سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
کد خبر: 1078929
۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
طوبای بهشت

کتاب«طوبای بهشت» در وصف فضائل امیرالمومنین(ع) با حضور علما و روحانیون در اصفهان رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، امیر شیاسی پیش از ظهر امروز در مراسم رونمایی از کتاب «طوبای بهشت»در حسینیه چهارده معصوم(ع) اظهار کرد: با توجه به سخن پیامبر خدا صلی الله علیه و آله که فرمودند: «زَیِّـنُـوا مَجالِسَکمْ بِذِکْـرِ عَلِـیِّ بْنِ أَبِـی طالِبٍ علیه السلام» تصمیم گرفتیم جرعه ای از دریای فضایل بی کران امیر المؤمنین را به رشته تحریر در بیاوریم که به لطف خداوند متعال ثمرۀ آن کتاب «طوبای بهشت» شد.

وی با بیان اینکه این کتاب با توجه به آیه شریفه « طوبی لهم و حسن ماب..» و تفسیری که پیامبر اسلام از آیه ۲۹ سوره رعد داشتند، تالیف شده است، گفت: همانگونه که پیامبر فرموند طوبا؛ درختی است در بهشت و در خانه امیرمومنان علیه السلام و در خانه هر یک از شیعیان حضرت شاخه ای از شاخه های این درخت و برگی از این درخت وجود دارد و در زیر سایه این درخت یک امت می توانند جای گیرند.

این مولف حوزوی افزود: با بیاناتی که ذیل این آیه بیان شده، نام این کتاب را «طوبای بهشت» قرار دادیم که جرعه ای از فضایل بیکران امیرمومنان علیه السلام را در ۱۳ فصل بیان می‌کند.

شیاسی جلد اول این کتاب را شامل چهار فصل عنوان کرد و ادامه داد: این کتاب در رابطه با فضایل و مناقب و معجزات امیرمومنان علیه السلام است و فصل اول آن پیرامون معجزات حضرت است که۴۰ معجزه و کرامت را از امیرمومنان علیه السلام بیان می کند.

وی اضافه کرد: فصل دوم کتاب ۴۰ حدیث از فضایل امیرمومنان علیه السلام در منابع معتبر شیعه است، فصل سوم نیز ۴۰حدیث در فضایل امیرمومنان علیه السلام در منابع معتبر اهل سنت است، فصل چهارم حدیثی است که امیرمومنان علیه السلام به بیان ۷۰ فضیلت اختصاصی خود می پردازند.

این طلبه حوزوی با اشاره به روایتی که در آن حضرت به بیان ۷۰ فضیلت خود می پردازند عنوان کرد: در بین اصحاب بیان می شود که هر فردی فضیلتی دارد وامیرمومنان می فرماید« هر فردی از شما که فضیلتی را بیان کند من با آن شریک هستم و ۷۰ فضیلت اختصاص به من دارد و هیچ یک ازصحابه رسول خد ابا آن درمن شریک نیست.

وی خاطر نشان کرد: در این فصل به این موضوع پرداخته شده و ذیل هر یک از این فضایل توضیحی بیان می شود.

شیاسی جلد دوم کتاب «طوبای بهشت» را در ۹ فصل بیان کردوافزود:

فصل اول جلد دوم، فضایل حضرت در احادیث قدسی است، یعنی عباراتی که خداوند متعال در خصوص فضایل امیر المؤمنین علیه السلام به پیامبر صلی الله علیه و آله فرموده است در این فصل ذکر می شود.

وی ابراز کرد: فصل دوم نیز فضایل حضرت از زبان پیامبرصلی الله علیه و آله است و فصل سوم فضایل حضرت از زبان خودشان بوده و فصل چهارم، فضایل امیر المؤمنین علیه السلام در کلام معصومین علیهم السلام است.

این مولف حوزوی با اشاره به اینکه به این سبک،کمترکتابی به فضائل امام علی(ع) پرداخته است، تصریح کرد: لذا فضایل حضرت را به صورت دسته بندی در این فصل بیان کرده ایم و در ابتدای سخن هر معصومی، عنوان شده که چه مقدار حدیث و روایت در فضایل امیرمومنان گفته شده است.

این پژوهشگر با تاکید بر نوع خاص تقسیم بندی این فصل عنوان کرد : این تقسیم بندی این گونه است که به عنوان مثال ویژگی های امامت امیرمومنان علیه السلام را به عنوان سرتیتر قرار دادیم و ذیل آن آنچه که مربوط به امامت حضرت از زبان پیامبر صلی الله علیه و آله و دیگر معصومین علیهم السلام است را بیان کردیم.

وی حاضر نشان کرد: ویژگی های عبادی، فردی و اخلاقی امیر المومنین که هر یک می توانسته است یک سرشاخه باشد در کتاب آورده شده و ذیل آن به بیان فضایل حضرت پرداخته شده است.

شیاسی فصل پنجم جلد دوم را شامل فضائل امیرمومنین علیه السلام در نگاه اصحاب و یاران عنوان کرد و ادامه داد: این فصل با سایر کتاب هایی که در این موضوع است متمایز بوده، به عنوان مثال در یک صفحه به بیان شخصیت جناب سلمان پرداختیم و سپس یک یا دو حدیث از سلمان درباره فضایل امیرمومنان علیه السلام را نقل کردیم.

وی اذعان کرد: در فصل ششم جلد دوم فضایل حضرت از زبان مخالفان و بیگانگان نقل شده بدین گونه که آن فردی که دشمن حضرت بوده است خود اقرار می کند که حضرت چنین فضیلتی دارند.

این مولف حوزوی افزود: فصل هفتم فضائل حضرت در معراج است، فصل هشتم فضایل امیرمومنان درکلام قنبر(غلام امام) است و از جناب قنبر سوال می شود که مولای تو چه کسی است؟ و قنبر در پاسخ در ۱۱۰عبارت فضایل حضرت را بیان می کند.

شیاسی یادآور شد: فصل نهم جلد دوم کتاب نیز به بیان فضائل حضرت از زبان سلمان می پردازد، از جمله دیگر ویژگی های کتاب این است که ما در هر فصل و موضوعی تعدادی کتاب معتبر را در پاورقی معرفی کردیم تا برای مطالعه بیشتر به آن ها مراجعه شود.

این مولف خاطر نشان کرد: به عنوان نمونه زمانی که بحث از وصیت امیرمومنان(ع) شده یکی از کتب مفصلی که در این موضوع است کتاب «التُحفه البهیه» علامه بحرانی است و یا زمانی که صحبت از رَدُ الشّمس می شود کتاب هایی را در این باره معرفی کرده ایم و یا زمانی که صحبت از بیان شخصیت ها می شود، کتبی که در دسترس است را بیان می کنیم.

وی افزود: در برخی مواقع از ابتدای احادیث یا ابتدای فصل ها یک مقدمه به غیر از مقدمه کتاب برای تبیین بیشتر آن حدیث بیان شده تا ابهامات احتمالی از بین برود، لذا در ذیل بسیاری از احادیث نیز، تبیینی وجود دارد که باعث می شود حدیث آشکار تر باشد.

کتاب «طوبای بهشت» توسط انتشارات طوبای محبت چاپ و منتشر شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha