دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
دکتر نظمیه دانجی اجلاسیه کنگره امام رضا

حوزه / بانوی فعال قرآنی با بیان اینکه امام رضا(ع) نیز بر اهمیت عدالت اجتماعی و محوریت آن در آموزه‌های اسلامی تأکید کردند، گفت: امام رضا(ع) تعلیم دادند که عدالت اجتماعی از اصول اساسی اسلام است و برای ایجاد یک جامعه عادل ضروری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، خانم نظمینه دانجی دارای مدرک دکترا از مطالعات آفریقا و شرق شناسی (SOAS) دانشگاه لندن در ادبیات عرب، در چهارمین نشست علمی استقرار عدالت بر مبنای احترام به مفهوم عدالت در آموزه‌های امام رضا(ع) در اجلاسیه پنجمین کنگره امام رضا(ع) اشاره کرد و اظهار داشت: مفهوم عدالت اجتماعی همواره موضوعی کلیدی در اندیشه و سنت اسلامی و به ویژه در شیعه اثنی عشری بوده است، آموزه‌های امام رضا(ع) بینش‌های ارزشمندی در مورد اهمیت عدالت اجتماعی و ارتباط آن با مفاهیم قرآنی قسط و عدل ارائه می‌دهد.

وی تأکید کرد: مفهوم قسط به عنوان «عدالت اجتماعی» یکی از محورهای مهم در آموزه‌های اسلامی است که به موجب آن، در قرآن کریم سوره حدید آیه ۲۵ می‌فرماید: «ما رسولان خود را با نشانه‌های روشن فرستادیم و با آنها کتاب و میزان نازل کردیم تا مردم به عدالت قیام کنند».

وی با بیان اینکه امام رضا(ع) بر اهمیت عدالت اجتماعی و محوریت آن در آموزه‌های اسلامی تأکید داشتند، یادآور شد: امام رضا(ع) تعلیم دادند که عدالت اجتماعی از اصول اساسی اسلام است و برای ایجاد یک جامعه عادل ضروری است.

این مدرس قرآنی، با اشاره به اینکه آموزه‌های امام رضا(ع) در مورد عدالت اجتماعی کاربرد عملی مهمی در جامعه امروزی دارد، به نابرابری اقتصادی در جامعه امروز اشاره کرد و گفت: شکاف بین فقیر و غنی در بسیاری از کشورهای جهان افزایش یافته و این منجر به ناآرامی و بی‌ثباتی اجتماعی شده است، امام رضا(ع) نه تنها بر اهمیت تقسیم ثروت و منابع با افراد کم برخوردار تأکید کردند، بلکه در واقع این رفتار را در زندگی روزمره خود نیز الگو قرار دادند.

وی تصریح کرد: آموزه‌های امام رضا(ع) درباره عدالت اجتماعی و مفاهیم قرآنی قسط و عدل، پیامدهای مهمی برای جامعه امروزی دارد، برای تحقق عدالت اجتماعی، دولت‌ها باید حمایت از حقوق بشر و اجرای عادلانه قانون را در اولویت قرار دهند که این شامل رسیدگی به مسائلی مانند فقر، نابرابری و تبعیض خواهد شد.

این فعال قرآنی با اشاره به به اینکه بسیاری از جنبش‌های عدالت اجتماعی، مانند جنبش «زندگی سیاه پوستان مهم است» و مبارزه برای حقوق مهاجران، ریشه در ایده قسط و عدل دارند، افزود: این جنبش‌ها به دنبال حذف بی‌عدالتی‌های سیستماتیکی هستند که برای قرن‌ها گریبان گیر جامعه بوده است.

وی با تأکید بر اینکه آموزه‌های امام رضا(ع) اهمیت شفقت و همدلی را در تحقق عدالت اجتماعی برجسته می‌کند، یادآور شد: امام رضا(ع) می‌فرمایند: اگر افراد و جوامع نسبت به دیگران همدلی و دلسوزی نداشته باشند، عدالت محقق نمی‌شود و می‌فرمایند: همانا مهمترین وجه دین، کمال اخلاق و اتخاذ حُسن خلق است، عدالت حاصل نمی‌شود مگر به دست افراد دلسوز صورت گیرد، به این ترتیب، آموزه‌های ایشان پایه‌ اخلاقی و نیک‌کردارانه جهت مبارزه مداوم برای عدالت اجتماعی را فراهم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد:آموزه‌های امام رضا(ع) در مورد عدالت اجتماعی، با توجه به مفاهیم قرآنی قسط و عدل، بر اهمیت توزیع عادلانه و منصفانه منابع، حمایت از حقوق بشر، حاکمیت قانون، مسئولیت فردی و دلسوزی تأکید دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha