهیم یک مدرسه پیدا کرد که با چادرش مشکل نداشت . حقوق هر ماه 450 تومان همین یک قلم ارزش حجاب را در عمل نشان می دهد حتی اگر هزار ساعت حرف و موعظه درموردش پخش شود جز اینکه مشکلات بزرگتری پدید آید و
    • حرف حساب IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      11 1
      احسنت. به این میگن «سخن منطقی و واقع‌بینانه».
    • . IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      2 7
      صدا و سیما عکس العمل متقابل انجام می دهد، تا نشان دهد چقدر دشمن دو روست. ما هم می گوییم چاقو دست دشمن نباشد، دست خودمان باشد، تا استفاده کنیم، نه دشمن که ملتمان را قلع و قمع کند، رسانه خودی یعنی همان چاقو دست خودی بودن. کلاس برای جوانی که تا کنون نپذیرفته، یکی از دو اثر می تواند داشته باشد، یکی راهنمایی ایمانی، و دیگری آشنایی با قانون، اگر اولی نشد، و به باور نرسید، حد اقل باید بداند که بی حجابی یعنی زدن آسیب به دیگران و کسی حق ندارد، حساسیتهای جنسیش را علیه دیگران ابزار اضرار قرار دهد. مورد آخری که فرزند شما بود و کار (به خاطر چادرش) گیرش نمی آمد، نشان می دهد، رو دادن به ولنگاری یعنی اجازه تسلط آنان و زورگوییشان یعنی رخصت تنگ کردن عرصه بر دین داران یعنی ...