شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
1

حوزه/ کتاب «آداب و احکام قرائت قرآن کریم» اثر حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «آداب و احکام قرائت قرآن کریم» اثر حجت الاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفی مقدم است که در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تهیه و به همت نشر این پژوهشگاه در ۲۵۳ صفحه به چاپ رسید.

از آیات و روایاتی که به موضوع آداب و احکام قرائت پرداخته و کتاب‌ها و مقالات فراوانی که درباره آن تدوین شده است، آشکار می‌شود مواجهه با قرآن کریم و قرائت آن، سبک و آداب و احکام خاصی دارد و لازم است قاری قرآن به آنها توجه کند تا افزون بر رعایت حق قرائت، قاری قرآن در مسیر رشد و کمال قرار گیرد.

ساختار اثر

این کتاب در پنج فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان کلیات و مفاهیم به بررسی مفهوم شناسی قرائت و تلاوت، مفهوم شناسی آداب و مفهوم شناسی حکم می‌پردازد.

فصل دوم با عنوان «فضیلت قرائت قرآن» به بیان ثواب و پاداش قرائت (تشویق به قرائت قرآن، تشویق به قرائت سوره‌های خاص و تشویق به قرائت همراه با تفقه) و مقدار قرائت قرآن اختصاص دارد.

نویسنده در سومین فصل از کتاب حاضر به عنوان «آداب قرائت قرآن» به تبیین آداب ظاهری (رعایت حرمت قرآن، رو به قبله نشستن، رعایت تجوید در قرآن، با ترتیل قرائت کردن و دعا کردن) و آداب باطنی (فهم عظمت قرآن کریم و توجه به آن، تدبر در معانی قرآن، داشتن حالت خوف و رجا و توجه تام و تجرد باطن) پرداخته است.

«احکام قرائت قرآن» در نماز عنوان چهارمین فصل از این کتاب است که در آن وجوب قرائت در نماز، نیت و قرائت سوره حمد مورد بررسی قرار گرفته و مکث پس از سوره حمد، قرائت به غیر عربی یا ترجمه قرآن و رعایت موالات و ترتیب در قرائت به رشته تحریر درآمده است.

پنجمین و آخرین فصل از کتاب مذکور با عنوان «احکام قرائت در غیر نماز» به تشریح نیت، طهارت از حدث و سجده تلاوت می‌پردازد.

برشی از اثر

* داشتن حالت خوف و رجا

یکی دیگر از آداب باطنی یا معنوی قرائت قرآن، داشتن حالت خوف و رجا هنگام قرائت است. مؤمن هنگام تلاوت قرآن، هرگاه آیه‌ای را تلاوت می‌کند که مشتمل بر وعده و مژده‌ای است، باید امید رسیدن به آن را داشته باشد و هرگاه آیه‌ای را تلاوت می‌کند که مشتمل بر وعید و هشداری است، باید از اینکه بدان مبتلا شود، هراسان باشد؛ بنابراین، هرگاه به آیات بهشت و جهنم رسید، توقف می‌نماید و از خداوند بهشت را درخواست می‌کند و از جهنم به او پناه می‌برد.

علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتیhttp://shop.isca.ac.ir/ مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha