چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی در دیدار رئیس دیوان عدالت اداری

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: خیلی اوقات گفته می‌شود ما باید به مُرّ قانون عمل کنیم، اگر به این معنا توجه نشود سنگ روی سنگ بند نمی‌شود اما باید بدانیم ما در کنار مُرّ قانون نیاز به عدالت و حق هم داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی شب گذشته در دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین حکمتعلی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری، اظهار داشت: خیلی اوقات گفته می‌شود ما باید به مُرّ قانون عمل کنیم، اگر به این معنا توجه نشود سنگ روی سنگ بند نمی‌شود، اما باید بدانیم ما در کنار مُرّ قانون نیاز به عدالت و حق هم داریم.

وی ادامه داد: گاهی ممکن است مُرّ قانون رعایت شده اما عدالت و حق رعایت نشده باشد، رهبر حکیم انقلاب نیز فرموده‌اند ما باید مثلثی را ببینیم که سه ضلع شامل قانون، حق و عدالت دارد، وقتی این سه ضلع در کنار هم قرار گرفتند رضایتمندی محقق خواهد شد.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: پایه قرآنی این مطلب، آیه ۲۶ سوره ص است، خداوند در این آیه می‌فرماید «یَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاکَ خَلِیفَةً فِی الْأَرْضِ فَاحْکُمْ بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَی فَیُضِلَّکَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذِینَ یَضِلُّونَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ بِمَا نَسُوا یَوْمَ الْحِسَابِ»، یعنی (ای داوود ما تو را در زمین خلیفه و جانشین گردانیدیم، پس میان مردم به حق داوری کن و زنهار از هوس پیروی مکن که تو را از راه خدا به در کند، در حقیقت کسانی که از راه خدا به در می‌روند به سزای آنکه روز حساب را فراموش کرده‌اند عذابی سخت‌ خواهند داشت).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: در این آیه کلمه «فَاحْکُمْ» یعنی قانون همراه با حق آمده است، در آیه ۵۸ سوره نساء نیز خداوند می‌فرماید «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَی أَهْلِهَا وَإِذَا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا یَعِظُکُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ کَانَ سَمِیعًا بَصِیرًا»، یعنی (خدا قاطعانه به شما فرمان می‌دهد که امانت‌ها را به صاحبانش بازگردانید و هنگامی که میان مردم داوری می‌کنید، به عدالت داوری کنید. یقیناً فرمان بازگردانیدن امانت و عدالت در داوری نیکو چیزی است که خدا شما را به آن موعظه می‌کند؛ بی‌تردید خدا همواره شنوا و بیناست).

وی خاطرنشان کرد: در این آیه نیز حکم و قانون در کنار عدل قرار می‌گیرد، در این دو آیه حکم و قانون کلمات تکراری هستند و در کنار حق و عدل همان مثلث مذکور را تشکیل می‌دهند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تأکید کرد: گاهی ما قانون‌دان‌هایی را داریم که جامعه ما از ناحیه آن‌ها آسیب می‌بیند، در دعاها می‌خوانیم «اللهم انی اعوذ بک من علم لاینفع»، این قانون‌دان‌هایی که جامعه از آن‌ها آسیب می‌بیند کسانی هستند که از «لاینفع» عبور کرده‌اند و به علم و دانشی رسیده‌اند که به ایمان، تعهد و انسانیت خودشان و همچنین به آسایش و آرامش جامعه و مردم زیان می‌زند، آدم دلش برای این طور آدم‌ها می‌سوزد که جهنم را برای خود می‌خرند و خستگی را برای مردم می‌آورند و باعث می‌شوند ذائقه مردم با عدالت شیرین نشود.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: این‌ها قانون را می‌دانند و به جان قانون می‌افتند، خیلی وقت‌ها شِکوِه‌هایی به ما می‌شود که می‌گویند فلانی این کار را با ما کرد، ما می‌بینیم دقیقا مُرّ قانون عمل شده اما حق و عدل نادیده گرفته شده‌اند، باید بدانیم اصحاب سبت نیز مُرّ قانون عمل کرده بودند اما اگر حق و عدل کنار قانون قرار بگیرد، آن‌ها رسوا می‌شوند، خیلی وقت‌ها می‌بینیم در محاکم ما نیز شیوه بنی‌اسرائیلی اجرا می‌شود که باید به این نقاط حساس توجه شود.

وی یادآور شد: ما آدمی را داریم که هر کلاهی لازم بوده بر سر دیگران گذاشته و حتی پرونده‌های سنگین زمین‌خواری دارد، اما آنقدر به قانون مسلط است که از او ردّ پایی پیدا نمی‌شود، همین آدم‌ را به محضر رئیس قوه قضائیه هم برده‌اند تا او را تطهیر کنند که بیاید کاندیدای مجلس شورای اسلامی شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: بیماران قلبی وقتی به پزشک مراجعه می‌کنند، به آن‌ها گفته می‌شود رگ‌هایی که باید به قلب خون‌رسانی می‌کرده مشکل پیدا کرده و همه پیکره انسان را به مخاطره انداخته است، حال اگر در دیوان عدالت اداری و نظام ارزشمند قضائی ما شاهد برخی مسائل این‌چنینی باشیم، دیگر قلب است که آسیب می‌بیند و پیکره نظام قضائی و نظام جمهوری اسلامی را به مخاطره می‌اندازد.

وی عنوان کرد: سکوت و ترک فعل برخی ادارات نیز به حوزه کاری شما مربوط می‌شود، بنده چند سال پیش نسبت به شرکت‌های پیش‌فروش خودرو اظهار نگرانی کرده و عرض کردم این‌ها مسائل خطرناکی هستند، اگر آن موقع صداها بلند شده بود، با تعداد پرونده‌های کمتری این موضوع خاتمه پیدا می‌کرد و به امروز نمی‌رسید که چند هزار خانوار را بیچاره کرده، این قبیل مسائل، زمین‌خواری‌ها و فسادها چقدر اعتماد مردم را ضایع می‌کنند.

وی بیان کرد: امید، کرامت، رضایت و اعتماد مردم به معنای واقعی کلمه زیرساخت امنیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است، علی‌الخصوص فتنه‌ها و آشوب‌ها را که دیدیم متوجه قیمت بالای حضور مردم شدیم، ما بسیار به این معنا نیاز داریم.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: گاهی ممکن است برخی با نظام زاویه داشته باشند اما وقتی به ادارات مراجعه کنند آنقدر با آن‌ها عزتمندانه و با کرامت رفتار شود که تفکرات آن‌ها تغییر کند و بدانند نباید بدبین باشند، نقطه مقابل آن را هم مردم می‌بینند و می‌دانند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: زیرساخت عدالت اداری این نیست که ما هر کسی را بیاوریم در رأس ادارات بنشانیم، بعد هم انتظار داشته باشیم منویات مورد نظر ما را اعمال کند، هنگام گزینش باید به این موارد توجه کرد، مطابق آیه ۵۴ سوره یوسف، وقتی پادشاه مصر حضرت یوسف (ع) را فراخواند، به او گفت «إِنَّکَ الْیَوْمَ لَدَیْنَا مَکِینٌ أَمِینٌ»، یعنی (تو امروز نزد ما با منزلت و امین هستی).

وی تصریح کرد: این آیه یعنی پادشاه مصر به حضرت یوسف (ع) گفت تو هم امکانات در اختیارت قرار داده می‌شود و هم امین ما هستی، این دو نکته، دو مورد از معیارهای جدی گزینش هستند، امین بودن و در اختیار داشتن امکانات مهم است، البته امکانات شامل امکانات مادی و معنوی است.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین یادآور شد: خداوند وقتی به حضرت موسی(ع) فرمود نزد فرعون برو، زیرا او طغیان کرده است، موسی(ع) از خدای متعال امکانات درخواست کرد، یکی از امکاناتی که موسی(ع) طلب کرد شرح صدر بود، آدمی که شرح صدر ندارد اگر در مسئولیتی قرار بگیرد خیلی زود تاریخ مصرفش می‌گذرد.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: وقتی پادشاه مصر به حضرت یوسف (ع) امکانات داد و او را امین خود خواند، حضرت یوسف (ع) مطابق آیه ۵۵ سوره یوسف فرمود «إِنِّی حَفِیظٌ عَلِیمٌ»، یعنی به ما هم یاد داد حفیظ بودن و دانایی در کار، جزو لوازم مورد نیاز است.

وی عنوان کرد: دختران شعیب وقتی می‌خواستند موسی (ع) را به پدرشان معرفی کنند گفتند این از آن آدم‌هایی است که هم امین و هم قوی است، چقدر آدم‌ها هستند که در مقابل هواهای نفسانی ضعیف هستند یا طمع‌کارند و دلشان می‌خواهد رضایت خیلی‌ها را به دست بیاورند، یا یک مقامی از مقامات به آن‌ها می‌گوید راجع به این پرونده سکوت کن، آن‌ها هم سکوت می‌کنند، این نکات از جمله مسائل کلیدی است که اگر در گزینش به آن‌ها توجه شود برکات خاص خود را به همراه دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: بنابراین اگر انسان‌های مؤمن و متعهد با توانمندی‌های لازم روی کار بیایند خدا کمک خواهد کرد ساختاری حکیمانه با افراد شایسته روی کار باشند تا منویات مورد نظر شما اجرا شود تا مردم شیرینی عدالت را بچشند و امیدشان هر روز بیشتر شود.

وی تأکید کرد: کار شما از جمله کارهای سخت است که دعا می‌کنیم خداوند به شما قوت و قدرت، بازوان قوی و اراده‌های مستحکم بدهد تا نتیجه بگیرید، امید ما با دیدن امثال شما بسیار زیاد خواهد شد، همین که مردم ببینند آن‌ها را به سمت عدالت می‌برید رضایت در آن‌ها ایجاد خواهد شد.

در کنار مُرّ قانون نیازمند توجه به عدالت و حق داریم

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha