چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
عزاداری حضرت زهرا در خوی

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی گفت: شیوه‌های حضرت زهرا(س) در دفاع از ولایت امیرالمومنین(ع) در جهاد تبیین برای ما می‌تواند کارساز باشد و سخنرانی و روشنگری ایشان در مسجد برای دفاع از فدک و ولایت، تبیین منطقی و عقلی را نشان می‌دهد و گریه و اشک در بیت الاحزان هم بیانگر نقش عواطف برای تأثیرگذاری در اذهان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، وحیده محمدلو استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی، امروز در مراسم عزاداری حضرت زهرا(س) که در مدرسه علمیه الزهرا(س) خوی برگزار شد، اظهار داشت: حضرت فاطمه(س) در زمان بیرون آمدن از منزل، در قضیه دفاع از فدک و حق ولایت امام علی(ع)، به طور کامل حجاب خود را رعایت کردند و پوشش و حجاب حضرت زهرا(س) در بیرون از منزل و در مواجهه با افراد نامحرم دقیقاً همان دو پوشش معروف زنان در قرآن یعنی خمار (مقنعه) و جلباب (چادر) بوده است.

وی افزود: در روایات دیگر نیز بارها عفت و حیای حضرت زهرا(س) از زبان حضرات معصومین بیان شده و وصیت ایشان به اسما مبنی بر قرار دادن جنازه حضرت در تابوتی که بدن ایشان دیده نشود نیز یکی از آن روایات است.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی ادامه داد: حضرت زهرا (س) یک انسان کامل بودند که در تمام عرصه‌های عبادی، خانوادگی، اجتماعی و سیاسی، تمام قد ظاهر شدند و الگوی بی‌نظیر جهاد تبیین و زندگی مجاهدانه هستند.

وی عنوان داشت: امام عسکری(ع) در مورد حضرت زهرا(س) می‌فرمایند، "نَحْنُ حُجَجُ اللّه‌ عَلی خَلْقِهِ وَ فاطمةُ حُجةٌ عَلیَنا، ما حجّت‌ها و برگزیدگان خدا بر آفریدگانش می‌باشیم و فاطمه، حجّت راستین و پُرشکوه خدا بر ما است".

محمدلو خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) بانوی عفیفه‌ای هستند که نه تنها سرور همه زنان عالم از اولین تا آخرینشان می‌باشند، بلکه حجت خدا بر اهل بیت نیز هستند و امام زمان(عج) مادرشان حضرت زهرا(س) را الگوی خودشان معرفی می‌کنند.

وی افزود: حضرت زهرا(س) با حیات مجاهدانه خود این حقیقت را نشان دادند که زنان می‌توانند در عین رعایت حجاب و عفاف، بالاترین نقش‌ها و اثر گذاری‌ها را در خانواده و اجتماع ایفا کنند و وقتی درباره حجاب فاطمی صحبت می‌کنیم، در کنار آن حتما لازم است از مجاهدت‌های حضرت(س) هم سخن بگوییم که حجاب هرگز محدودیت نیست، بلکه یک نوع مصونیت اجتماعی است.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی تصریح کرد: قضایای تاریخی در ارتباط با حجاب و عفاف حضرت زهرا(س)، اهمیت این دو مقوله از منظر حضرت را نشان می‌دهند و به ما یادآور می‌شوند که همه فعالیت‌های مجاهدانه در قالب حجاب و عفاف باید انجام گیرد تا نتیجه بخش باشد.

وی گفت: شیوه‌های حضرت زهرا(س) در دفاع از ولایت امیرالمومنین(ع) در جهاد تبیین برای ما می‌تواند کارساز باشد و سخنرانی و روشنگری ایشان در مسجد برای دفاع از فدک و ولایت، تبیین منطقی و عقلی را نشان می‌دهد و گریه و اشک در بیت الاحزان هم بیانگر نقش عواطف برای تاثیرگذاری در اذهان است.

محمدلو با بیان اینکه وصیت حضرت زهرا(س) به تشییع جنازه شبانه و قبر مخفی‌شان، نشان‌گر عوامل بیرونی و ظاهری را در تأثیرگذاری بر اذهان است، گفت: در ارتباط با حجاب و عفاف، در جامعه لازم است هم با استدلال قوی روشنگری کنیم و هم با عواطف و محبت سعی در جلب قلوب داشته باشیم.

وی با تأکید بر لزوم رعایت عفاف و حجاب در کلام، رفتار و پوشش زنان، عنوان داشت: جامعه با دیدن زنان عفیف و موفق علمی به رعایت حجاب و عفاف بیشتر مشتاق می‌شود و لذا باید تشویق و احترام به شخصیت و کرامت دختران کودک و نوجوان و جوان چادری را در جمع خانواده، فامیل، مدارس و دانشگاه‌ها و محیط‌های اجتماعی دیگر حتما مد نظر قرار دهیم که بسیار تأثیرگذار است.

انتهای خبر. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha