پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
خوی

حوزه/ در زلزله‌ای که فراتر از آسیب‌های جسمی و عمرانی می تواند آسیب های روحی و روانشناختی را منجر شود و میدان تربیت و کلاس فرهنگ، تعطیل بردار نیست و طلاب جهادی در این زلزله از یاد کودکان و نوجوانانی که ممکن است از این حادثه آسیب روحی ببینند غافل نیستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، طلاب و روحانیون اولین گروه هایی بودند که بعد از زلزله خوی از نقاط مختلف استان آذربایجان غربی و کشور برای کمک به زلزله زده های خوی وارد این شهر شدند تا از دردها و آلام خانواده های آسیب دیده بکاهند.

بسیاری از آن ها لباس بسیجی بر تن کردند و اقدام به خالی کردن کامیون های حامل کمک های مردمی به زلزله زده ها، طبخ غذا و توزیع بین زلزله زده ها کردند.

زلزله‌ای که فراتر از آسیب‌های جسمی و عمرانی می تواند آسیب های روحی و روانشناختی را منجر شود و میدان تربیت و کلاس فرهنگ، تعطیل بردار نیست، چه در گرمای تابستان چه در سرمای زمستان، چه در شرایط عادی، چه در هنگام بحران...

در این بین یکی از مهم ترین سفارش های حجت الاسلام ناصر اکبرزاده معاون تهذیب حوزه علمیه آذربایجان غربی به طلاب این بود که در کنار خدمات رفاهی برای زلزله زده ها نباید از تقویت روحیه و ایمان آن ها غافل باشیم. زلزله زده ها خصوصا کودکان از این مسئله آسیب های روحی جدی دیده اند و لذا باید با حضور خودمان در کمپ ها به تقویت روحیه آن ها بپردازیم و کودکان در اولویت باشند و اگر لازم باشد از شهرها و استان های دیگر هم طلبه هایی را دعوت می کنیم که با کودکان کار کرده اند و در اجرای برنامه های فرهنگی کودکان تخصص دارند.

حجت الاسلام محسن مسلمی رئیس اداره تبلیغات اسلامی خوی در جلسه ای که برای این مهم تشکیل شده بود، ضمن تایید صحبت های حجت الاسلام اکبرزاده از حجج الاسلام بداقی، حاج حسینلو، عرب و دیگر طلاب اهل خوی نام می برد که در این زمینه تخصص دارند.

حجت الاسلام منصور امامی مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی هم بیان می کند که در این زمینه با تمام امکانات مادی و معنوی در میدان هستیم و حمایت می کنیم و اگر نیازی باشد از اساتید کشوری این فن دعوت می کنیم.

بلافاصله طلابی که در زمینه تربیت کودک و نوجوان تخصص دارند به اردوگاه های زلزله زده ها می روند و به اجرای برنامه های فرهنگی برای مردم، خصوصا نوجوانان و کودکان می پردازند.

طلابی که از دل بحران ها فرصت می سازند | کودکان خوی تنها نیستند

حجج اسلام حاج حسینلو و بداقی و دوستان طلبه و بسیجی همراهشان با حضور در کمپ های زلزله زده، ایجاد سرگرمی و بازی با کودکان را به درستی به عنوان یک مسئولیت مهم و بی‌بدیل تشخیص داده‌اند.

روحانیونی که با روی گشاده و تقریبا تمام وقت در روستاهای آسیب دیده خوی و منطقه فیرورق با بیشترین تخریب در زلزله اخیر، حاضر هستند و همراه مردم و کودکان معصوم و نازنینشان محسوب می‌شوند.

طلاب جهادی مثل هر فرد دیگری، پدر، مادر، خانواده و شاید فرزندانی دارند که چشم انتظار بازگشتشان از منطقه خطر و زلزله خیز با برودت هوای بسیار بالا هستند. اما آن ها حتی در روز پدر هم بودن در کنار کودکان زلزله زده را بر بودن کنار خانواده های خودشان ترجیح داده اند.

حجت الاسلام بداقی مثل دیگر طلبه ها با حضور مستمر در کمپ سالن شهیدچمران و انجام فعالیت های فرهنگی متنوع برای زلزله‌زدگان و فراهم کردن شرایط بازی و شادی برای کودکان، کام تلخ زلزله‌زدگان را به شیرینی و شادی بدل کرد.

طلابی که از دل بحران ها فرصت می سازند | کودکان خوی تنها نیستند

️دست و پاکردن سرمایه‌اجتماعی برای جامعه نیاز به فناوری‌های پیچیده ندارد. همین که در صحنه و لحظه نیاز حاضر باشیم و بی‌سیم‌ ارتباطمان با مردم در فرش برقرار باشد، سیم‌ اتصالمان با خدای در عرش هم متصل خواهد شد. تاریخ نشان داده که هرجا روحانیت در صحنه بوده محبوبیت و سرمایه‌ اجتماعی و امت سازی هم به تدریج رقم خواهد خورد و این یک سنت و قاعده تخلف ناپذیر است.

گاهی واژه یاری نمی کند برای وصف این جهاد و از خودگذشتگی طلابی که در مکتب اهل بیت(ع) یاد گرفته اند با تمام وجود در کنار آسیب دیده ها باشند.

انتهای خبر.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha