یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
دیدار دبیر علمی کنگره علامه ملا عبدالله بهابادی یزدی با حجت الاسلام والمسلمین لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

حوزه/ دبیر علمی کنگره علامه ملاعبدالله بهابادی گفت: از ویژگی های علامه بهابادی یزدی تربیت دانشمندان اثرگذار و دارای خدمات اجتماعی در جامعه است و شیخ بهایی تنها یکی از شاگردان این عالم حکیم است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دبیر علمی کنگره علامه ملا عبدالله بهابادی یزدی با حجت الاسلام والمسلمین لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دیدار کرد.

در این دیدار دکتر عبدی پور گزارشی از روند علمی کنگره ارائه کرد و با توجه به وجود پژوهشکده های مختلف پژوهشگاه، خواستار همکاری پژوهشکده اندیشه سیاسی، مرکز احیای اثار اسلامی و اداره فناوری اطلاعات با دبیرخانه کنگره شد.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین لک زایی موضوع احیای آثار و اندیشه های دانشمندان شیعی را بسیار مهم دانست و یادآورشد: علی‌رغم زحمات و خدمات زیاد مراکز احیای آثار تراث شیعه- اما هنوز شخصیت های بزرگی در جهان تشیع هستند که می بایست آثار شان را احیا کنیم.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بیان داشت: احیای آثاربزرگان جهان تشیع، کاری تخصصی، طاقت فرسا و نیازمند تأملات و رایزنی های گسترده با مراکز فعال در امر مخطوطات و در اختیارداشتن متخصصان با تجربه در این حوزه است.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از همکاری پژوهشگاه با کنگره علامه یزدی استقبال و تاکید کرد با پژوهشکده ها مورد نیاز رایزنی لازم صورت گیرد.

در ادامه جلسه دبیر کنگره علامه بهابادی یزدی با توجه به موفقیت های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در امر هماهنگی و تشکیل تشکل های علمی خواستار راه اندازی انجمن مراکز فعال در امر احیای آثار تراث شیعی شد که همگرایی مراکز احیای تراث و تقسیم کار منطقی و ارائه خدمات به کنگره ها ی متفکران اسلامی یکی از خروجی این گونه تشکلات می تواند باشد.

در ادامه مدیر پژوهشکده اندیشه سیاسی شیخ حسینی اظهار داشت: درباره اندیشه سیاسی علامه یزدی در صورت دستیابی به مستندات می توان یک اثر مستقل را تولید نمود چراکه در بخش سیاسی و اندیشه سیاسی زمینه ها و بستری که وی در آن بسر برده را میتوان تعریف و بیان کرد و سپس محیطی که شخص درآن زندگی می کرده بازنمایی نمود آنگاه نقش وی مشخص و تعیین می گردد. در غیر اینصورت می‌بایست منظومه فکری علامه در حوزه های مختلف توسط چندین نویسنده تدوین گردد.

در جلسه ای که با مدیر مرکز احیای پژوهشگاه برگزار شد حجت الاسلام اسد علیزاده در خصوص کنگره علامه بهابادی به اهمیت احیای آثار این عالم جلیل القدر پرداخت و خاطر نشان کرد: امکان وجود نسخ خطی آثار علامه بهابادی یزدی در ایران و عراق بیشتر است. بدیهی است در صورت دسترسی به تعدد نسخ به بررسی و تحقیق بیشتر نیاز می باشد.

دیدار با مدیر نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم

همچنین حسن عبدی پور دبیر علمی کنگره علامه ملاعبدالله بهابادی در دیدار با مدیر نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در قم به بیان اهداف نکوداشت علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی پرداخت و ابراز داشت: معرفی شخصیت علمی و فرهنگی علامه بهابادی یزدی در عرصه بین الملل به پیشینه خدمات و تعاملات اندیشمندان شیعی به جامعه و مذاهب و ادیان کمک می نماید.

وی افزود: علامه یک حکیم واندیشمند اهل گفت گو و تعامل با ادیان و مذاهب مختلف است و توانست با تدبیر و منطق در نجف اشرف با مذاهب و ادیان تعامل و همکاری داشته باشد و حرم مولی متقیان را میعاد گاه عاشقان عدالت و انسانیت نمایند.

دبیر علمی کنگره علامه ملاعبدالله بهابادی گفت: علامه ملاعبدالله دارای شخصیت علمی قوی و از نظر مدیریتی یک شخصیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کم نظیراست که منشا خدمات و برکات فراوانی در حوزه های علمیه اصفهان، شیراز و نجف اشرف شد. هر کس که با سیره علمی و عملی علامه ملا عبدالله آشنایی داشته باشد وسوابق ایشان در مکتب شیراز و مکتب اصفهان و سپس نجف اشرف و پس از آن در سراسر جهان اسلام را مطالعه کرده باشد اولین چیزی که توجهش را جلب می کند این است که ایشان همت بلندی داشته اند.

دکتر عبدی پور خاطرنشان کرد: از ویژگی های دیگر علامه بهابادی یزدی تربیت دانشمندان اثر گذار و دارای خدمات اجتماعی در جامعه است و شیخ بهایی تنها یکی از شاگردان این عالم حکیم است.

در ادامه جلسه حجت الاسلام والمسلمین جهانگیری مدیر نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قم ضمن ابراز خوشحالی از تشکیل کنگره بزرگداشت شخصیت علمی و اجتماعی علامه بهابادی یزدی تاکید کرد: معرفی شخصیت علمی و فعالیت های فرهنگی و علمی ایشان در عرصه بین الملل مهم ترین وظیفه سازمان فرهنگ و ارتباطات است و مسئله تولیت ایشان که در حقیقت حاکم بودن ایشان در بعدی سیاسی و اجرایی می باشد بسیار جذاب و قابل تأمل است چرا که با وجود تغییر قدرت میان دولت های صفویه و عثمانیه مدیریت حرم امیرالمومنین بدون تغییر بوده است و این نشانه مدیریت عالی و کارآمد یک حکیم ایرانی است.

علامه بهابادی از نظر مدیریتی یک شخصیت کم‌نظیر است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha