جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 10, 2024
نشست سوم، مراسم بزرگداشت علامه طباطبایی(ره) در کرمانشاه

حوزه/ در نشست سوم، مراسم بزرگداشت علامه طباطبایی(ره) در کرمانشاه، دکتر عباس حاج زین العابدینی عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه، به تشریح هویت اخلاقی از دیدگاه علامه(ره) پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در کرمانشاه، مرکز تخصصی کلام و تفسیر واحد کرمانشاه، صبح امروز با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی قم و گروه الهیات دانشگاه رازی کرمانشاه، نشستی با حضور دکتر عباس حاج زین العابدینی هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه، با موضوع «چالش نظریه اعتباریات علامه(ره)، در مفاهیم اعتباری اخلاق و چگونگی پاسخ به آن» برگزار شد.

عباس حاج زین العابدینی در این نشست که در ادامه جلسه قبلی و پیرامون نظریه اعتباریات علامه(ره) برگزار شد، اظهار داشت: در قول علامه(ره)، انسان برای رفع یکسری از احتیاجات خود، به ادراک مفاهیم اعتباری، (در مقابل ادراکات حقیقی)، روی می‌آورد که تابع شرایطی از جمله محیط زیست آن و قابل نشوء و ارتقاء است. در این صورت ما با چالشی در مفاهیم اخلاقی، رو به رو می‌شویم که آن منجر شدن به اثبات نسبی بودن و غیر ثابت بودن مفاهیم اخلاقی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه، اظهار کرد: این ادراکات اخلاقی با دخالت عوامل احساسی و دواعی(نیاز) حیاتی انسان شکل می‌گیرد که تفاوت احساسات، تفاوت در تشخیص حسن و قبح (نسبت به افراد) را به همراه دارد که نتیجه آن اثبات نسبی بودن اخلاق است.

دکتر حاج زین العابدینی، با اشاره به اینکه در اینجا، برای نجات از ورطه نسبی گرایی، دو پاسخ مطرح می‌شود، اظهار کرد: پاسخ اول از شهید مطهری(ره)، فطرت انسانی و «من» عِلوی را خاستگاه یکسری از اعتبارات (مفاهیم اخلاقی) می‌داند که می‌تواند امری ثابت و غیر متغیر، (مشترک در همه انسان‌ها) باشد.

وی تصریح کرد: پاسخ دوم، از راه ارتباط اخلاق با دین و مفاهیم اخلاقی برگرفته از خواست خداوند هستند، خواست خدا امری ثابت است، پس اعتبارات اخلاقی هم ثابت هستند.

اثبات نسبی بودن و غیر ثابت بودن مفاهیم اخلاقی

اثبات نسبی بودن و غیر ثابت بودن مفاهیم اخلاقی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha