سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
هاجری - انجمن‌های علمی

حوزه/ مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه قم، ضمن تشریح فرایند تشکیل مجمع‌عمومی انجمن تخصصی، بررسی مسائل روز، ترسیم سه مسئله اصلی حوزه دانشی و تبیین اصلی‌ترین مشکلات حوزه‌های علمیه را از جمله انتظارات پیش روی انجمن‌های علمی حوزه‌های علمیه برشمرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین هاجری در نخستین جلسه هیئت مؤسس انجمن علمی امامت گزارشی از آیین‌نامه مقررات، مراحل تأسیس، پیشینه و خاستگاه انجمن‌ها ارائه کرد.

وی با بیان این که انجمن علمی امامت از جمله انجمن‌هایی بود که با بهره‌گیری از اساتید و سرمایه‌های فاخر حوزوی شکل‌گرفته است، خاطرنشان ساخت: قالب انجمن‌های علمی به شکل مرسوم در عناصر و مؤلفه‌های تاریخی حوزه‌های علمیه به‌ویژه حوزه نجف ریشه تنیده است.

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم در ادامه رویکرد استاد شاگردی و پیگیری توأمان مسائل معنوی، عاطفی و تربیتی در کنار آموزش‌های علمی را از ویژگی‌های حوزه‌های علمیه دانست و اذعان داشت: مجموعه‌های دانشگاهی غرب، در تحول در روش‌های آموزشی با بهره‌گیری از نقطه قوت حوزه‌های علمیه، این رویکرد را از راهبردهای نوین آموزشی قرار دادند و تا دانشجو زیر نظر استاد یاد نگیرد و استاد تأیید نکند، شاگرد اجازه حضور در مرحله بالاتر را نمی‌یابد.

وی ضمن تبیین تاریخچه تأسیس انجمن علمی در غرب، با بیان این که انجمن‌های علمی غرب از قبل بررسی ساختار پیشین حوزه‌های علمیه راه‌اندازی شده است، اظهار داشت: دانشگاه‌های بزرگ غرب برای ارتقای دانش اساتید، شیوه حوزه علمیه نجف را که در آن اساتید دور هم جمع شده به بحث و مناظره می‌پردازند را در قالب تأسیس انجمن علمی مود توجه قرار دادند تا اساتید یک‌رشته از مراکز دانشی متعدد دور هم جمع شده آخرین یافته‌های علمی‌شان را ارائه و در معرض نقد دیگر اساتید قرار دهند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین هاجری برپایی سلسله‌نشست‌ها را از مهم‌ترین و اصلی‌ترین کار و مایه حیات انجمن‌ها توصیف کرد و اظهار داشت: انجمن‌های علمی سرریز اساتید و نخبگان تمام مراکز آموزشی است که از نگرش‌های مختلفی برخوردارند.

وی آزادی عمل و استقلال را از دیگر ویژگی‌های انجمن‌های علمی برشمرد و با بیان این که انجمن خانه دوم اساتید است، اظهار داشت: ورود روزآمد به مباحث روز از دیگر مؤلفه‌هایی است که در قالب انجمن امکان‌پذیر است؛ بررسی حوادث اخیر از منظر حوزه‌های دانشی مختلف از جمله سیاسی، جامعه‌شناختی روان‌شناختی، مدیریت، اقتصاد و ... از جمله رویکردهایی است که در انجمن‌های علمی حوزه‌های علمیه آغاز و در ادامه مباحث به‌صورت بینارشته‌ای ادامه پیدا خواهد کرد.

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم به اهم فعالیت‌های انجمن‌های علمی اعم از برپایی نشست، میزگرد و کرسی علمی در تولید و تعمیق دانش اشاره کرد و ابراز داشت: فعالیت‌های ترویجی چون؛ تدوین و نشر فصل نامه، برپایی کارگاه‌های تخصصی و ارائه خدمات مشاوره تخصصی به مسئولان حوزه، کشور و نهادهای همسو از جمله ظرفیت‌های فعالیتی انجمن‌های علمی است

وی ضمن اشاره به استقلال انجمن‌ها در ارتباط و عقد تفاهم‌نامه‌های همکاری با مراکز و مجموعه‌ها، جلوگیری از انحراف علمی را از دیگر شاخصه‌های انجمن‌های علمی دانست و اذعان داشت: پاسداری از حریم علم و عالم از جمله رسالت انجمن‌های علمی است؛ وقتی اساتید یک‌رشته دور هم جمع می‌شوند، مواجهه با نحله‌ها و جریان‌های انحرافی متناظر با آن حوزه دانشی تنها یکی از ثمرات ارزشمند حضور نخبگان در انجمن‌های علمی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین هاجری تأسیس شعب و دفاتر انجمن‌ها در قالب شورای تخصصی انجمن در سایر نقاط جغرافیایی را از جمله ظرفیت‌های پیش رو برشمرد و ابراز داشت: شوراهای تخصصی با حضور اساتید مختلف استان شکل می‌گیرد.

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خودگزارشی از گستره فعالیت ۲۲ انجمن علمی در حوزه‌های علمیه ارائه کرد و خاطرنشان ساخت: انجمن زن و خانواده، انجمن رسانه و فضای مجازی و انجمن امامت از جدیدترین انجمن‌های علمی هستند که در حوزه‌های علمیه راه‌اندازی شده است.

وی با بیان این که در انجمن‌های علمی حوزه‌های علمیه ۳ هزار عضو پیوسته مشارکت می‌کنند، اظهار داشت: نیازسنجی و مسئله‌شناسی تخصصی و تدوین سیر مطالعات علوم‌انسانی اسلامی در حوزه‌های دانشی مختلف از جدیدترین رویکردهای انجمن‌های علمی حوزه است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین هاجری راه‌اندازی و انتشار فصل نامه علمی و پژوهشی در انجمن‌های علمی را مهم ارزیابی نمود و یادآور شد: حضور استانی و برپایی دوره‌های فشرده تخصصی به‌منظور ارتقای دانش‌های تخصصی بسیار مهم و ضروری است.

وی ضمن تشریح فرایند تشکیل مجمع‌عمومی انجمن تخصصی، بررسی مسائل روز، ترسیم سه مسئله اصلی حوزه دانشی و تبیین اصلی‌ترین مشکلات حوزه‌های علمیه را از جمله انتظارات پیش روی انجمن‌های علمی حوزه‌های علمیه برشمرد.

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این که حوزه‌های علمیه باهدف بررسی تخصصی مسائل و پاسخ به نیازهای روز به سمت تشکیل انجمن‌های بینارشته‌ای حرکت می‌کند، خاطرنشان ساخت: رویکرد دانش‌ها به سمت بررسی تخصصی مسائل در قالب موضوعات بینارشته‌ای حرکت می‌کند.

وی در بخش پایانی سخنان خود قطب‌های علمی، انجمن‌های علمی و مجمع عالی را سه رویکرد بررسی تخصصی مسائل با حضور نخبگان دانشی دانست و با بیان این که مجمع عالی با حضور فحول، صاحب‌نظران، مجتهدان و استخوان خورد کرده‌های رشته تخصصی تشکیل می‌شود، اظهار داشت: قطب‌های علمی ناظر به حل یک مسئله خاص تشکیل و هسته‌های علمی را مبتنی بر برنامه‌های بلندمدت تشکیل می‌دهند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین هاجری بر اهمیت تشکیل قطب‌های علمی عفاف و حجاب، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، بانکداری اسلامی در حوزه‌های علمیه تأکید کرد و اظهار داشت: انجمن‌های علمی ترکیبی از سرمایه‌های علمی مراکز مختلف برای میدان‌داری دانشی در عرصه توسعه و ترویج هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha