دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حدیث روز

حوزه/ امام حسن مجتبی علیه السلام در روایتی به جایگاه عابد با اخلاص و کافر اشاره کرده‌اند.

خبرگزاری «حوزه» روایت زیر را از کتاب «مجموعه ورام» منتشر می‌کند.

امام حسن مجتبی علیه السلام:

لَوْ جَعـَلْتُ الدُنْیا کُلَّها لُقْمـَةً واحِدَةً لَقَمْتُها مَنْ یَعْبُدُ اللّه َ خالِصا لَرَأَیْتُ أَنّی مُقـَصِّرٌ فِی حَقِّهِ، وَلَوْ مَنَعْتُ الکافِرَ مِنْها حَتّی یَمُوتَ جُوعا وَ عَطَشا ثُمَّ أَذَقْتُهُ شَرْبَةً مِنَ الماءِ لَرَأَیْتُ أَنّی قَدْ أَسْرَفْتُ.

اگر همه دنیا را تبدیل به یک لقمه غذا کنم و به انسانی که خدا را از روی خلوص عبادت می کند بخورانم، درباره او کوتاهی کرده و خودم را مقصّر می دانم.

و چنانچه فرد کافری را گرسنگی دهم تا به آن اندازه که جانش از شدّت گرسنگی و تشنگی به لب برسد، آنگاه مقداری کمی آب به او بدهم، خود را نسبت به او اسراف کار می‌پندارم.

مجموعه ورام، ص۳۵۰

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ارزش بخش IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    0 0
    کافر با کفرش رابطه ی ارزشمندی آور نسبت به خودش را قطع کرده است.
  • دوستان دروغین IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    0 0
    ما که به تبع این که خدا دشمن کافران هست با کافران دشمنیم، اما آنانی که می گویند دوستشان هستند هم دروغ می گویند، آیا دوستی یعنی باعث عذاب بیشتر شدن؟! کافر هر چه که در دنیا بیشتر بماند، عذابش بیشتر می شود، خب کمک به حیات دنیوی وی، یعنی کمک به ضرر بیشتر و دشمنی.
  • انواع کافر IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    0 0
    خداوند در سوره ممتحنه می فرماید: ﴿لَّا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ﴾ [ الممتحنة: 8] خدا شما را از نيكى‌كردن و عدالت‌ورزيدن با آنان كه با شما در دين نجنگيده‌اند و از سرزمينتان بيرون نرانده‌اند، باز نمى‌دارد. خدا كسانى را كه به عدالت رفتار مى‌كنند دوست دارد./ کافر به جهت کفرش ارزش حیاتی ندارد، اما کافر غیرمحارب را می شود نیکی کرد و عادلانه با وی رفتار نمود. در واقع چنین کافری شرایط هدایتش با محارب خیلی متفاوت هست، جان و مالش محترم و می تواند مورد نیکی قرار بگیرد و مورد عدالت باشد.
  • سوا از هم نه IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
    0 0
    معارف قرآنی و عصمتی، را نمی شود جزیره ای نگاه کرد. همه آنها می بایست با هم دیده شوند. قدر مسلم از کفر یاد شده در حدیث کفر حربی است، آن هم کمک از جهت کفری، ولی همین محارب وقتی اسیر شد، کمک به آن می شود که در سوره انسان آمده و نشانگر شرافت اهل بیت علیهم السلام هست.
  • ۴ IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    0 0
    پس چرا خدا همه ثروت و رفا دنیا را گذاشته حلقوم کفار وقناعت گرسنگی کشیدن را داده به مومنان
    • تفاوت کار خدا و کار ما IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
      0 0
      اولا که همه ثروت را نداده است. الآن ثروتهایی مثل نفت، گاز و ... که ایران اسلامی دارد، همه دول کفر دارند؟ ثانیا دنیا دار امتحان است با دادن و گرفتن هر دو آزمایش می شویم ثالثا آن چه که خدا بدان می آزماید، به معنای این که تکلیف ما هم همین هست، نیست. خدا جان انسان ها را می گیرد، ما حق داریم بدون دلیل جان دیگران بگیریم؟ حتی حق گرفتن جان خودمان و خودکشی را نداریم.
  • ۱۰ IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
    0 0
    پس چرا امام حسین ع قبل روز عاشورا هنگامی سپاه دشمن که به جنگ امام آمده بودند آب نداشتن و تشنه بودند آنها را سیراب کرد البته خیلی بعید میدانم این حدیث از طرف امامی که کرامت مشهور است باشد امام با اینکه میدانست همسرش قاتلش است با آن خیلی مهربان بودن فک کنم کسانیکه این حدیث را منتسب و منتشر کردن مسئولند
    • فرق IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۰
      0 0
      نه لشکر ابن زیاد لعنة الله عليه و نه زن امام حسن عليه السلام و لعنة الله عليها، كافر نبودند. مسلمان ظالم هم داريم. با آناني اقرار به شهادتين دارند، برخورد مسلماني مي شود، گر چه اگر در باطن مسلمان نباشند، بعد از مرگ وضعیتشان همانند دیگر کفار بلکه بدتر خواهد بود.