یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
بعثت

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) گفت: تحقق جامعه توحیدی و تکامل عقول بشری از جمله مهم ترین اهداف بعثت نبوی به شمار می رود.

دکتر مهدی اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه ضمن تبریک فرارسیدن عید مبعث ابراز داشت: قبل از هر چیز باید بدانیم که هدف اساسی بعثت، تحقق حاکمیت توحید و خداشناسی و عبودیت و بندگی بوده چرا که مهم ترین رمز سعادت بشریت، حرکت در مسیر بندگی خدا و خلوص نیت در این باره است.

وی افزود: در سایه توحید و بندگی خداست که عالی‌ترین مفاهیم اخلاقی به جامعه منتقل می‌شود لذا بعثت نبوی با هدف ایجاد یک جامعه‌ی فاضله و تمدن عظیم صورت گرفته است و از این زاویه باید آن را تحلیل و تفسیر کرد.

این مدرس دانشگاه همچنین گفت: به تعبیر امام راحل عظیم الشأن(ره)، انگیزه بعثت تزکیه نفوس بوده و تزکیه نفوس به این است که خودخواهی‌ها و خودبینی‌ها، ریاست‌طلبی‌ها و دنیا طلبی‌ها از بین برود.

وی بیان داشت: همچنین باید توجه داشت که مبعث، سالروز آغاز نزول آیات قرآن بر سینه مبارک پیامبر اعظم (ص) است و از این رو به عنوان نقطه عطفی در تاریخ بشریت در مسیر دست یابی به فلاح و رستگاری حقیقی به شمار می‌رود.

اسلامی ادامه داد: اساساً یکی از مهم ترین اهداف بعثت همه انبیای الهی به ویژه حضرت رسول اکرم(ص)، تلاش در مسیر تکامل عقلانی بشر بوده که این مهم البته در سایه اتمام مکارم اخلاقی صورت گرفته است.

وی افزود: در واقع هدف از بعثت، تکمیل عقول بشر است و لذا مشخص می‌گردد که تحقق این هدف در کنار تبیین آموزه‌های اخلاقی تا چه اندازه می‌تواند بستر ساز تعالی حقیقی بشریت باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha