یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / حجت الاسلام والمسلمین عابدینی گفت: مهم‌ترین تبلیغ ما به عنوان طلبه و مبلّغ باید موضوع ولایت و امامت باشد، حتی نماز هم بدون ولایت معنایی ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی شب گذشته در نشست طلاب مدرسه علمیه صالحیه قزوین اظهار داشت: خدای متعال، پیامبر(ص) را با عناوین مختلف ستوده است، از جمله عناوین آن حضرت در قرآن این است که خداوند حضرت را مبلّغ نامیده‌اند، خدای متعال در آیه ۶۷ سوره مائده می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ»، یعنی ای پیغمبر، آنچه از خدا بر تو نازل شد به خلق برسان که اگر نرسانی تبلیغ رسالت و اداء وظیفه نکرده‌ای و خدا تو را از شرّ مردمان محفوظ خواهد داشت و دل قوی دار که خدا کافران را به هیچ راه موفقیتی راهنمایی نخواهد کرد.

وی ادامه داد: خداوند در این آیه خطاب به پیامبر(ص) فرموده مأموریتی که به تو واگذار شده را ابلاغ کن، اگر این کار را نکردی گویا تاکنون هیچ کاری برای خدا انجام نداده‌ای، دو بار واژه تبلیغ در این آیه ذکر شده و این نشان از اهمیت موضوع است.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: رسول خدا(ص) نیز زمانی که امیرالمؤمنین(ع) را به ولایت و مأموریت الهی منصوب کردند، همین واژه را دو بار به کار برده و خطاب به مردم فرمودند «هَل بَلَّغْت؟»، مردم گفتند بله ما حرفت را شنیدیم و مأموریت تو را فهمیدیم، حضرت مجدد فرمودند «فَلیُبلّغ الحاضر و الغائب»، یعنی پس حاضران به غایبان برسانند، بنابراین دو بار بحث تبلیغ را تأکید کردند تا این مأموریت را به خوبی انجام داده باشند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: خداوند، پیامبر(ص) را به عنوان مبلّغ نامید، خدای متعال در آیه ۳۹ سوره احزاب می‌فرماید «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَی بِاللَّهِ حَسِیبًا»، یعنی این سنّت خداست در حق آنان که تبلیغ رسالت خدا کنند و از خدا می‌ترسند و از هیچ کس جز خدا نمی‌ترسند و خدا برای حساب به تنهایی کفایت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: خداوند در این آیه از آن‌هایی سخن می‌گوید که رسالت‌های الهی را ابلاغ می‌کنند و فقط از خدا واهمه دارند، تفسیر این آیه را با امام(ره) به خوبی می‌توان فهمید، این آیه را از سبک و سیاق، سیره، شجاعت، شهامت و صراحت امام(ره) و همچنین رهبر حکیم انقلاب اسلامی به خوبی می‌توان درک کرد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تأکید کرد: تفاسیری مانند المیزان، سرمایه و گنج معنوی و ایمانی ما به حساب می‌آیند اما تفسیر برخی آیات را این چنین به صورت میدانی می‌توان درک کرد، امروز نیز تفسیر آیه ۳۰ سوره فصلت را می‌توان در مقاومت و ایستادگی مردم غزه مشاهده کرد، خدای متعال در این آیه فرموده است، در حقیقت کسانی که گفتند پروردگار ما خداست‌ سپس ایستادگی کردند فرشتگان بر آنان فرود می‌آیند و می‌گویند هان بیم مدارید و غمین مباشید و به بهشتی که وعده یافته بودید شاد باشید.

امام جمعه قزوین با طرح این سوال که در عرصه تبلیغی پیامبر(ص) کدام مأموریت از همه مهم‌تر بود؟، گفت: معرفی امام، رهبر و جانشین از همه مهم‌تر بود، چرا که پس از نزول آیه ۶۷ سوره مائده، غدیرخم به راه افتاد و پیامبر(ص) امیرالمؤمنین(ع) را به عنوان جانشین خود منصوب کردند.

وی یادآور شد: پیامبر(ص) در غدیرخم فرمود خدایا پذیرای ولایت علی(ع) را دوست بدار و دشمن او را دشمن بدار، یار او را یاری کن و تنها گذارنده او را رها کن، اکنون نیز اگر انقلاب ما می‌درخشد به‌خاطر دعای پیامبر(ص) است، اگر سید حسن نصرالله، حاج قاسم سلیمانی و هر جوانمرد جهان اسلام صدایش به جایی رسیده و رعب و وحشت در دل دشمن انداخته، برای این است که پیغمبر برای پذیرندگان ولایت و امامت دعا کرده است.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: مهم‌ترین تبلیغ ما به‌عنوان طلبه و مبلّغ باید موضوع ولایت و امامت باشد، حتی نماز هم بدون ولایت معنایی ندارد. امام باقر(ع) فرمودند اگر کسی همه روز روزه بگیرد، همه شب‌ها نماز بخواند، همه مالش را در راه خدا انفاق کند و همه ساله حج مشرف شود اما نداند امام و ولیّ او کیست، هیچ کاری نکرده و در قیامت از اهل ایمان به حساب نمی‌آید، بنابراین اصلی‌ترین دغدغه همه ما برای تبلیغ باید مسئله امامت و ولایت باشد.

مهم‌ترین تبلیغ طلاب موضوع ولایت و امامت باشد/ نماز بدون ولایت معنا ندارد

مهم‌ترین تبلیغ طلاب موضوع ولایت و امامت باشد/ نماز بدون ولایت معنا ندارد

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha