چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
نشست

حوزه/ استاد حوزه علمیه گفت: هرجا که مبلغین ما درست عمل کردند آن جا تهدید کمتر شده است و مشکل فعلی وانهادگی مبلغان مان است و هرجا که مبلغین و مسئولین تبلیغ برای آن را رها کرده‌اند مشکلات خانواده و تهدیدها بیشتر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر اباذر جعفری، در پیش نشست همایش بین المللی خانواده مقاوم، چالش‌های اخلاقی در جهان متحول با موضوع خانواده مقاوم، تبلیغ و کنشگری فرهنگی در پژوهشکده زن و خانواده برگزار شد، با بیان مقدم‌های از سیر شکل‌گیری همایش خانواده مقاوم عنوان کرد: خانواده به عنوان یکی از نهادهای تاثیرگذار در جامعه نقش بی‌بدیلی را در تربیت و ارتقای معنوی و سلامت شهروندان ایفا میکند و تحولات تاریخی روی کارکرد این نهاد اثر گذاشته است.

وی خانواده را رکن قوی در تربیت رشد انسان‌ها دانست و افزود: این نهاد در دهه‌های اخیر سیر پرشتابی تجربه کرده است و همین امر موجب شده که نتواند خود را با این سرعت هماهنگ کند و از اینرو نقش خانواده به روز نشده است و نتوانسته فعالیت خودش را به نحو احسن انجام دهد.

دبیر نشست در توضیح لزوم برگزاری چنین نشست‌ها و همایش هایی از تحولاتی یاد کرد که به نوعی مخرب خانواده بوده و باعث شده خانواده نتواند وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهد که این مسئله موجب شده تا در حوزه‌های اجتماعی هم دچار مشکل شویم. بنابراین نیاز به بررسی این امر است که آیا می‌توان برای مقاوم سازی خانواده در مقابل این تحولات مخرب، ایده‌ و برنامه‌ای داشت و عناصر فرهنگی-اجتماعی و حتی سیاسی و حاکمیتی چقدر نسبت به این مسئله و چالش‌هایی که برای خانواده پیش میآید، آگاه هستند و برنامه‌ریزی دارند.

باید به دنبال تعمیق باورها باشیم

حجت الاسلام والمسلمین، سعید روستا آزاد، معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، نفس برگزاری چنین همایش‌هایی را در دورانی که خانواده با چالش‌هایی روبروست مثبت دانست و عنوان کرد: برای استحکام و قوام خانواده لازم است افراد مطابق با آیات قرآن عمل کنند و مراقبت از خانواده را به دیدهی مسئولیتی اجتماعی بنگرند تا بتوانند در برابر هجمه و تهدیدهای فرهنگی ایستادگی کنند.

وی بیان کرد: نباید صرف تشکیل خانواده آن را مطلوب بدانیم، بلکه مطلوب آن است که خانواده بتواند کارکردهای مثبت خود را، که مهمترین آن تربیت نسل آینده است، ایفا کند و این نکته را یادآوری کرد که در کنار خانواده‌های کژکارکرد، خانواده هایی با کارکرد مثبت در جامعه حضور دارند که با شرکت در دوره‌ها و آموزش مهارت‌ها بر اندیشه های دینی و معنوی و سنتی ایرانی تکیه دارند.

معاون فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی تاکید کرد: آنچه امروزه در بین خانواده‌ها شاهد هستیم عدم توجه به آموزه‌های قرآنی همچون مسئولیت پذیری اجتماعی است. ما امروزه شاهد آنیم که خانواده‌ها برخلاف گذشته که برای حل مشکلاتشان به خویشاوندان نزدیک مراجعه می‌کردند، اکنون مراکز مشاوره را مرجعی برای حل مشکلاتشان انتخاب می‌کنند. این در صورتی است که این مراکز از آن خانواده شناختی ندارند و کاملا غریبه هستند.

وی خاطرنشان کرد: اشتباهی که مرتکب می‌شویم این است که از روانشناسی دینی در غرب استقبال می‌کنیم در حالی که این روانشناسی، دین را به عنوان یک آرامش بخش تقلیل داده؛ به جای اینکه بگوید دین از ما چه انتظاری دارد، می‌گوید دین برای ما چه کار می‌تواند بکند و این دچار شدن به همان فردگراییست که برای بشر مخرب است.

این پژوهشگر حوزه، نقش مبلغین را در حوزه اجرای مناسکی همچون پیاده روی اربعین و غدیر رو به جلو و مطلوب برشمرد؛ ولی این مناسک را، به تنهایی برای خانواده موثر ندانست و افزود: ما باید به دنبال تعمیق باورها باشیم و نسل مومن و معتقد تربیت کنیم. این موضوع مستلزم برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی کار با خانواده برای مبلغین است.

روستا آزاد از مطرح کردن این مسئله با وزیر کشور خبر داد و اظهار کرد: این موضوع نیاز به برنامه‌ریزی‌های کلان در سطح کشوری دارد.

لزوم تقویت کنشگری مبلغین و حوزویان

همچنین حجت الاسلام والمسلمین غلام رضایی، قائم مقام معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه برادران در این نشست، مشکل فعلی جامعه را، کاهش ت ابآوری خانواده‌ها دانست و عنوان کرد: هرچه جلوتر می‌رویم عده‌ای از خانواده‌های مقاوم تبدیل به خانواده متزلزل می‌شوند و بعد از تزلزل، خانوادهای وجود نخواهد داشت. هرجا که ما مردم را با مفاهیم دینی قرآنی آشنا کردیم، در آنجا تاب آوری بالاتر بوده و بنیان خانواده‌ها غنی‌تر شده است که در این مورد افرادی را مشاهده می‌کنیم که از نظر مالی فقیر هستند ولی همراه عشق و با کارکردهای مثبت زندگی میکنند.

وی افزود: هرجا که مبلغین ما درست عمل کردند آن جا تهدید کمتر شده است. و مشکل فعلی وانهادگی مبلغان مان است و هرجا که مبلغین و مسئولین، خانواده و تبلیغ برای آن را رها کرده‌اند مشکلات خانواده و تهدیدها بیشتر شده است.

غلامرضایی بیان کرد: نیاز است ابتدا به بقای خانواده توجه داشته باشیم، اینکه چه کنیم که خانواده بقا داشته باشد و دوم به بحث فضای خانواده بپردازیم؛ اینکه از دلایل اصلی تزلزل خانواده‌ها تغییر سبک زندگی است.

این استاد حوزه و دانشگاه به نقش مساجد و روحانیت در بقای و استحکام خانواده اشاره کرد و گفت: برای مثال موضوعی مثل طلاق در چند سال گذشته، تعدادش به این اندازه نبود؛ چرا که می‌دیدیم مساجد و مدارس با همراهی روحانی فاضل گردانده می شدند و خانواده ها نیز آن‌ها را قبول داشتند ولی اکنون این موضوع محوریت ندارد.

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضایی یکی از راه‌های مقاومسازی خانواده را آموزش و مسلط ساختن مبلغین به مسائل خانواده دانست و افزود: ما از مراکز فعال در حوزه خانواده در امور زنان انتظار داریم که محتوا و جزوات آموزشی را تهیه کنند؛ درباره آموزش مبلغان لازم است چند کار را انجام دهیم که یکی از این مسائل تقویت بنیه علمی مبلغان در زمینه فقه، روان شناسی و خانواده است. دومین موضوع مسئله تقویت مهارت‌های تبلیغی مبلغین در حوزه خانواده است. موضوع بعدی آموزش تشخیص آسیب است اینکه مبلغ ما در منطقه‌ای آیا می‌تواند تشخیص دهد آسیب این منطقه چیست و آسیب‌های اولویت‌دار منطقه‌اش چه است. خلاصه‌ آن تقویت کنشگری مبلغین و حوزویان است.

لزوم تمرکز بر سرمایه‌های درون خانواده

در ادامه، عزت زمانی، معاون سازمان تبلیغات اسلامی، تحولات خانواده را در راستای چهارچوب تقابل شیطان و ولایت دانست و عنوان کرد: ایجاد اجتماعات، کار دستگاه توحید است و شیطان دست روی این آحاد و اجتماع می‌گذارد. به همین جهت در مبانی و مسائل فقهی بر نقش ارتباطات اجتماعی و اجتماع تأکید می‌شود و توجه به این پیوندهای اجتماعی نقطه شکست طاغوت و شیطان است.

وی افزود: ما باید هویت جمعی تبلیغات را ایجاد کنیم به طور مثال به جای اعزام‌های فردی مبلغان، اعزام‌های جمعی داشته باشیم و نقطه‌ تمرکزمان سرمایه‌های درون خانواده باشد و نکته دیگری که مغفول مانده و باید به آن توجه کنیم مسئله و نقش و هویت زن در خانواده است که بعد از انقلاب با توجه به آرا و سخنان امام خمینی پررنگ‌تر شده است.

معاون سازمان تبلیغات اسلامی بر این نیاز اشاره کرد و یادآور شد: باید به منابع دینی‌مان رجوع کنیم و از آن‌ها سخن نو استخراج کنیم.

وی با اشاره به جدی بودن هجمه های دشمن اظهار کرد: انقلاب اسلامی خط مقدم مواجهه با شیطان است. خط مقابله با دشمن است ولی با وجود هجمه‌های بالا، کار شکل می‌گیرد و ما سرمایه ۱۴۰۰ ساله را پشت سر داریم.

وی در پایان با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی در این مسیر دشمن را شکست می‌دهد، بیان کرد: حرکت انقلاب اسلامی حرکت رو به جلویی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha