یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان قزوین با تأکید بر اینکه بی‌توجهی به مفاسد اقتصادی زمینه‌ساز پیدایش آسیب‌های اجتماعی است، گفت: برای مقابله‌ و جلوگیری از پیدایش و بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی باید اولویت‌بندی داشته باشیم و مبارزه با فساد اولویت اول دستگاه قضایی باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی شب گذشته در دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین هادی صادقی رئیس مرکز توسعۀ شوراهای حل اختلاف کشور اظهار کرد: بنده سالیانی که در قم بودم از ابتدای تأسیس مجمع نمایندگان حضرتعالی را در فعالیت‌های و تعامل بین مجمع و جامعه مدرسین خیلی جدی می‌دیدیم، اکنون نیز شما با همان روحیه در دستگاه قضا هستید و باعث دلگرمی نیروهایی هستید که در این مملکت چشمشان به شما روشن است.

وی ادامه داد: خداوند فرموده «والصلح خیر»؛ امیرالمؤمنین (ع) فرمودند من از رسول اکرم (ص) شنیدم که فرمودند: «اصلاح میان مردم از تمام نمازها و روزه‌ها [ی مستحبی] برتر است»، وقتی کار از این مسیر ادامه پیدا می‌کند خیر در آن تفسیر خواهد شد.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: ما نیاز جدی به آموزش داریم به کسانی که در این عرصه قدم برمی‌دارند، یک دسته از آموزش‌ها حقوقی است تا این عزیزان بلد باشند قوانین و حقوق را رعایت کنند، از این جدی‌تر آموزش مسائل معنوی، اخلاقی، نگاه به قیامت و کار برای رضای خداست.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: یکی از گرفتاری‌ها در این عرصه این است که ما وقتی می‌رویم بین دو نفر صلح کنیم، گاهی به محض اینکه متوجه می‌شویم یکی از طرفین از آشنایان یا همشهریان ماست، شیطان ما را به یک وادی دیگری می‌کشاند.

وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم از نظر معنوی، اخلاقی، مبنایی و آخرتی کاری کنیم که همکاران دستگاه قضا به این لغزش‌ها مبتلا نشوند، می‌تواند نقش مهمی در اجرای عدالت داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تأکید کرد: هم اهالی پای‌کاری که برای صلح قیام کرده‌اند نیاز به آموزش دارند و هم اینکه عموم مردم نیازمند آموزش هستند، غالب مردم ضوابط، حقوق و عوارض کلماتی که به کار می‌برند یا کارهایی که می‌کنند را نمی‌دانند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: خیلی‌ها حقوقشان به خاطر همین ندانستن‌ها پایمال می‌شوند، خیلی‌ها هم به خاطر این ناآگاهی‌ها برای خودشان جرم و جرائم می‌سازند، چرا که به قوانین آگاه نیستند؛ خطبه‌های نماز جمعه فقط متعلق به امام جمعه نیست، باید کاری کنید استاندار، رئیس دستگاه قضا، دادگستری، دادستان و دیگران بیایند از تریبون نماز جمعه استفاده کنند و اهمّ مسائل را برای مردم بیان کنند.

وی یادآور شد: برخی از این موارد مهم را اگر یاد بگیریم صدها مسئله را نیز پس از آن می‌توانیم درک کنیم، در مسائل حقوقی باید اولویت‌بندی کرده و برخی اصول حقوقی را مانند جزوه در اختیار مردم قرار دهیم یا در خطبه‌های نماز جمعه و صداوسیما برای مردم بیان کنیم، یعنی مردم آموزش ببینند، اگر مردم یاد بگیرند بسیاری از پرونده‌ها موضوعات منتفی خواهد شد و سر شما هم خلوت‌تر می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: در باب مسائل خانوادگی اخیراً جلسه‌ای داشتیم، بنده در این جلسه عرض کردم خداوند در آیه ۳۵ سوره نساء می‌فرماید "شما ای حاکمان شرع و عُقلا و بزرگان خانواده! اگر از جدایی و ناسازگاری میان زن و شوهر بیم داشتید، پس داوری از خانواده مرد، و داوری از خانواده زن برای رفع اختلاف برانگیزید که اگر هر دو داور قصد اصلاح داشته باشند، خدا میان دو داور توافق و سازگاری ایجاد می‌کند تا به صلاح زن و شوهر حکم کنند؛ یقیناً خدا به نیّات و اعمال شما دانا و آگاه است".

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی عنوان کرد: نباید بمانیم تا شعله اختلافات اوج بگیرد؛ همین که نگران بروز اختلافات در خانواده شدیم باید مطابق آیه ۳۵ سوره نساء در خانواده زن و مرد جست‌وجو کنیم و بزرگ هر خانواده را که نفوذ کلام دارد به میدان بیاوریم، این فرهنگ‌سازی قرآنی در زمینه اختلافات خانوادگی است.

وی بیان کرد: خداوند می‌فرماید زن و شوهر هم باید اراده اصلاح داشته باشند تا کارشان برکت پیدا کند، مانند همان که خداوند فرمود شما برای رضای خدا جهاد کنید در این صورت خدا هم خیلی چیزها را به کمک شما می‌فرستد، با این وعده خدای متعال، مسئله معنوی و ملکوتی می‌شود.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: در بحث مفاسد اقتصادی و زمین‌خواری‌ها از جمله هفت‌سنگان، سال‌های گذشته اتفاقات خوبی در استان قزوین نیفتاد و برخوردها با این مفاسد مناسب نبود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با تأکید بر اینکه بی‌توجهی به مفاسد اقتصادی زمینه‌ساز پیدایش آسیب‌های اجتماعی است، گفت: برای مقابله‌ و جلوگیری از پیدایش و بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی باید اولویت‌بندی داشته باشیم و مبارزه با فساد اولویت اول دستگاه قضایی باشد چرا که جلوگیری از پیدایش و بروز مفاسد اقتصادی در جامعه مانع از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین هادی صادقی معاون قوه قضائیه و رئیس مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف کشور اظهار کرد: برکاتی که در سازش و مصالحه وجود دارد، در احکام قضایی نیست و این صلح و سازش‌ها آثار مثبت فراوانی دارد. برای مثال برای اجرای یک حکم ممکن است دستگاه قضا چندین سال درگیر شود اما اگر طرفین مصالحه کنند به سرعت می‌توانند با توافق موضوع را حل کنند.

رئیس مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف کشور عنوان کرد: دو مأموریت به مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف سپرده شده است، کلمه توسعه از حیث داوری و میانجی‌گری است، در بخش داوری، تنها داورانی اجازه ورود دارند که تعلیم دیده و گزینش شده باشند و صلاحیت‌های آنان سنجیده شده باشد، سپس به آن‌ها پروانه فعالیت داده می‌شود تا حقوق مردم در این داوری‌ها رعایت شود.

وی بیان کرد: در داوری‌های سنتی گذشته، گاهی افراد کم اطلاع یا دارای انگیزه‌های نامناسب به داوری می‌پرداختند و مسیر را منحرف می‌کردند و مشکلاتی برای مردم ایجاد می‌شد، اکنون داوری‌ها ساماندهی، مدیریت و نظارت می‌شود و به داوران آموزش داده می‌شود.

صادقی خاطرنشان کرد: بخش میانجی‌گری هم مربوط به امور کیفری می‌شود، مردم باید به افرادی مراجعه کنند که آن‌ها را قبول دارند و جزو میانجی‌گران و ریش‌سفیدان هستند که ما پس از آموزش به آن‌ها پروانه فعالیت می‌دهیم.

وی تأکید کرد: این دو نهاد اگر در کنار دادگستری شکل بگیرند، خیلی از امور مردم را آسان‌تر، ارزان‌تر، سریع‌تر، مفیدتر و ماندگارتر از دادگستری حل و فصل کنند و این برکات زیادی خواهد داشت.

صادقی تصریح کرد: مساجد قوی می‌توانند پایگاه صلح و سازش شوند، استان قزوین هم این ظرفیت دارد، چرا که مردمانی فرهیخته و روحانیت قوی دارد و می‌تواند جزو استان‌های پیشتاز در این زمینه باشد. اگر از این ظرفیت‌ها استفاده شود دادگستری خلوت شده و در دادگاه‌ها این امکان به وجود می‌آید که با کیفیت بیشتری به امور مردم رسیدگی شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha