یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
اربعین

حوزه/ سخنگوی کمیته اطلاع رسانی سفر اربعین در البرز گفت: امسال سعی شده ثبت نام از زائران اربعین حسینی در سامانه سماح زودتر انجام شود و احتمالا اوائل محرم و بعد از ایام تاسوعا و عاشورا ثبت نام از زائران انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از کرج، علیرضا صادقیان مدیر روابط عمومی سازمان حج و زیارت البرز و سخنگوی کمیته اطلاع رسانی سفر اربعین امروز در اولین نشست هماهنگی مقدماتی برای سفر اربعین سال جاری، اظهار کرد: با توجه به اینکه سفر اربعین امسال نسبت به سال گذشته تغییراتی نموده لازم است اطلاع رسانی مناسبی با همکاری رسانه‌ها صورت پذیرد، از این رو امروز میزبان تعدادی از نمایندگان رسانه‌ها در استان البرز هستیم تا از نظرات و پیشنهادات این عزیزان برای بهتر شدن شرایط اعزام زائران حسینی به سفر اربعین بهره ببریم.

وی ادامه داد: سازمان حج و زیارت یکی از اعضای کمیته اطلاع رسانی اربعین در کشور است که ریاست آن بر عهده وزارت کشور بوده و حج و زیارت یکی از اعضای آن است.

وی با بیان اینکه سال گذشته مشکلاتی برای زائران به دلیل اطلاع رسانی ضعیف و عدم هماهنگی‌های لازم پیش آمد، افزود: امسال سعی شده ثبت نام از زائران اربعین حسینی در سامانه سماح زودتر انجام شود و احتمالا اوائل محرم و بعد از ایام تاسوعا و عاشورا ثبت نام از زائران انجام می‌شود.

صادقیان با توضیحاتی از بخش‌های مختلف سامانه سماح و ضروری خواندن ثبت نام در این سامانه برای همه زائران ادامه داد: سال گذشته ثبت نام از زائران دو مرحله‌ای بود، اما امسال ثبت نام یک مرحله‌ای است و ظرفیت پیاده روی زائران اربعین و گیت‌های ورودی و خروجی در مرزهای مختلف کشور به طور روزانه در این سامانه مشخص شده است.

مدیر روابط عمومی سازمان حج و زیارت البرز با اشاره به هماهنگی و توافق با طرف عراقی توضیح داد: ظرفیت اعزام زائران اربعین حسینی با توجه به ظرفیت‌های طرف عراقی مشخص می‌شود و زائران می‌توانند از طریق نموداری که به چهار رنگ سفید(۴۰ درصد ازدحام)، زرد(۴۰ تا۷۰ درصد ازدحام)، نارنجی(۷۰ درصد) و قرمز (۸۵ درصد ازدحام) در سامانه نشان داده شده از میزان جمعیت هر مرز به طور آنلاین و روزانه با خبر شوند.

صادقیان با بیان اینکه بعد از ثبت نام قطعی نیز امکان ویرایش در سامانه وجود دارد، بیان کرد: تاریخ ورود و خروج هر زائر و انتخاب مرز برای ورود و خروج حتمی است و امسال با هماهنگی با نیروی انتظامی از آنها خواسته شده تا نهایتا یک روز تغییر از تاریخ انتخابی مشخص شده در سامانه برای ورود و خروج هر زائر در نظر گرفته شود تا اعزام‌ها نظم بیشتری پیدا کند.

این مسئول با بیان اینکه ۷۰ درصد فضای پارکینگ از طریق سامانه سماح قابل رزرو است، ادامه داد: امسال به تمامی ناوگان‌های اتوبوسرانی و حمل و نقل و قطارها ابلاغ شده تا بر اساس ثبت نام در سامانه سماح بلیط فروخته شود مگر افراد بومی که با کارت ملی بلیط صادر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه سفر اربعین حسینی یک گردهمایی مذهبی و دینی بزرگ در سراسر جهان است، گفت: با وجود تمام هماهنگی‌های لازم برای تسهیل سفر زائران به عراق باز هم ممکن است چالش‌ها و مشکلاتی وجود داشته باشد که این امر نیازمند همکاری رسانه‌ها برای اطلاع رسانی ضروریات سفر اربعین و بایدها و نبایدها است تا زائران برای عزیمت خود برای این سفر بزرگ معنوی آمادگی خوبی پیدا کنند.

وی تصریح کرد: توصیه می‌شود امسال زائران در قالب گروه‌ها و کاروان‌های مردمی ۴۰ نفره اعزام شوند تا شاهد مشکلاتی چون گم شدن و سرگشتگی در مسیرهای مختلف اربعین برای زائران نباشیم.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که این جلسات همچنان ادامه داشته باشد و اعضای این کمیته با نظرات خود و اطلاع رسانی به موقع در صفحات خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی مردم را از آخرین اخبار اربعین مطلع نمایند.

یادآور می‌شود؛ زائران برای کسب اطلاعات بیشتر و نحوه ثبت نام در سامانه سماح به آدرس https://samah.haj.ir/مراجعه نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حمید موسوی IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
    0 0
    سفر زوار اباعبدالله الحسین هیچ ارتباطی به ثبت نام یا عدم ثبت نام در سامانه سماح ندارد و فقط کیسه ای برای جمع آوری پول از مردم هست