دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حسینی قمی

کارشناس مذهبی در حرم رضوی گفت: باید در بین جوانان و نوجوانان غدیر را تبلیغ کرد، همان‌طور که برای عید نوروز، روزشماری می‌کنیم، برای رسیدن به عید غدیر خم باید روزشماری کنند، منتظر باشند که عید غدیر بیاید، طوری برنامه‌ریزی کنید که بهترین اتفاقات در این روز رخ دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، شب گذشته پس از نماز مغرب و عشا مراسم جشن عید امامت و ولایت با حضور زائران و مجاوران در صحن پیامبر اعظم حرم مطهر امام رضا(ع) آغاز شد، هم‌زمان با آغاز مراسم جشن، صدا نقاره‌خانه حضرت رضا(ع) نیز به صدا درآمد.

زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) همراه با مدیحه‌سرایان ذکر یا علی را زمزمه کردند، گروه‌های سرود از گروه گلدسته‌های حرم زمزمه یا علی را با این بیت تکرار کردند که زندگی با پیروی از حضرت مولا علی (ع) معنی دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین حسینی قمی، سخنران این مراسم در حرم رضوی با اشاره به اینکه در بحث غدیر، بزرگان حوزه کتاب‌های فراوانی نوشته‌اند، اظهار داشت: از جمله این کتاب‌ها، عبقات الانوار، الغدیر علامه امینی است که به روایات پیرامون مسئله غدیر از منابع دست‌اول سنت پرداخته‌اند.

وی به معرفی شخصیت علمی قاضی ابوالفتح، محمد بن علی بن عثمان کراجکی طرابلسی، از علمای نیمه اول قرن پنجم هجری پرداخت و گفت: این عالم دینی شاگرد شیخ مفید و شیخ طوسی بوده و شاگردان زیادی را تربیت‌کرده است، کتابی به نام التعجب من اغلاط العامّة را دارد که با طرح پرسش‌های مختلف در این کتاب به مسئله غدیر و شبهاتی که پیرامون غدیر مطرح می‌شود، می‌پردازد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: در این کتاب تناقضات و اغلاط عجیب‌وغریبی را که در عقاید اهل سنت درباره جانشینی پیامبر(ص) و موضوع امامت رخ‌داده، یادآور شده و به ابطال و رد آنان پرداخته است.

وی اضافه کرد: در این کتاب یادآور شده است که نبی گرامی اسلام در طول زندگی مبارک خودشان مطالب بسیاری حتی از آداب خوردن، خوابیدن، نوشیدن و نظافت شخصی بیان فرموده‌اند، آیا عقل انسان می‌پذیرد پیامبر این‌گونه آدابی را بیان فرموده اما مدل اداره حکومت را بعد از رحلتشان بیان نکرده باشد و خدای‌ناکرده نبی خدا این مسئله را فراموش کرده باشد؟ !

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی خاطرنشان کرد: طبق تاریخ اسلام، نبی خدا وقتی می‌خواستند حتی به مدت دو روز از مدینه بیرون بروند برای خودشان جانشین انتخاب می‌کردند، آیا عقل می‌پذیرد پیامبر برای سفر چندروزه جانشین انتخاب می‌کنند اما برای سفر ابدی خود جانشین تعیین نکرده باشند؟

وی در ادامه خطاب به زائران و مجاوران حضرت رضا (ع)، به‌خصوص زائرانی که به همراه خانواده مهمان حرم رضوی بودند، خاطرنشان کرد: باید در بین جوانان و نوجوانان غدیر را تبلیغ کرد، همان‌طور که برای عید نوروز، روزشماری می‌کنیم، برای رسیدن به عید غدیر خم باید روزشماری کنند، منتظر باشند که عید غدیر بیاید، طوری برنامه‌ریزی کنید که بهترین اتفاقات در این روز رخ دهد.

وی تصریح کرد: عید غدیر را باید در جامعه به شکلی ترویج کنیم که همه منتظر آمدن این روز باشند، با آمدن غدیر خوشحال شوند، در این روز سعی کنید گرفتاری‌های خانواده‌های مؤمن و برادران دینی خود را حل کنید، در احیای غدیر تلاش کنید.

در ادامه این مراسم قرائت دعای کمیل، مدیحه‌سرایی، دکلمه خوانی با حضور گسترده زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) برگزار شد.

حال و هوای مشهد مقدس در شب عید غدیر خم

شهر مشهد همانند سایر شهرهای ایران، جشن‌های عید امامت و ولایت را از روزهای گذشته پس از عید قربان آغاز کرده و با رسیدن به عید غدیر خم این جشن‌ها به اوج خود رسیده است، مردم مشهد عشق و ارادت خود به حضرت علی (ع) با برگزاری جشن‌های مختلف در نقاط مختلف این شهر، از جمله جشن‌های مردمی گسترده، پخت کیک ۱۱۰ متری و توزیع آن در بین مردم نشان داده‌اند.

در مناطق مختلف این شهر نیز مراسم نورافشانی، همچنین موکب‌های پذیرایی، ایستگاه‌های توزیع شیرینی و شربت، در خیابان‌های منتهی به حرم رضوی به استقبال زائران و مجاورانی می‌رفتند که برای زیارت و تبریک این جشن بزرگ به زیارت حضرت رضا (ع) آمدند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha