چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
برگزاری نشست علمی « میان عالمان شیعه و اهل سنت » در کرمانشاه

حوزه/ نشست علمی «بایسته های تبیین معارف دینی در عصر حاضر» در مدیریت حوزه علمیه کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه » در کرمانشاه، هشتاد و یکمین نشست علمی «بایسته های تبیین معارف دینی در عصر حاضر» پیش از ظهر امروز با حضور ماموستا احمد نعمتی و حجت الاسلام وحید امیری استاد مرکز تخصصی کلام اسلام و تفسیر واحد کرمانشاه در سالن اجتماعات مدیریت حوزه استان برگزار شد.

در آغاز این نشست، ماموستا نعمتی بر اهمیت مسئله « تبیین» تأکید کرد

وی همچنین به اتفاقات اخیر در فلسطین اشاره و جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

ماموستا نعمتی بر اهمیت آماده سازی طلاب برای تبیین مفاهیم دینی تأکید کرد و گفت: سلاح تبیین از سلاح جنگی کار سازتر است.

ماموستا اسعد نادری، مدیر معهد علوم اسلامی روانسر هم به تبیین و تفسیر آیات آغازین سوره مبارکه ابراهیم(ع) پرداخت.

وی همچنین با بیان آیه دیگری از سوره مبارکه نحل آیه ۴۴ می فرماید: ...وَأَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ...، ای پیامبر(ص) باید به تبیین قرآن بپردازی تا مردم را از ظلمات به سمت نور هدایت کنی، پرداخت.

ماموستا نادری با اشاره به اینکه از آنجا که علما بر اساس روایت نبوی(ص) «وَرَثة الأنبیاء» هستند، پس تکلیف تبیین بر عهده آنان است، گفت: همه عالمان دینی باید خود را موظف به تبیین قرآن بدانند.

حجت الاسلام خدادادی هم به روایتی از امام کاظم(ع) اشاره کرد که علم در آن به چهار دسته تقسیم می گردد. یک خود شناسی، دو: خدا شناسی، سوم: شناخت دین و چهارم: آسیب شناسی دینی.

وی در ادامه به دو عنصر دین شناسی و آسیب شناسی و اهمیت آن در تبیین مفاهیم دینی پرداخت و گفت: مسئله کار تشکیلاتی در عصر حاضر از الزامات بوده و بیانات رهبری حکیم و فرزانه در این خصوص راهگشاست.

این فعال تبلیغی، در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت مسئله مهارت ها بویژه مهارت های ارتباطی در امر تبلیغ اشاره کرد و گفت: در برقراری ارتباط مناسب با مخاطبان نیاز به کسب تجارب و داشتن مهارت است.

حجت الاسلام وحید امیری هم به تبیین و تفسیر آیات ۴۳ و ۴۴ سوره نحل پرداخت و گفت: امر تبلیغ، استقامت و استمرار لازم دارد و مردانه باید در این کار وارد شد و بر آن استوار ماند.

وی تصریح کرد: براساس واژه «بینات» امر مقدس تبلیغ و تبیین مفاهیم دین باید بر پایه مهم و روشن استوار باشد و از نقل خواب ها و داستان های بی اعتبار دوری کنیم.

حجت الاسلام امیری به اهمیت توجیه جنبه های مختلف دین پرداخت و گفت: توجه به یک جنبه از دین مثلا احکام شرعی، تبیین مناسبی از دین به شما نخواهد داد.

حجت الاسلام سالمیان، معاون مرکز اسلامی استان کرمانشاه هم با تشکر از عوامل برگزاری نشست و اساتید، از برگزاری نشست های دیگری خبر داد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha