شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
دانیال بصیر

حوزه/ مدرس و پژوهشگر رسانه و فعال فرهنگی گفت: پیوند معنویت و سیاست از مهم ترین شاخصه ها و مؤلفه های مکتب سیاسی حضرت امام (ره) به شمار می رود.

دکتر دانیال بصیر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان این که یکی از کلیدی ترین رسالت های رسانه های انقلابی در زمان حاضر، تبیین مهم ترین شاخصه های مکتب و گفتمان حضرت امام (ره) است، اظهار داشت: امام خمینی(ره) یک شخصیت جامعی بودند که علاوه بر درخشش فوق العاده در عرصه فقاهت و دیانت و معنویت، یک چهره سیاستمدار و مدیر و مدبر بودند که مکتب سیاسی خود را به روی دریچه نگاه و تحلیل ما و دیگران در دنیا عیان ساختند.

وی افزود: شاید بتوان گفت مهم ترین نوآوری و کانون محوری مکتب سیاسی امام راحل، ترکیب سنت دیرپای شیعی با یافته های عقلانی دنیای جدید می باشد، با این توضیح که مکتب سیاسی و اندیشه ای ایشان، ریشه در سنت عقل گرای شیعی دارد، کما این که نظریه سیاسی پیر جماران نیز مبتنی بر نظام سیاسی امامت شیعی است.

وی همچنین گفت: چنانچه ولایت فقیه را به عنوان جانشین امام معصوم در کانون مکتب سیاسی امام (ره) بدانیم، بی شک فقهای شیعی از همان آغاز عصر غیبت کبری، با تمسک به احادیث و کلام اهل بیت(ع)، ولایت فقیه را طرح نموده اند و بزرگانی همچون شیخ مفید، سید مرتضی، محقق کرکی و صاحب جواهر بر ولایت عامه فقیهان در عصر غیبت تأکید کرده بودند.

سردبیر مجموعه رسانه ای «فکرت» ادامه داد: بر این اساس باید تأکید کرد که نوآوری اساسی حضرت امام(ره)، علاوه بر احیای نظریه ولایت فقیه در برابر سیطره تفکر مدرنیسم غربی در طرح و ترکیب برخی از عناصر فکری نوین همچون جمهوری خواهی و تأکید بر نقش مردم و قانون اساسی و انتخابات در نظریه ولایت فقیه است، کما این که در همین باره امام راحل جمهوری اسلامی - نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر – تأکید داشتند.

وی افزود: تجلی اسلامیت نظام نیز بر اساس اندیشه امام (ره)، همان نظریه ولایت فقیه است که ایشان به صورت اجمالی آن را ابتدا در کشف الاسرار یعنی در دهه بیست شمسی و سپس در مباحث فقه استدلالی و فتوایی مطرح نمودند و سرانجام در سخنرانی ها و مصاحبه های مختلف و نامه هایی که در پاسخ استفتائات یا اشکالات نوشته بودند، به تبیین کامل تر آن پرداختند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: پس از شناسایی دال مرکزی گفتمان سیاسی حضرت امام(ره)، جامع ترین توصیف درباره مکتب سیاسی ایشان در کلام مقام معظم رهبری است، کما این که حضرت آقا به عنوان شاگرد مبرز امام خمینی (ره)، در مراحل مختلف انقلاب نیز همواره از یاران نزدیک و ملازمان خاص ایشان بودند.

بصیر بیان داشت: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی های مختلف به مناسبت چهاردهم خرداد به شاخصه ها و مؤلفه های کلیدی اشاره کرده اند که از آن جمله بحث پیوند معنویت و سیاست است.

وی گفت: در مکتب سیاسی امام عظیم الشأن ما، معنویت با سیاست در هم تنیده شده است و لذا در این گفتمان، معنویت از سیاست جدا نیست، به همان نسبت سیاست و عرفان و سیاست و اخلاق، با هم در ارتباط هستند.

وی اضافه کرد: امام خمینی(ره) که تجسم مکتب سیاسیِ خود بود، سیاست و معنویت را با هم داشت و همین را دنبال می کرد، کما این که حتی در مبارزات سیاسی، کانون اصلی در رفتار امام، معنویت ایشان بود و باید در همین جا بر این نکته مهم تأکید کرد که اساساً همه رفتارها و همه مواضع امام(ره)، حول محور خدا و معنویت بود و اخلاص ایشان در این قضایا بسیار پررنگ است.

مدرس و پژوهشگر رسانه همچنین ابراز داشت: از دیگر شاخصه های مکتب و اندیشه سیاسی حضرت روح الله(ره)، باور عمیق و اعتقاد راسخ و صادقانه به نقش مردم است به نحوی که کرامت آن ها حفظ شده و در عین حال نقش آن ها کاملاً پررنگ است.

وی افزود: در واقع در مکتب سیاسی ایشان، هویت انسانی، هم ارزشمند و دارای کرامت است، هم قدرتمند و کارساز می باشد و نتیجه ارزشمندی و کرامت داشتن این است که در اداره سرنوشت بشر و یک جامعه، آرای مردم باید نقش اساسی را ایفا کند؛ لذا مردم سالاری در مکتب سیاسی امام بزرگوار ما برپایه آموزه های ناب دینی، مردم سالاریِ حقیقی است.

بصیر ادامه داد: از دیگر شاخصه های مکتب سیاسی امام (ره) از دیدگاه مقام معظم رهبری، نگاه بین المللی و جهانیِ این مکتب است، چه آن که مخاطب امام در سخن و ایده سیاسی خود، بشریت است و نه تنها ملت ایران.

وی یادآور شد: حضرت امام (ره) در موارد مکرر بر پیام انقلاب اسلامی برای همه جهان و نیز الگو بودن آن برای همه مردم ستمدیده و حق طلب عالم تأکید کرده اند، کما این که ایشان در جایی می فرمایند: «امید است انقلاب اسلامی ملت بزرگ ما و پیروزی عظیم آنان بر دشمنان اسلام و مملکت، راهنمایی برای سایر ملل ستمدیده و تحت سلطه قرار گیرد و با اتحاد و همبستگی، شرّ همه سلطه گران و بخصوص آمریکا را از خود کوتاه نموده در تحت تعالیم مقدسه اسلام، عظمت از دست رفته خود را باز یابند.»

وی با اشاره به این که تلاش در مسیر تحقق عدالت اجتماعی یکی از مهم ترین و اصلی ترین خطوط در مکتب سیاسی امام راحل است، گفت: حضرت امام(ره)، هدف اساسی خود را برقراری عدالت اسلامی معرفی کرده اند، چه آن که می گویند: «عدالت اسلامی را می خواهیم در این مملکت برقرار کنیم... یک همچو اسلامی که در آن عدالت باشد؛ اسلامی که در آن ظلم هیچ نباشد؛ اسلامی که در آن شخص اول با آن فرد آخر، همه علی السواء در مقابل قانون باشند».ایشان در جای دیگر فرموده اند: «حکومت اسلامی، جمهوری اسلامی، عدل اسلامی را مستقر کنید. با عدل اسلامی، همه و همه در آزادی واستقلال و رفاه خواهند بود».

بصیر در خاتمه گفت: آن چه حائز اهمیت است آن که این مؤلفه ها و شاخصه ها را بتوانیم در زمان حساس کنونی که شاهد بمباران شبهات دشمن در عرصه رسانه و فضای مجازی هستیم به درستی تبیین نماییم و لذا یکی از تکالیف ما در عرصه جهاد تبیین، توجه به همین موضوع است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha