پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
بقعه بی بی زلیخا

حوزه/ بقعه بی‌بی زلیخا یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در بوشهر است که قدمت آن مربوط به قاجاریه می‌باشد و در تاریخ ۱۳۸۶/۱۲/۲۶ به شماره ثبت ۲۲۱۷۶ در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، در استان بوشهر ۳۹۸ بقعه متبرکه و ۲۵۰ امام‌زاده وجود دارد که این بقاع از ظرفیت‌های مهم گردشگری مذهبی برای این استان محسوب می‌شوند، اما با وجود اهمیت گردشگری سیاحتی در استان بین گردشگران، بُعد گردشگری زیارتی کمتر مورد توجه قرار گرفته و با وجود این تعداد بقعه متبرکه و امام‌زاده در این خطه، کمتر کسی و کمتر گردشگری است که اطلاع دقیقی از این بقعه‌ها داشته باشد، بنابراین خبرگزاری حوزه در پرونده‌ای ویژه، به‌معرفی امامزادگان و بقاع متبرک استان با هدف شناساندن بهتر آن به مخاطبان پرداخته است.

بقعه بی‌بی زلیخا

بقعه بی‌بی زلیخا یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در بوشهر است که قدمت آن مربوط به قاجاریه می‌باشد و در تاریخ ۱۳۸۶/۱۲/۲۶ به شماره ثبت ۲۲۱۷۶ در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است. نشانی این اثر ملی ثبت شده بوشهر، شهرستان بوشهر، بخش مرکزی، روستای چاهکوتاه می‌باشد.

بقعه‌ای در بوشهر با گنبدی پلّکانی+عکس

ساختمان بقعه بی‌بی زلیخا از خارج به‌صورت مربّع و به ابعاد ۴×۴ متر و از داخل دارای چهار صفّة کوتاه با طاق جناغی است. در میان بقعه صورت قبری است که دور آن را ضریح آلومینیومی ساده‌ای به ابعاد ۱×۲ متر در برگرفته است. در شمال بقعه شبستان بزرگی به ابعاد ۱۲×۳ متر قرار دارد که از غرب و شرق دری به آن متصل است. در شمال این اتاق، فضای دیگری قرار دارد که به عنوان حسینیه از آن استفاده می‌شود و درِ آن از جانب مشرق، رو به صحن باز می‌شود. در بالای بقعه گنبدی پلّکانی است که در سه طبقه طراحی شده و با رنگ طلایی نقاشی گشته است. تمام کف و ازاره داخل بنا سنگ‌کاری شده و اخیراً دیوار بقعه گچ اندود شده است.

استان بوشهر دارای جاذبه‌های گردشگری، باستانی و طبیعی بسیاری است که بقعه بی‌بی زلیخا شهرستان بوشهر یکی از آثار تاریخی و دیدنی این استان می‌باشد.

بقعه‌ای در بوشهر با گنبدی پلّکانی+عکس

سرزمین ایران جزء چند کشور اول جهان با بیشترین پیشینه تاریخ و تمدن در بین تمام کشورهای جهان و از نظر تعداد میراث ثبت شده جهانی در بین کشورهای برتر دنیا قرار گرفته است، در ایران بیش از ۳۰ هزار جاذبه گردشگری، طبیعی و فرهنگی وجود دارد، همچنین بهتر است بدانید ایران، مقام نخست جهان در میان کشورهای جهان از نظر تعداد شهرهای جهانی صنایع دستی را دارا می‌باشد.

با توجه به این که ایران دارای اقلیم‌های بسیار متنوع آب و هوایی است و به عنوان یکی از امن ترین مقصدهای گردشگری شناخته و معرفی شده است، فرصت بی‌نظیری برای همه علاقه مندان به صنعت گردشگری در ایران و سراسر دنیا است تا با سفر به ایران و استان بوشهر، از این همه جاذبه گردشگری، طبیعی، میراث فرهنگی، صنایع دستی بازدید نمایند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha