دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ مراسم احیا شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به شاخصه های حکومت دینی در کلام امیر مومنان(ع) گفت: برنامه ریزی صحیح از نشانه های سیاست درست است و اینگونه جامعه در مسیر صحیح قرار می گیرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام و المسلمین سید علی قاضی عسکر، در مراسم احیاء شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع)، با اشاره به اهمیت روز جهانی قدس اظهار داشت: اکنون شاهد آن هستیم که این اقدام هوشمندانه امام خمینی(ره) در خصوص نامگذاری روز قدس، آثار و برکاتش در حال بروز است و رژیم صهیونیستی از درون در حال فروپاشی است و ان شاء الله مردم عزیز کشورمان افتخار دیگری را رقم خواهند زد و با حضوری پرشور حمایت خود را از ملت مظلوم فلسطین اعلام خواهند نمود.

وی در ادامه با اشاره به نگاه امیرمؤمنان به موضوع حکمرانی دینی تصریح کرد: امام علی(ع) نگاهش به حکومت، خدمت رسانی به مردم، دفاع از مظلوم و توسعه و آبادانی مناطق بود و در وقایع و فرصت های مختلف این نگاه را برای یاران خود و مردم تبیین می نمود.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) نگاه حضرت علی(ع) را به حکومت داری، نگاهی ارزشی توصیف کرده و با اشاره به عبارت آن حضرت خطاب به یکی از استانداران خود که فرمودند: "وَ إِنَّ عَمَلَکَ لَیْسَ لَکَ بِطُعْمَه وَ لَکِنَّهُ فِی عُنُقِکَ أَمَانَه" خاطر نشان ساخت: طبق فرمایش نورانی آن حضرت، سمت ها امانت الهی هستند و نباید با نگاه طعمه به این مسئولیت ها نگاه نمود.

وی ادامه داد: نگاه آن حضرت، رفع موانع از سر راه مردم بود تا مردم از راه صحیح هم دنیای خود را تأمین کنند و هم در سایه سار نظام اسلامی سعادتمند و رستگار شوند و متأسفانه امروز شاید این آموزه ها در بیان مولای متقیان در خصوص اداره جامعه، کمتر به گوش افراد و به ویژه نسل جوان رسیده تا زیبایی های اسلام ناب را مشاهده و درک نمایند.

رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با بیان معنای سیاست در فرهنگ اسلام تصریح کرد: در اسلام معنای سیاست تدبیر امور مردم است و طبق روایات معصومین علیهم السلام فقر با حسن تدبیر از جامعه ریشه کن می شود.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر با اشاره به شاخصه های حکومت دینی در کلام امیر مومنان(ع) افزود: برنامه ریزی صحیح از نشانه های سیاست درست است و اینگونه جامعه در مسیر صحیح قرار می گیرد.

رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با اشاره به محبت حضرت علی(ع) به اقشار مختلف جامعه اظهار داشت: در حکمرانی دینی هر فرد مسئولی باید مردم را دوست داشته باشد؛ پیامبر در آخرین لحظات حیات مبارکش به حضرت علی(ع) توصیه به حفظ حقوق کشاورزان و عدم ظلم به این قشر داشتند، که این امر نشان از اهمیت اقشار مختلف در حکومت اسلامی به ویژه قشر کارگر دارد.

وی افزود: مدارای با مردم و برداشتن فشار از دوش آحاد جامعه از دیگر ویژگی های حکمرانی دینی به شمار می رود؛ پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: «خداوند مرا امر کرده که با مردم مدارا نمایم» و این امر در احکام شرعی و رعایت حال مکلفین به خوبی نمایان است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) با اشاره به نامه ۵۳ نهج البلاغه خاطر نشان ساخت: ارتباط مستقیم با مردم از دیگر توصیه های حضرت علی(ع) است، هر فردی در هرجایگاهی باید زمانی را قرار دهد تا مردم به راحتی و بدون واسطه به او مراجعه کنند و بتواند با درک حقایق جامعه، تصمیمات صحیح اتخاذ نماید.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر عدم تعلل در رفع مشکلات مردم و عقده گشایی از آحاد جامعه به گونه ای که مردم حرف ها و دردهای خود را بدون تکلف بیان کنند را از دیگر ویژگی های حکومت دینی دانسته و افزود: پرهیز از ظلم و ستم به مردم از اصول و پایه های حکومت دینی است؛ حضرت امیر(ع) در همین خصوص می فرمایند: "اگر هر آنچه در زیر آسمان ها قرار دارد به من داده شود که خدا را با گرفتن پوست جو از دهان مورچه ای نافرمانی کنم، هرگز نخواهم کرد." از این رو شیعه امیرالمؤمنین(ع) ظلم نکرده و حق کسی را غصب نمی کند حتی اگر تمام دنیا را به او بدهند.

وی توجه به امنیت و عمران و آبادی شهرها را از شاخصه های حکومت اسلامی در بیان حضرت امیر(ع) عنوان کرده و اظهار داشت: بدترین شهرها، آنجایی است که امنیت و عمران و آبادی در آن نباشد، و در روایات از ویژگی های عصر ظهور، توسعه امنیت و آبادی است.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) حذف تشریفات را از سیره حضرت علی(ع) در حکومت داری عنوان نموده و تصریح کرد: آن حضرت فرمودند: در پوشش به دو لباس و در غذا به دو قرص نان اکتفا نمودم و از دنیا هیچ از طلا و نقره نمی خواهم.

وی راست گویی با مردم و عدم خلاف گویی، امانتداری و مطابقت گفتار و عمل را از ویژگی حکمرانان در حکومت اسلامی عنوان نموده و تصریح کرد: حضرت علی(ع) می فرمودند: من هرچه به شما امر می کنم قبل از آن خود نیز به آن عمل می نمایم و از هرچه نهی می نمایم خود نیز آن را ترک می کنم که این نشان از لزوم مطابقت قول و فعل کارگزاران در جامعه اسلامی دارد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) نظارت بر امور و کسب پیروزی از طریق صحیح را از دیگر مؤلفه های حکومت دینی برشمرده و ابراز داشت: اسلام پیروزی از روش صحیح را مشروع می داند و این دیدگاه که هدف وسیله را توجیه می کند مورد تأیید اسلام نیست.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha