شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نماز جماعت

حوزه/ دبیر ستاد اقامه نماز استان اصفهان گفت: در حال حاضر در استان اصفهان بین ۲هزار و ۵۰۰ الی ۳ هزار نماز جماعت به صورت روزانه برگزار می‌شود که اغلب آنان در مدارس، دستگاه‌ها و مراکز صنعتی است.

حجت‌الاسلام ابراهیم رنجبر دبیر ستاد اقامه نماز استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان اظهار داشت: ستاد اقامه نماز کشور در ۲۱ مردادماه سال ۱۳۶۹ تشکیل و در زمینه‌های مختلف اقداماتی از جمله راه‌اندازی نماز جماعت در سطح مدارس، دستگاه‌های دولتی، دانشگاه‌ها و مراکز نظامی و انتظامی، زمینه‌سازی در ساخت نماز خانه و مسجد در راه‌های مواصلاتی جزو وظایف آن تعریف شد.

وی افزود: ستاد اقامه نماز استان اصفهان همچنین تربیت نیروی انسانی ماهر در امر اقامه و ترویج نماز، برگزاری ۲۹ اجلاس سراسری نماز همراه با پیام مقام معظم رهبری، تألیف و تدوین صدها عنوان کتاب، مجله، بروشور مرتبط با نماز را انجام داده است.

دبیر ستاد اقامه نماز استان اصفهان در رابطه با وضعیت فعلی ستاد از لحاظ آماری و تعداد نیروها و ائمه جماعات، عنوان کرد: ستاد اقامه نماز استان از نیروی انسانی بسیار محدودی برخوردار است به این دلیل که ستاد اقامه نماز مسئولیت نظارتی داشته و در امور اجرایی دخیل نیست، اگر چه فعالیت‌های زیادی در امور اجرایی داشته است.

وی با بیان اینکه ستاد اقامه نماز با توجه به اشراف بر دستگاه‌ها و مراکز در تمامی دستگاه‌ها و شهرستان‌ها، یک نفر به عنوان دبیر منصوب دارد که امور مربوط به نماز در دستگاه و شهرستان را پیگیری می‌کند، یادآور شد: در حال حاضر در استان اصفهان بین ۲ هزار و ۵۰۰ الی ۳ هزار نماز جماعت به صورت روزانه برگزار می‌شود که اغلب آنان در مدارس، دستگاه‌ها و مراکز صنعتی استان است.

برگزاری روزانه ۳ هزار نماز جماعت در استان اصفهان

حجت الاسلام رنجبر درباره اهم سیاست‌های ستاد اقامه نماز استان برای ترویج نماز نیز اذعان کرد: تولید محتوا، برگزاری کلاس‌های آموزشی و برگزاری مسابقات از جمله فعالیت‌های ستاد اقامه نماز استان است، اما اهم این امور، برگزاری مباحث آموزشی و فرهنگی به‌صورت کارگاهی است که ثقل آن در آموزش و پرورش برای مدیران، معلمان، دانش آموزان و خانواده‌ها است.

وی اظهار کرد: مجموعه عملکردها، جشنواره‌ها، همایش‌ها و برنامه‌های فرهنگی در راستای ترویج نماز شامل برگزاری اجلاس‌های استانی و شهرستانی نماز به صورت سالیانه، جشنواره‌های سالانه با عنوان فجر تا فجر، مسابقات کتابخوانی، گردهمایی و هم‌اندیشی با دبیران دستگاه‌ها و شهرستان‌ها است.

دبیر ستاد اقامه نماز استان اصفهان به چالش‌ها و مشکلات پیش روی ستاد اقامه نماز در اجرای مأموریت‌ها اشاره کرد و گفت: در اولویت نخست نبودنِ امر نماز در برنامه‌های فردی و اجتماعی مهم‌ترین چالش برای ستاد اقامه نماز است، لذا برنامه‌ریزی‌هایی شده تا این چالش برطرف شود، عدم بینش و دانش کافی آحاد جامعه نسبت به اسرار، فلسفه، آثار و برکات نماز، کمتر حاضر شدن نسل جدید در مساجد و نماز جماعت و عدم اختصاص بودجه لازم برای فرهنگ سازی امر نماز از دیگر چالش‌ها و مشکلات پیش روی ستاد اقامه نماز است.

وی به تشریح راهکارهای افزایش استقبال ارگان‌ها و کارکنان از اقامه نماز جماعت پرداخت و یادآور شد: برگزاری دوره‌های مختلف دانش‌افزایی پیرامون آداب، اسرار و معارف نماز در سطح جامعه، تربیت نیروی انسانی مبلغ با عنوان امام جماعت ویژه مدارس و ارگان‌ها، آموزش امر نماز برای کودکان مقطع پیش دبستانی و دبستان جهت ساخت پایه محکم جامعه پیش رو و برگزاری شیوه‌های دعوت به امر نماز از اموری است که می‌تواند در امر افزایش استقبال به امر نماز موثر باشد.

حجت الاسلام رنجبر با اشاره به ضرورت ورود جدی حوزه علمیه، مرکز امور مساجد و سازمان تبلیغات در امر تربیت مبلغ و ائمه جماعات برای رفع نیازهای ستاد اقامه نماز، اظهار کرد: ارگان‌ها و نهادهای مرتبت با امر نماز، نیازمند هماهنگی و همفکری بیشتری با ستاد اقامه نماز هستند تا در مسیر صحبت‌های رهبری پیرامون اهتمام به تربیت مبلغ قدم بردارند و مبلغین امر نماز را در سطح جامعه افزایش دهند.

از برگزاری ۳ هزار نماز جماعت در روز تا ضرورت تربیت مبلغ نماز

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha