یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1120526
۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹
دبیر جامعه روحانیت شیراز

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین سید محی الدین طاهری به گرانی کتاب اشاره کرد و گفت: برای برخی موارد یکسری یارانه می دهیم که اصلا نیاز نیست، چرا برای کتاب یارانه اختصاص داده نمی شود تا در سبد خانوار ها قرار گیرد و از آن استفاده کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سید محی الدین طاهری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در شیراز با اشاره به اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: «ن و القلم» نشان از اهمیت نوشتن دارد.

وی در ادامه با تصریح اینکه به وسیله نوشتن، آثار ها ماندگار می شود، اضافه کرد: تاریخ و علوم به وسیله همین نوشتن ها ماندگار می شود؛ هنگامی می خواهیم دسترسی به علوم گذشتگان داشته باشیم البته ممکن است یک الی دو نسل سینه به سینه به علوم دست یافت اما حجم زیاد علوم قابل دسترسی نیست از این رو نوشتن در ماندگاری علوم بسیار موثر است.

دبیر جامعه روحانیت شیراز علم را دارای شاخه و ابعاد مختلف دانست و عنوان کرد: نمی خواهیم انتقال سینه به سینه را انکار کنیم اما آیات قرآن کریم را هم پس از پیامبر(ص) مکتوب کردند، حتی امیرالمومنین(ع) مدتی را به کتابت قرآن کریم اختصاص دادند که باز هم نشان از اهمیت کتابت دارد.

مسئول مدرسه علمیه محمودیه شیراز با طرح این سؤال که آیا کتابت ها مختص کتابخانه ها است؟ مطرح کرد: در کتابخانه حرم مطهر سید علاءالدین حسین(ع) علاوه بر نسخ خطی و چاپ سنگی بیش از ۶۰ هزار جلد کتاب وجود دارد، آیا این تعداد کتاب در کتابخانه ها وجود داشته باشد کفایت می کند؟، این معنا بسیار دارای حائز اهمیت است و حکومت ها باید برای کتابخانه ها اهمیت قائل شوند و به حمدالله در جمهوری اسلامی به این معنا توجه شده است، اما فقط این نبوده بلکه حفظ و نگاه داری آن یک موضوع است و استفاده از آنان نیز یک موضوع دیگر است و تنها راه خواندن آن است.

وی درباره تفاوت خواندن کتاب در فضای مجازی و واقعیت گفت: در فضای مجازی می توانیم دسترسی به هزاران کتاب داشته باشیم اما باز هم هرچه نگاه کنیم مانند خواندن کتاب در واقعیت نمی شود؛ امکانات فضای مجازی مطلوب است اما کتاب خواندن در فضای مجازی فرّار است ولی خواندن کتاب در واقعیت در ذهن ها می ماند و توجه ویژه ای به آن می شود.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری، اهمیت اصل کتاب، نگاهداری و استفاده از کتاب را سه اصل مهم برشمرد و افزود: انتشارات باید کتاب های سبک، کوچک و قابل دسترسی را تهیه کنند و در اتوبوس، قطار و هواپیما ها قرار دهند، تا به راحتی در دسترس افراد قرار گیرد چراکه در ترویج خواندن کتاب بسیار موثر است، باید برای کتابخوانی نیز جوائز بگذاریم همانگونه که برای سایر موارد جوائز قرار می دهیم.

وی متذکر شد: با تشویق و اهدای جوایز می توانیم کودکان را تشویق به خواندن کتاب کنیم؛ این فرهنگ باید در کودکی میان آنان ترویج داده شود؛ شخصی که ۵۰ سال دارد و تاکنون کتابی مطالعه نکرده دیگر پس از آن نیز مطالعه نخواهد کرد اما می توانیم کودکان را با برنامه های مختلف و اهدا جوائز تشویق به کتابخوانی کنیم.

تولیت حرم مطهر سیدعلاءالدین حسین(ع) با بیان اینکه باید فرهنگ دینی و اسلامی را از طریق کتاب انتقال دهیم، تصریح کرد: باید دقت کنیم واقعیت و حقائق در کتب نوشته شود نه اینکه خدای ناکرده آموزش های غیر دینی، علمی و فرهنگی در کتاب ها رواج داده شود، چراکه به وسیله کتاب فرهنگ را می توان انتقال داد.

وی به گرانی کتاب اشاره کرد و بیان داشت: برای برخی موارد یکسری یارانه می دهیم که اصلا نیاز نیست، چرا نباید برای کتاب یارانه قائل شویم تا در سبد خانوار ها قرار گیرد و از آن استفاده کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha