جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کریمی جهرمی

حوزه/ جمعی از اعضای «مجمعِ تاریخ‌پژوهان ایرانِ معاصر» و مسئولان ستاد همایش ملّی نکوداشت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی با آیت الله کریمی جهرمی دیدار کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله کریمی جهرمی در دیدار مسئولان ستاد همایش ملّی نکوداشت حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی ضمن ابراز مسرت از فعالیّت‌های انجام شده، به اهمیت مطالعات و پژوهش‌های تاریخی در حوزه‌های علمیه پرداخت و افزود: این یک مسیر و راهی است که می‌توانید با آن عظمت مذهب شیعه و عالمان عظیم الشأنِ آن را به صورت علمی، روشن کنید. اگر شما بتوانید جایگاه بلندِ علمای شیعه را در هر عصری از اعصار گذشته - نظیر «شیخ طوسی» و «محقق کرکی» و همین طور علمای بعدی تا برسد به بزرگانی مثل مرحوم «میرزای قمی» و «میرزای شیرازی» و «شیخ انصاری» اعلی الله مقامهم - معرفی کنید و روش و منهج آنها را در عرصه‌های علمی، اخلاقی و همچنین در نوع پرورش شاگردان و سبک هدایت جامعه به خوبی به دست بیاورید و بعد منعکس کنید، خدمت بسیار بزرگی است.

استاد حوزه علمیه قم، سپس به سه آسیب مهم در بیان تاریخ، تأکید کرده و نسبت به رواج پاره‌ای از بی‌دقتی‌ها و اشتباهات فاحش در گزارش‌های تاریخی، بیان ناپخته برخی از مسائل تاریخی و مراعات نکردن اقتضائات و مصالح روز جامعه، تحریف و وارونه سازی تاریخ و انتشار نسبت‌های خلاف به علمای دین ابراز نگرانی کرد.

وی، سپس ضمن تشویق و ترغیب تاریخ پژوهان توصیه کرد که در پژوهش‌های تاریخیِ خود، توجه بیشتری روی ا سه مسئله«دقت‌ورزی» در گزارش تاریخ، «مخاطب سنجی»و شناخت ظرفیّت جامعه و رعایت اقتضائات زمان و «تحریف زدایی» از تاریخ و منابع تاریخی توجه داشته باشند.

آیت الله کریمی جهرمی افزود: حوزه ها و جمعی از طلاب باید با مطالعه دقیق به وقایع تاریخی مسلط باشند. و بدانند که بیان و نوشتن هر نوع خاطره و یا اتفاق در سطح وسیع مناسب نیست و باید با مراعات فضای مجلس و مخاطبان این نکات بیان گردد تا موجب انتشار ایرادهای واهی علیه روحانیّت نگردد.

تحریف تاریخ و روشنگری تاریخ‌پژوهان

وی ، در ادامه با اشاره به آیه شریفه وَ لا تَقْفُ ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً ضمن هشدار نسبت به خطر تحریفات تاریخی فرمود: «تحریف تاریخ» یک خطر بسیار بزرگی برای اسلام، بویژه «مذهب شیعه» است. حتی گاهی اوقات، رسماً تحریفاتی در حالات علمای بزرگوار ایجاد می‌کنند و نسبت‌های نادرستی به یک عالم دین می‌دهند و بدین گونه حقایق را عمداً و از روی قصد، جابجا می‌کنند. و گاهی اوقات می بینیم دست‌هایی در کار بوده که یک حقیقت به صورت دیگری نقل شود و در اینجا انسان بایستی بتواند تشخیص دهد که این گزارش و نسبت تاریخی با شرایط و اوضاع فلان شخص که مطلب پیرامون اوست همخوانی دارد یا ندارد. و بنا به فرمایش قرآن کریم، انسان در روز قیامت و در دستگاه الهی مسئول است. چشمان انسان و قلب و جان آدمی مسئول است که چه مطالبی را در حالی که واقعیت نداشته، بیان کرده است؟ آن هم به صرف این که مثلاً یک کسی ادّعایی کرده است.

یادی از تاریخنگار فقید

آیت الله کریمی جهرمی، با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم استاد ابوالحسنی (منذر) گفت: مرحوم آقای ابوالحسنی خیلی موفق بود. ایشان مباحثی را که آن زمان به جدّ، محل حاجت بود، با قلمی جالب و با بیانی رسا افاده می‌کردند و دارای فضائل علمی و اخلاقی بودند. این مایه خوش‌وقتی است که ایشان توجه داشتند که مرحوم حاج شیخ فضل الله نوری خیلی مظلوم واقع شده است و کتاب‌های متعددی که درباره مرحوم شیخ نوشت، حاکی از آن است که نسبت به این مسئله اهتمام داشت و در صدد بودند که در برابر تهمت‌هایی که به ایشان زدند، مطالبی را بنویسند و آن جهات را رفع کنند. رضوان خدا بر ایشان باد. آیت الله العظمی صافی هم به ایشان علاقه زیادی داشت و معتقد بود که ایشان عضو نافعی برای اسلام و شیعه است.

بزرگداشت مرجع بصیر، تاریخ پژوه و جریان‌شناس

وی در پایان، برگزاری نکوداشت علمی آیت الله العظمی صافی را امری بجا و لازم دانست و در باب اطلاعات تاریخی ایشان گفت: لطفی که خداوند به مرحوم آیت الله العظمی صافی کرده بود اینکه ایشان دارای یک حافظه سرشار و قوی بودند که مخزن خاطرات و تاریخ ایران و جهان و به خصوص تاریخ اسلام و عالمان تشیع بودند و جمع آوری آن خاطرات تاریخی برای نسل امروز بسیار سودمند است؛ ان‌شاءالله در این کار موفق باشید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سلام IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    1 0
    بسیار عالی
  • علی IR ۰۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۳
    1 0
    واقعا موضوع جالبی است برای نکوداشت. می گویند ایشان معمرترین مراجع در طول تاریخ بودند آن هم با حافظه فوق العاده. خداوند رحمتشان کند
  • احمدی IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۶
    0 0
    خدا آیت الله کریمی را حفظ نماید که خلف صالحی برای آیت الله العظمی صافی هستند