چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
.

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان البرز با اشاره به اینکه علم به‌تنهایی ثمره ندارد و باید با جدیت مراقب اعمال خود باشیم، گفت: بنده هر سال در آغاز سال تحصیلی سعی می‌کنم نکاتی را خدمت طلاب عرض کنم، از این‌رو طلاب باید توجه داشته باشند که علم به‌تنهایی ثمره ندارد و باید درخت علم با معنویت، اخلاق و اهل‌بیت پیوند خورد تا ثمره و میوه دهد.  

به گزارش خبرگزاری حوزه از البرز، آیین آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌ علمیه البرز امروز با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی حسینی همدانی نماینده ولی‌فقیه در استان البرز و مدیران حوزه‌ علمیه برادران و خواهران استان البرز، علما و طلاب این استان در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی همدانی در این مراسم ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس، آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌ علمیه استان البرز را تبریک گفت و اظهار داشت: آرزومندم که طلاب در سال تحصیلی پیش رو در راه علم و تقوا ثابت‌ قدم باشند و تا رسیدن به قله‌های افتخار علمی و اخلاقی پیش بروند.

وی به سالروز ولادت نبی مکرم اسلام اشاره کرد و گفت: عظمت و جایگاه واقعی پیامبر اسلام به‌سادگی قابل‌درک نیست، به‌طور مثال شما در هیچ آیه‌ای از قرآن نمی‌بینید که خداوند خطاب به حضرت پیامبر (ص) بفرماید: یا محمد! بلکه خطاب خداوند در قرآن به نبی اکرم (ص)، همواره با بالاترین وجه از احترام صورت می‌گیرد: "یا ایها الرسول"، "یا ایها النبی".

امام‌جمعه کرج نعمت هدایت را یکی از الطاف بی‌شمار پیامبر اسلام دانست و اظهار کرد: نعمت هدایت، نعمت مهمی است که ما به برکت وجود نازنین مقدس حضرت رسول(ص) از ظلمت گمراهی خارج شده‌ایم و نبی مکرم اسلام، بشر را از زشتی خارج کرد، راه درست را به او آموخت و امروز همه مردم دنیا مدیون وجود بابرکت حضرت رسول اکرم هستند، چرا که در دنیای مدرن امروزی با این گستردگی توسعه عقل، فکر، اندیشه و علمی که پدیدآمده است، همچنان عده‌ای از مردم دنیا در مقابل بُت سر خم می‌کنند، برای مثال می‌توان به کشور هندوستان نظر کرد که با بیش از یک و نیم میلیارد جمعیت دارای بت‌کده‌های متعددی است.

وی افزود: خداوند متعال بر ما منت گذاشته که در طول شبانه‌روز باید چندین بار نام مبارک حضرت رسول را ببریم تا بدین‌وسیله شکرگزار نعمت وجود ایشان باشیم، به‌گونه‌ای که اگر در نماز شهادتین را نگوییم نماز ما باطل است و چنانچه اگر سهوی را مرتکب شدیم و خللی در نماز ما وارد شد باید در سجده السلام علیک ایها النبی را بگوییم و این‌ها منتی است که خدای متعال بر سر ما گذاشت تا شبانه‌روز مکرر به یاد نبی مکرم اسلام باشیم، البته ما طلاب که لباس مقدس پیامبر را بر تن داریم باید بیشتر ایشان را بشناسیم و بیشتر قدردان این نعمت باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه علم به‌تنهایی ثمره ندارد و باید با جدیت مراقب اعمال خود باشیم، گفت: بنده هر سال در آغاز سال تحصیلی سعی می‌کنم نکاتی را خدمت طلاب عرض کنم، از این‌رو طلاب باید توجه داشته باشند که علم به‌تنهایی ثمره ندارد و باید درخت علم با معنویت، اخلاق و اهل‌بیت پیوند خورد تا ثمره و میوه دهد.

وی با ذکر نقل قولی از مرحوم آیت الله مجتهدی، خاطرنشان کرد: طلابی که وارد حوزه می‌شوند همگی درختان پرثمر و پرمیوه‌ای هستند که به‌تنهایی خاصیتی ندارند و باید پیوند بخورند و ما باید آنها را با اهل‌بیت(ع) و روضه امام حسین(ع) پیوند بزنیم، خود ایشان نیز بر این نکته بسیار مقید بود و در ایام مختلف مجالس روضه برپا می‌کرد و طلاب نیز در این مجالس حضور داشتند.

نماینده ولی‌فقیه در استان البرز بر نقش اجتماعی روحانیت و طلاب تأکید کرد و یادآور شد: اگر انسان عالم ربانی هم باشد، اما نسبت به مسائل اجتماعی حساسیتی به خرج ندهد و در بزنگاه‌های مهم اجتماعی، حول مسائل جامعه نقش فعالی نداشته باشد، قطعا علمش ثمره‌ای نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: در عالم طلبگی عرصه‌های مختلفی است که می‌توان در آنان خدمت کرد، اما باید ابتدا خود را شناخت و قابلیت‌های خود را فهمید و با توجه‌ به امکاناتی که در اختیار وجود دارد و نیازهای جامعه، به تکالیف فردی، اجتماعی و خانوادگی خود بپردازیم، یعنی کارهایی وجود دارد که ما توجه به آنها نداریم و خودمان را هم برای انجام آنها آماده نکردیم، در حالی که اگر توجه کرده بودیم و عهده‌دار آنها می‌شدیم هم برای خودمان خوب بود هم باری از دوش جامعه برداشته می‌شد و ما هم به وظیفه خود خوب عمل کرده بودیم، اما غفلت مانع شد که بفهمیم چه توانایی‌هایی داریم و در چه راهی باید آنها را صرف کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی یادآور شد: ریشه غفلت گاهی تعلقات قلبی، نفسانی و حب به نفس است، این غفلت و حب نفس باعث می‌شود انسان گاهی متوجه نشود که چه کاری را باید انجام بدهد و تعلقات نفسانی مانع از شناخت تکالیف انسانی است، لذا باید غفلت‌ها را از خود دور کنیم و اجازه ندهیم که موانع ما را از انجام وظایف و تکالیف اصلی باز دارند.

وی در ادامه با مطرح‌کردن این سؤال که اساساً چقدر زمان داریم و چقدر برای تحقق اهدافمان در عالم طلبگی وقت است، گفت: ابتدای این جلسه برخی از عالمان این استان را که امروز در جمع ما نیستند و اتفاقاً نقش اجتماعی مؤثری نیز داشتند را به تصویر کشیدند که هم مهذب بودند و هم برای جامعه مفید، همگی اهل فعالیت‌های فراوان تبلیغی فرهنگی، اجتماعی و دینی بودند اما سؤال اینجاست که ما چقدر وقت داریم و کارهای روی زمین‌مانده نیز فراوان است.

وی خاطرنشان کرد: بر این‌ اساس باید اولویت‌بندی کرد و کارهای مهمی را که دارای ارزش‌افزوده و اثر مضافی است را انجام دهیم و گاهی بحث بین اهم و مهم است و چنانچه ما مهم را انجام دهیم ضرر نکردیم، گرچه اگر اهم را انجام دهیم بهتر است، اما آنجا که امر بین واجب و مباح دایر است بهتر است به امور واجب بپردازیم، چرا که در خیلی مواقعی که وقت خود را تلف می‌کنیم امر بین مباح و واجب دایر است و اگر مشغول کار مباح شویم، واجب را از دست می‌دهیم که این خیلی مهم است و ازاین‌رو باید بافکر و مشورت وظیفه واقعی خود را بشناسیم و بدان عمل کنیم.

امام‌جمعه کرج با اشاره به ظرفیت‌های ویژه حوزه در عصر حاضر خاطرنشان کرد: امروز توانمندی‌های حوزه علمیه به برکت انقلاب اسلامی بیشتر شده و ما می‌توانیم در عرصه‌های مختلف به تبلیغ دین بپردازیم و کلام خدا را در زوایای مختلف و عرصه‌های گوناگون تبیین و تشریح کنیم. وی افزود: فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص جهاد تبیین عمومی بود، اما مخاطب خاص این بیان روحانیون و طلاب و علما هستند که نقش تبیینی در جامعه دارند و لذا ما بیشتر مورد توجه در جامعه هستیم.

وی با تأکید بر اینکه درگذشته و زمان طاغوت اصلاً زمینه به این شکل برای تبلیغ فراهم نبود، خاطرنشان کرد: مرحوم شهید مطهری الگویی است که متناسب با نیازهای جامعه خود حرکت کرد و با توجه‌ به اینکه قابلیت‌های متعدد داشت به‌درستی سعی بر حل مشکلات و شبهات جامعه خود داشت تا جایی که امروز نیز از ثمرات و زحمات ایشان بهره‌مندیم.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ۱۸ IR ۰۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
    0 0
    بله به مساجد دارن پیوندسالن آمفی تاتر میزنن و به منبر ها هم پیوند تریبون