دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ آیین عبادی سیاسی نماز جمعه ارومیه

حوزه/ امام جمعه ارومیه به خشک شدن دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: بعد از آن همه تلاش، حالا وضعیت دریاچه ارومیه مطلوب نیست و گرم شدن هوا موجب سرعت در خشک شدن دریاچه ارومیه شده، مردم و مسئولین باید دست به دست هم بدهند و مانع خشک شدن دریاچه بشوند، مسئولین نیز از تجربیات بین المللی استفاده کنند، منابع آبی مدیریت شود و دیپلماسی آبی منطقه را فعال کنند و مردم هم در مصرف آب خود توجه کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی امروز در خطبه‌های نماز جمعه ارومیه که در مصلای امام خمینی (ره) ارومیه برگزار شد، به برگزاری سومین اجلاس کنفرانس منطقه‌ای وحدت اسلامی در ارومیه اشاره کرد و اظهار داشت: جا دارد از مسئولین استانی به دلیل برگزاری سومین اجلاس منطقه‌ای وحدت، سی و هفتمین دوره مسابقات قرآنی دانشجویان و مسابقات آسیایی والیبال تقدیر کنم، چرا که این رویدادها موجب رونق اقتصاد و گردشگری استان می‌شود.

وی افزود: سومین کنفرانس وحدت اسلامی هم چند روز قبل با حضور چندین شخصیت خارجی و ده‌ها شخصیت کشوری در ارومیه برگزار شد و مباحث وحدت بخش در آن مورد بحث قرار گرفت.

امام جمعه ارومیه خاطرنشان کرد: مسئله وحدت از مهم‌ترین مسائل دین اسلام است و قرآن کریم هم به مسلمانان دستور می‌دهد با هم وحدت داشته باند و هم آن‌ها را دعوت به وحدت با دیگر ادیان الهی می‌کند؛ قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا إِلَیٰ کَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا وَلَا یَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّه، بگو، ای اهل کتاب، بیایید از آن کلمه حق که میان ما و شما یکسان است پیروی کنیم که به جز خدای یکتا را نپرستیم و چیزی را با او شریک قرار ندهیم و برخی را به جای خدا به ربوبیّت تعظیم نکنیم.

وی افزود: دشمنان اسلام و شیاطین به دنبال تفرقه در جامعه هستند و امام علی (ع) در این خصوص می‌فرمایند؛ إِنَّ الشَّیْطَانَ یُسَنِّی لَکُمْ طُرُقَهُ، وَ یُرِیدُ أَنْ یَحُلَّ دِینَکُمْ عُقْدَةً عُقْدَةً، وَ یُعْطِیَکُمْ بِالْجَمَاعَةِ الْفُرْقَةَ وَ بِالْفُرْقَةِ الْفِتْنَةَ، فَاصْدِفُوا عَنْ نَزَغَاتِهِ وَ نَفَثَاتِهِ، وَ اقْبَلُوا النَّصِیحَةَ مِمَّنْ أَهْدَاهَا إِلَیْکُمْ وَ اعْقِلُوهَا عَلَی أَنْفُسِکُمْ، شیطان راه خود را برایتان هموار نموده، می‌خواهد گره رشته ایمانتان از بین برود و به جای اتحاد کارتان را به تفرقه بکشد و فتنه و فساد برانگیزاند، از وسوسه‌ها و افسون‌هایش اعراض کنید، اندرز کسی را که آن را به شما هدیه می‌کند، بپذیرید و آویزه گوش جان سازید.

حجت الاسلام و المسلمین قریشی، تأکید کرد: هر صدایی که به تفرقه دعوت کند، صدای شیطان است و برگزاری سومین اجلاس منطقه‌ای وحدت برای استان ما یک افتخار بود.

وی عنوان کرد: حضور ناوگروه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در آب‌های آزاد یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است که هشت ماه بر روی دریا حرکت کردند و هم از جهت سیاسی و هم از جهت نظامی قدرت کشور ما را نشان دادند و در دیدار اخیر این بزرگواران و خانواده‌ خود با رهبر معظم انقلاب دیدار و ایشان از آن‌ها تقدیر کردند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی گفت: در زمان طاغوت و در زمان قاجار با اینکه ما دریا داشتیم اما کشور چنین قدرتی نداشت و این قدرت نظامی است که موجب بازدارندگی می‌شود و دشمن را ناامید می‌کند.

وی اظهار کرد: ۲۳ مرداد سالروز جدایی بحرین از ایران است و رژیم پهلوی، بحرین را که قبل از اسلام هم جزو خاک ایران بود از لحاظ استراتژی نیز یک موقعیت مهم است، با تبانی انگلیس از ایران جدا کرد و ایران اولین کشوری بود که استقلال آن را قبول کرد و این بی‌کفایتی پهلوی را نشان می‌دهد و این مسائل باید دقیق نوشته شود و اجاره ندهیم تاریخ تحریف شود و عده‌ای پهلوی را تطهیر کنند.

امام جمعه ارومیه خاطرنشان کرد: ۸ سال کشور ما درگیر جنگ شد، اما وجبی از خاک خود را از دست نداد.

وی در ادامه به خشک شدن دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: بعد از آن همه تلاش، حالا وضعیت دریاچه ارومیه مطلوب نیست و گرم شدن هوا موجب سرعت در خشک شدن دریاچه ارومیه شده، مردم و مسئولین باید دست به دست هم بدهند و مانع خشک شدن دریاچه بشوند، مسئولین نیز از تجربیات بین المللی استفاده کنند، منابع آبی مدیریت شود و دیپلماسی آبی منطقه را فعال کنند و مردم هم در مصرف آب خود توجه کنند.

حجت الاسلام و المسلمین قریشی تصریح کرد: عده‌ای به‌جای کمک به حل مسئله به دنبال ایجاد فتنه و اغتشاش هستند، تغییرات اقلیمی مخصوص ایران نیست و این مسئله هم کار استعمار جهانی است و استفاده کشورهای استعمارگر از گازهای گلخانه‌ای موجب خشک شدن زمین شد و ۴۰ درصد زمین‌های زراعی در دنیا نیز نابود شده است.

وی تصریح کرد: تغییر اقلیمی یک مسئله جهانی است و مخصوص دریاچه ارومیه نیست، دشمنان این مسئله را به مسئله سیاسی تبدیل می‌کنند و عده‌ای ساده هم آن را باور می‌کنند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha