دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مهدوی ارفع

حوزه / مسئول نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی، گفت: باید زندگی شهدا را برای خانواده‌های خود ترسیم کنیم و خانواده باید به مسئله شهید و شهادت اهتمام بورزد و آن را جدی بگیرد، بنابراین اگر می‌خواهید گفت‌وگوها و دغدغه‌ها در خانه از سطح ظواهر زندگی بالا برود، باید افق ما نیز بالا برود و راه آن این است که خانواده با شهادت اُنس بگیرند و این همان الگوی تربیتی اهل بیت(ع) است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام حمید رضا مهدوی ارفع شب گذشته در مراسم سوگواری حسینی هیئت عاشورائیان اصفهان، با اشاره به لزوم معرفی الگوهای تربیتی برتر برای خانواده، اظهار داشت: شب عاشورا امام حسین(ع) در مسیر معرفی الگوهای تربیتی، خانواده خود را نیکوکارترین و بهترین خانواده معرفی کردند و زمانی که امام حسین(ع) می‌فرماید، من خانواده‌ای بهتر از خانواده خود نمی‌شناسم، یعنی خانواده‌ای بهتر از خانواده من وجود ندارد.

مسئول نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی، با طرح سوالی در خصوص نحوه دستیابی خانواده امام حسین(ع) به این مقام، به تبیین مسئله آرمان گرایی در نظام تربیتی خانواده پرداخت و گفت: زمانی که از آرمان گرایی سخن می‌گوییم شاید به ذهن‌های امروز جامعه آرمان‌های سیاسی متبادر شود.

وی افزود: آرمان‌گرایی به معنای عبور کردن از دغدغه‌های سطحی دنیوی گذرا و فهم این حقیقت که انسان هر مقدار از دنیا جدا می‌شود اشراف بر آن بیشتر می‌شود، می‌باشد.

وی یکی از آموزه‌های مهمی که درباره نسل دهه ۸۰ و ۹۰مورد غفلت واقع شده را دریافت نگاه فلسفی عنوان کرد و ادامه داد: ارزش‌های انسان ریشه در بینش‌ها و نگرش‌های انسان دارد و متأسفانه در این زمینه از غرب جا مانده‌ایم، چرا که غرب سال‌های سال است برای آن که نظام فاسد خود را تثبیت کند، فلسفه خود را در قالب داستان، بازی و تفکر انتقادی به کودکان آموخته تا کودکان فکرهای بزرگ داشته باشند.

حجت الاسلام مهدوی ارفع، رضایت و عدم رضایت از زندگی در انسان را وابسته به مقدار ارزش زندگی فرد بیان کرد و گفت: هر مقدار زندگی انسان‌ها ارزشمند باشد، گذشتن از آن زندگی برای آنها ارزشمندتر می‌شود، لذا شهید از این جهت ارزشمند است.

وی اضافه کرد: کار شهید از این جهت ارزشمند است که سطحی از زندگی نازل و پَستی که دیگران می‌فهمند را دریافته و آن سطحی که دیگران به دست می‌آورند را نیز به دست آورده است و حتی سطحی بسیار برتر از آن را نیز به دست می‌آورد، اما زمانی که پای معرکه می‌رسد همه آنها را کنار می‌گذارد.

حجت الاسلام مهدوی ارفع، با تأکید بر لزوم تربیت اعضای خانواده بر محوریت آرمان گرایی، تصریح کرد: فردی که تصرفی در این دنیا ندارد، گذشتن از دنیا نیز برای آن ارزشی محسوب نمی‌شود، لذا باید خانواده بتواند این نگاه فلسفی درست به زندگی را به فرزندان خود آموزش دهد.

وی دلیل اوج نیافتن جامعه مسلمین در دنیای کنونی را نداشتن نگاه آرمان گرایانه به زندگی دانست و اظهار کرد: مسلمانان مسیر را گم کرده‌اند و اصلا دنیا را تسخیر نکردند که بخواهند یک لحظه از آن بگذرند، لذا باید به سوال پاسخ دهیم که ما به عنوان امت اسلام نسبت به کفار چه قدرتی داریم و چه تسخیری انجام داده‌ایم؟ که پس از آن بگوییم از دنیا گذشتیم، در حالی که قرآن می‌فرماید: "سخرلکم" یعنی خداوند اراده کرده آسمان‌ها و زمین و هر چه در آن است در تسخیر ما باشد و منظور خداوند از "لکم" کفار نبوده، بلکه مومنین می‌باشد.

مسئول نهضت جهانی نهج البلاغه خوانی، تربیت خانواده عاقل، با نشاط، جدی و اهل فعالیت را مهم عنوان کرد و گفت: ما چنین خانواده‌هایی می‌خواهیم که تا حضور دارند، دنیا را آباد کنند و دنیا را برای خود و دیگران توسعه دهند، اما در عین حال روحی غیر متعلق به دنیا داشته باشند و همه این امور را از باب عبادت و تکلیف انجام دهند.

این کارشناس مذهبی، با تأکید بر سبک زندگی شهدا و آثار تربیتی توجه به این سبک زندگی در تربیت خانواده آرمان‌گرا، تصریح کرد: باید تحولی در بینش و نگرش‌های نسل نو ایجاد کنیم که تولید ثروت و تولید قدرت برای اهل بیت(ع) را عبادت بدانند و دریابند که تصرف قله‌های علم و توسعه زندگی مادی، عبادت است.

وی خاطرنشان کرد: بهترین راه، نشان دادن دائمی و هوشمندانه زندگی شهدا به نسل جدید است، چیزی که دولت‌هایی در این کشور آمدند و قسم خوردند که جلوی آن را بگیرند و هر گاه لیبرال‌ها و تکنوکرات‌ها قدرت یافتند، اولین مزاحم خود را یاد شهدا دیدند و در اوج آن سید الشهدا(ع) بود که درباره آن اظهار می‌داشتند، گریه افسردگی می‌آورد.

حجت الاسلام مهدوی ارفع عنوان کرد: اگر قدر محرم را بدانیم، محرم هر سال یک سیل است و اگر آن را درست برگزار کنیم، همه این مسائل را از بین می‌برد، هم چنان که امام(ره) می‌فرمود: "این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است"، زیرا جامعه هر مقدار نیز به سمت گناه و غفلت از آخرت برود، اگر درب خانه امام حسین(ع) بیاید الگویی می‌بیند که برای زندگی آنها نمی‌شود قیمت گذاشت.

وی ترسیم زندگی شهدا برای خانواده و به ویژه نسل جدید را امری ضروری بیان کرد و افزود: باید زندگی شهدا را برای خانواده‌های خود ترسیم کنیم و خانواده باید به مسئله شهید و شهادت اهتمام بورزد و آن را جدی بگیرد، بنابراین اگر می‌خواهید گفت‌وگوها و دغدغه‌ها در خانه از سطح ظواهر زندگی بالا برود، باید افق ما نیز بالا برود و راه آن این است که خانواده با شهادت اُنس بگیرند و این همان الگوی تربیتی اهل بیت(ع) است.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha