دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
امام جمعه قزوین

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: نتوانسته‌ایم مساجد را از مالکیت مدعیان فراوان و شرکت‌های سهامی برهانیم و تحویل خدا بدهیم؛ اگر مساجد را تحویل خدا دهیم کارآمدی خیلی بهتر و بیشتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی شب گذشته در دیدار سردار حیدر بابااحمدی رئیس سازمان بسیج مساجد و محلات کشور که با حضور سردار رستمعلی رفیعی آتانی فرمانده سپاه صاحب الامر(عج) برگزار شد، گفت: خدای متعال درباره مساجد حکمی را گفته است، اگر ما تسلیم این حکم خدا شویم خیلی موانع برداشته می‌شود، نشاط مسجد بالا می‌رود و کارهای مسجدی کیفیت پیدا می‌کنند اما متأسفانه گاهی با مانع مواجه هستیم.

وی ادامه داد: خدا در آیه ۱۸ سوره جن می‌فرماید «وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا»، یعنی (و مساجد ویژه خداست پس هیچ کس را با خدا مخوانید)، خداوند در این آیه فرموده مسجد فقط و فقط متعلق به خداست، اگر سازنده مسجد نیتش خدایی نباشد، نمی‌توان نام آنجا را مسجد گذاشت، چون آنجا سالن است.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: اگر همه ما باور کنیم خادم و نوکر مسجد هستیم و باید کار کنیم، در این صورت کارها جان می‌گیرند، بدانیم که مسجد فقط متعلق به خداست، در این صورت مساجد در هنگام انتخابات مورد سوءاستفاده افراد سودجو قرار نمی‌گیرند و برخی طمع اقتصادی برای مساجد نمی‌کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: ما احساسمان این است که نتوانسته‌ایم مساجد را از مالکیت مدعیان فراوان و شرکت‌های سهامی برهانیم و تحویل خدا بدهیم؛ اگر مساجد را تحویل خدا دهیم کارآمدی خیلی بهتر و بیشتر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مساجد دارای کثرت فرصت و کثرت ظرفیت‌های ناشناخته و مکتوم هستند، لازم است ظرفیت‌های مسجد را شناسایی کرد، کشف ظرفیت‌ها و فرصت‌های مساجد از وظایف شماست و باید این ظرفیت‌ها را به مردم هم بشناسانید.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: مسجد با امام تبدیل به مسجد می‌شود، یکی از چیزهایی که امروز خلأ آن با تمام وجود احساس می‌شود این است که ما نتوانسته‌ایم به اندازه ظرفیت‌های مساجد، امام مسجد داشته باشیم، البته ما خیلی پیش‌نماز داریم، پیش‌نماز فقط نماز می‌خواند و می‌رود اما کسی که امام باشد و امامت کند کم است، بنابراین یکی از جاهایی که نیاز به کار جدی دارد شناسایی امام مسجد و شناساندن او به مردم است.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: اگر مردم روحانی را به‌عنوان پیش‌نماز ببینند نهایت مطالبه‌ای که از او دارند این است که سر وقت بیاید نماز جماعت را بخواند، نماز میت بخواند و استخاره کند اما امام جماعت خیلی فراتر از این مسائل است، امام جماعت یعنی کسی که بداند امروز نسبت به غزه چه مسئولیتی دارد و فتنه‌های اجانب را برای مردم تبیین کند.

وی یادآور شد: مسجد و قرآن بسیار حائز اهمیت هستند، لازم است در مساجد قرآن تلاوت شود و به قرآن عمل شود، در روایات آمده چه بسا قاری قرآنی که قرآن او را لعنت می‌کند، نباید این گونه باشیم، ما باید به صورت واقعی قرآن را به مساجد ببریم، در نگاه محتوایی به قرآن بسیار عقبیم، این‌ها مسائل جدی زندگی انسانی و دینی ماست، رسالتی است که شهدا بر عهده ما گذاشته‌اند و مطالبه جدی دین و رهبر حکیم انقلاب این مسائل است.

وی عنوان کرد: محل برگزاری نماز جمعه، مسجدِ معمولی نیست، مساجدی که در کوچه پس‌کوچه‌ها هستند باید با مساجد محله هماهنگ باشند و مساجد محلات هم با مسجد جامع و جمعه مرتبط باشند، یعنی کار شبکه‌ای انجام شود، بنابراین باید به مسجد محل برگزاری نماز جمعه ام‌المساجد یا امام‌المساجد گفته شود.

امام جمعه قزوین بیان کرد: خداوند در آیه ۱۸ سوره توبه می‌فرماید «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَی الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسَی أُولَئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِینَ»، یعنی (آباد کردن مساجد خدا فقط در صلاحیت کسانی است که به خدا و روز قیامت ایمان آورده و نماز را بر پا داشته و زکات پرداخته و جز از خدا نترسیده اند؛ پس امید است که اینان از راه‌یافتگان باشند).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: مطابق این آیه فقط کسانی می‌توانند مساجد را آباد کنند که به خدا ایمان داشته باشند و به قیامت هم اعتقاد داشته باشند، بنابراین امام جماعتی که ایمانش استدلالی و کلیشه‌ای است نمی‌تواند مساجد را آباد کند، فعالان درون مسجد نظیر کانون‌ها و هیئت امنا اگر ایمان به خدا جانشان را تسخیر نکرده باشد نمی‌توانند مسجد را آباد کنند.

وی تأکید کرد: خداوند در این آیه فرموده فقط کسانی که ایمان به خدا داشته باشند می‌توانند مساجد را آباد کنند، حال ببینیم ایمان به خدا یعنی چه؟ برای فهم این معنا به سراغ آیه ۲ سوره انفال می‌رویم، خداوند در این آیه می‌فرماید «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِیَتْ عَلَیْهِمْ آیَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَانًا وَعَلَی رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ»، یعنی (مؤمنان همان کسانی‌اند که چون خدا یاد شود دلهایشان بترسد و چون آیات او بر آنان خوانده شود بر ایمانشان بیفزاید و بر پروردگار خود توکل می‌کنند).

وی تصریح کرد: در این آیه خداوند می‌فرماید مؤمنین حقیقی آن‌هایی هستند که وقتی نام خدا می‌آید دلشان می‌لرزد، یعنی تحت تأثیر قرار می‌گیرند، یعنی دغدغه و هدف آن‌ها تنها رضای خداست و به خدا توکل می‌کنند، در این آیه آمده وقتی آیات قرآن برای یک مؤمن واقعی تلاوت می‌شود، او در هر آیه‌ای جان تازه می‌گیرد.

امام جمعه قزوین یادآور شد: امیرالمؤمنین (ع) در نامه ۳۱ نهج‌البلاغه خطاب به فرزندان خود می‌فرمایند اگر می‌خواهید قلب شما آباد شود، بدانید که قلب فقط با ذکر آباد می‌شود.

وی اظهار کرد: بنابراین عمران و آبادانی مساجد هم فقط به دست کسانی می‌تواند انجام شود که اهل ذکر و ایمان هستند، مسجد را آدمی می‌تواند آباد کند که قبلاً قلبش آباد شده باشد، اگر قلبش آباد نشده باشد، می‌تواند حضور فیزیکی در مسجد داشته باشد و یا حتی مدیریت کارهای مسجد را هم بر عهده داشته باشد اما نمی‌تواند مسجد را معنوی کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: مسجد مناسبت‌ترین جغرافیا و محل ذکر است، ذکر مسجد با جاهای دیگر فرق می‌کند، نماز هم ذکر است، حقیقت و ماهیت نمازی که در مسجد می‌خوانیم با نمازی که در خانه می‌خوانیم فرق می‌کند، قرآنی که در مسجد می‌خوانیم با قرآنی که در مکان‌های دیگر می‌خوانیم فرق دارد، مسجد محل واقعی ذکر است.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین بیان کرد: حال ببینیم ذکر چیست؟ نماز، قرآن و دعا ذکر هستند، مرکز، مادر و معدن همه ذکرها قرآن کریم است، خداوند در آیه ۹ سوره حجر می‌فرماید «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ»، یعنی (بی‌تردید ما این قرآن را به تدریج نازل کرده‌ایم و قطعاً نگهبان آن خواهیم بود).

وی خاطرنشان کرد: قرآن ذکر معمولی نیست، ذکر مبارک است، اگر برکت می‌خواهید با این ذکر کارهایتان برکت پیدا می‌کند و تبدیل به امثال حاج قاسم‌ها و حاج حسین همدانی‌ها می‌شوید، این ذکر است که امام (ره) و رهبر حکیم انقلاب را امام‌المسلمین کرده است.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: اینکه می‌گوییم قرآن ذکر است یعنی چه؟ یعنی قرآن بخوانیم و ثواب ببریم؟ خیر این گونه نیست، قرآن همان کتابی است که خداوند در آیه ۵۹ سوره انعام فرموده همه چیز در کتاب مبین ما مسطور است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: اینکه می‌گوییم قرآن ذکر است یعنی هر چه که ما لازم داریم قرآن به عنوان ذکر به ما گفته است، ما نماز لازم داریم، همه اذکار نماز مستقیماً قرآن هستند یا برگرفته از قرآن‌اند.

وی یادآور شد: مسئله جدی امروز جامعه ما که رهبر فرزانه انقلاب نیز بسیار روی آن حساس هستند، موضوع فرزندآوری است، خداوند در آیه ۳۱ سوره اسراء می‌فرماید «وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِیَّاکُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ کَانَ خِطْئًا کَبِیرًا»، یعنی (فرزندانتان را از بیم تنگدستی نکشید؛ ما به آنان و شما روزی می‌دهیم، یقیناً کشتن آنان گناهی بزرگ است).

امام جمعه قزوین اظهار کرد: خیلی‌ها فساد مالی دارند، خداوند در آیه ۵ سوره نساء می‌فرماید «وَلَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَکُمُ الَّتِی جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیَامًا وَارْزُقُوهُمْ فِیهَا وَاکْسُوهُمْ وَقُولُوا لَهُمْ قَوْلًا مَعْرُوفًا»، یعنی (اموالتان را که خدا مایه قوام و برپایی زندگی شما گردانیده به سبک مغزان ندهید، ولی آنان را از درآمد آن بخورانید و لباس بپوشانید و با آنان به صورتی شایسته و پسندیده سخن گویید).

امام جمعه قزوین افزود: در مورد یهود نیز خداوند در آیه ۸۲ سوره مائده می‌فرماید «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَالَّذِینَ أَشْرَکُوا وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَی ذَلِکَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّیسِینَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا یَسْتَکْبِرُونَ»، یعنی (مسلماً یهودیان و کسانی را که شرک ورزیده‌اند دشمن‌ترین مردم نسبت به مؤمنان خواهی یافت و قطعاً کسانی را که گفتند ما نصرانی هستیم نزدیک‌ترین مردم در دوستی با مؤمنان خواهی یافت زیرا برخی از آنان دانشمندان و رهبانانی‌اند که تکبر نمی‌ورزند).

وی عنوان کرد: ویژگی‌های یهودیان صهیونیست در قرآن آمده است، این‌ها بسیار پست و پلید هستند، منشأ همه فسادها یهودیان هستند، در نماز جمعه سفارش به قرائت سوره جمعه شده است، ۴ آیه از سوره جمعه دقیقاً راجع به یهودیان است، این ۴ آیه ۴ کلید است که ما را به سوره‌های بقره، آل‌عمران، نساء، مائده، توبه و بسیاری از سوره‌های دیگر ارجاع می‌دهد، یعنی مستند این ۴ آیه در این سوره‌هاست.

مساجد از مالکیت مدعیان و سهامداران فراوان خارج شوند

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha