شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
پوستر همایش ملی «بررسی اخلاقی، فقهی و حقوقی درمان ناباروری» رونمایی شد

حوزه/ پوستر همایش ملی «بررسی اخلاقی، فقهی و حقوقی درمان ناباروری» با حضور آیت‌الله حسینی بوشهری در قم رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، پوستر همایش ملی «بررسی اخلاقی، فقهی و حقوقی درمان ناباروری» روز گذشته ۱۸ مردادماه، با حضور آیت‌الله حسینی بوشهری، رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛ محمد حیدری، رییس جهاددانشگاهی قم؛ علی حسینی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم و لیلا ناصرپور، معاون پژوهشی جهاددانشگاهی قم در مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری جهاددانشگاهی قم رونمایی شد.

آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این آیین رونمایی با توجه به ارزش و اهمیت مباحث اخلاقی و فقهی در درمان ناباروری، اظهار کرد: دین ما بن‌بست ندارد و در مباحث درمان ناباروری اگر مانعی وجود دارد باید راهی اندیشید که با آموزه‌های اسلام منافات نداشته باشد تا گره گشای مردم‌متدین و همه جهانیان باشد؛ امیدواریم این همایش الگویی برای شرق و غرب عالم باشد.

اهداف برگزاری همایش ملی «بررسی اخلاقی، فقهی و حقوقی درمان ناباروری»

محمد حیدری، رییس جهاددانشگاهی قم در مراسم رونمایی پوستر این همایش اظهار کرد: همایش ملی بررسی اخلاقی، فقهی و حقوقی درمان ناباروری ضمن یادبود جهادگر فقید، زنده‌یاد دکتر کاظمی آشتیانی (یکی از سرآمدان ایمان و امید در کشور) به بررسی استنباط‌های فقهی و چالش‌های قانونی و اخلاقی این شیوه‌های جدید می‌پردازد. از این‌رو برآن شدیم تا گامی در راستای هم‌اندیشی نخبگان علوم مختلف با هدف ایجاد بستر مناسب جهت کمک به حل چالش‌ها، ارائه راهکارها، تحقیق و بررسی در خصوص مسائل اخلاقی، فقهی و حقوقی و در زمینه درمان ناباروری و مسائل پیرامونی آن برداریم.

وی ادامه داد: از جمله جدیدترین و بروزترین روش‌های درمانی، استفاده از شیوه‌بهای متعدد و مختلف از قبیل تزریق جنین با تخمک بیگانه به زوجه، انتقال رویان یا جنین و رحم جایگزین می‌باشد. از آنجا که روش‌های مذکور دارای ابعاد متنوع اخلاقی، فقهی، حقوقی، جامعه شناختی، روانشناختی و غیره می‌باشد؛ پرسش‌هایی را در جامعه حوزوی، علمی و دانشگاهی و نیز در بین آحاد جامعه مسلمان به‌وجود آورده است.

رییس جهاددانشگاهی قم افزود: گسترش هم‌افزایی علمی در میان اندیشمندان علوم مختلف (میان رشته‌ای) با هدف پاسخ به مسائل جدید در حوزه درمان ناباروری، بررسی آراء اندیشمندان علوم مختلف در زمینه حل چالش‌های پیشرفت درمان ناباروری و مسائل مربوط به آن، بررسی ابعاد مختلف درمان ناباروری با رویکرد جوانی جمعیت، ترویج پژوهش‌های بنیادین در حوزه درمان ناباروری از جمله اهداف برگزاری این همایش است.

حیدری با اشاره به اینکه بررسی ابعاد اخلاقی، فقهی و حقوقی اهدای تخمک، اهدای جنین و رحم جایگزین بخش های این همایش است، گفت: توارث، نسب، محرمیت، نفقه، ولایت، مسئولیت مدنی، حقوق مادر جانشین، حقوق و تعهدات والدین جنین، دو مادری، نکاح، حضانت و نگهداری و حمایت از زوج نابارور از جمله محورهایی است که در این همایش بررسی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پیش از این همایش نشست‌های تخصصی نیز برگزار می‌شود، تصریح کرد: بحران ناباروری، پیامدهای روانشناختی – اجتماعی ناباروری، تاثیر جامعه و فرهنگ بر درمان ناباروری، چالش‌های فردی زنان و مردان نابارور، بررسی آراء فقها پیرامون درمان ناباروری، چالش‌های حقوقی اخلاقی اهدای گامت، جنین بیگانه و رحم اجاره‌ای، بررسی اخلاقی رازداری در اهدای گامت و جنین، معیارهای اخلاقی و حقوقی در پذیرش مردان و زنان متقاضی درمان ناباروری، بررسی فقهی و حقوقی قراردادهای درمان ناباروری و بررسی قوانین و مقررات و رویه‌های قضایی از جمله محورهای نشست‌های تخصصی پیش از این همایش است.

یادآور می‌شود، پژوهشگران، اساتید، جهادگران، پزشکان، کارشناسان رسمی دادگستری، کانون وکلا، مراکز حوزوی و قوای سه گانه می‌توانند برای ثبت نام در پیش نشست‌های این همایش و کسب اطلاعات بیشتر به سایت همایش به آدرس www.hamrasava.ir مراجعه کنند و یا با ایمیل hamrasava@acecr.ac.ir ارتباط گرفته یا با شماره‌های ۰۲۵۳۲۱۰۴۳۱۵ و ۰۹۲۱۱۹۶۱۰۷۶ تماس بگیرند.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha