چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر /  دیدار جمعی از پزشکان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی با امام جمعه همدان

حوزه / امام جمعه همدان با ابراز تأسف از اینکه متاسفانه گاهی از موارد خود باوری‌ را در جامعه از دست داده‌ایم، گفت: دشمن نسبت به شعار ما می‌توانیم هجمه‌های بسیاری را وارد کرده تا خودباوری را از جامعه اسلامی بگیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی عصر امروز در جمع پزشکان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی همدان، با تقدیر از اقدامات انجام شده در ایام کرونا توسط جامعه پزشکی، اظهار داشت: زحمات بسیاری در ایام شیوع بیماری کرونا توسط جامعه پزشکی و درمانی کشیده که باید بازهم از این زحمات تقدیر کرد و این اقدامات هیچگاه فراموش نخواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه ام المسائل موجود در عالم، معرفت شناخت انسان است، گفت: خیلی از علل گرفتار شدن انسان در این عالم و آسیب‌هایی که در زندگی بشر شاهد آن هستیم، برای این است که انسان و حقیقت وجود آن را به درستی نشناخته‌ایم.

امام جمعه همدان با اشاره به اینکه آیات و روایات بسیاری بر این اصل توجه دارند که انسان باید خودش را به درستی بشناسد، یادآور شد: اگر می‌خواهیم سلامت جامعه را توسعه دهیم، اول باید سلامت نفس خودمان را تضمین کنیم و لذا اگر فردی نسبت به خودش معرفت نداشته باشد، سرش کلاه رفته است.

وی افزود: در کنار اینکه جسم انسان نیز باید سالم باشد و به نیازهای فطری آن پاسخ دهیم، لازم است تا در مرحله بعدی باطن انسان نیز سالم باشد.

نماینده ولی فقیه در استان همدان، با تأکید بر اینکه اسلام نسبت به مسائل علمی و علم آموزی توجه بسیاری دارد، اظهار داشت: روز اول خلقت بشر، خداوند انسان را به عنوان خلیفه الله معرفی کرد، یعنی هر کس او را دید خدا رو ببیند و به معنای دیگر انسان باید مظهر اسما الهی باشد، بنابراین ملائکه خاضع در برابر علم آـدم شدند.

وی با اشاره به اینکه اولین حرفی که خداوند به پیامبر اسلام(ص) گفت، باز هم علم و قرائت بود، اظهار داشت: انسان موجودی است که خداوند تمام عوامل را در این وجود قرار داده، اما اگر این ظرفیت عظیم مطالعه نشود و در مورد آن تدبر نشود، ممکن است خیلی از ظرفیت‌ها را از دست بدهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شعبانی با بیان اینکه بنای عالم بر تربیت است، گفت: در شروع هستی خداوند از انسان تعهد بر ربوبیت گرفته، این یعنی انسان نباید فراموش کند که مربی دارد و لازم است تا استعدادهای بشر از طریق این مربی شکوفا شود.

وی با تأکید بر اینکه عالم، عالم تربیت است و باید بیشتر به خودمان فکر کنیم، البته خود الهی نه نفس، یادآور شد: انسان با اندیشیدن به این ظرفیت، تلاش خواهد کرد که استعدادهای خود را به فعلیت برساند.

امام جمعه همدان در ادامه با بیان اینکه در رابطه با اینکه تمدن اسلامی در کجا قرار داشته و به کجا قرار است برسد، باید به بحث و تبادل نظر مشغول شویم، گفت: یکی از پایه‌های شکل گیری هر تمدنی، علم است و توجه به علم در اسلام در بیان پیامبر گرامی اسلام مشهود است.

وی افزود: اینکه در گذشته تمدن بزرگ اسلامی داشتیم، به این خاطر بوده که اسلام به علم آموزی، تحقیق و پژوهش و تعامل برای کسب علم در همه عرصه‌ها بسیار تشویق کرده است.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان اینکه حتی در فقه ما یکی از واجبات علم آموزی در عرصه پزشکی بوده است، یادآور شد: در فقه بر این اصل تأکید شده که در جامعه اسلامی واجب است عده‌ای وارد عرصه پزشکی و یا دیگر زمینه‌ها شوند و به مردم جامعه خدمت کنند.

وی در بخش دیگری از این دیدار با ابراز تأسف از اینکه متاسفانه گاهی از موارد خود باوری‌ را در جامعه از دست داده‌ایم، گفت: دشمن نسبت به شعار «ما می‌توانیم» هجمه‌های بسیاری را وارد کرده تا خودباوری را از جامعه اسلامی بگیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شعبانی با تأکید بر اینکه امروز و بعد از انقلاب اسلامی، در عرصه علوم پزشکی حرف برای گفتن داریم، خاطرنشان کرد: در اوایل انقلاب شاهد حضور پزشک‌های هندی در کشور بودیم اما امروز بزرگترین جراح‌ها و متخصص‌ها محصول زحمات و تلاش‌های شما اساتید هستند.

وی با اشاره به اینکه از دیگر ویژگی‌های تمدن شیعه این بوده است که تفکیکی بین شیعه و سنی وجود نداشت، اظهار کرد: امروز متاسفانه مرز بندی ایجاد شده که نه با عقلانیت سازگار است و نه با شریعت، در حالی که در گذشته شیعه و سنی و در کنار هم برای ارتقا جامعه اسلامی تلاش می‌کردند.

امام جمعه همدان تصریح کرد: تمدن شیعی بر محوریت انسان کامل شکل گرفته است و تا انسان کامل در رأس حکومت قرار نگیرد، آن تمدن شیعی حقیقی در آخر زمان شکل نخواهد گرفت و لذا امیدواریم موانع ظهور حضرت حجت(عج) هرچه زودتر برطرف شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha