شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
1

حوزه/ اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شورای عالی حوزه‌های علمیه در نشستی با تولیت جدید مسجد مقدس جمکران، آمادگی خود را برای هر گونه همکاری و همفکری با تولیت جدید این مسجد اعلام کردند.

به گزارش خیر گزاری حوزه، نشست اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه با تولیت جدید مسجد مقدس جمکران، در محل این مسجد برگزار شد.

باید فرهنگ جمکرانی را خالی از هرگونه خرافات به جامعه عرضه کنیم

حجت الاسلام و المسلمین اجاق نژاد در ابتدای این جلسه ضمن خوشامد گویی گفت: از محضر شریف حضرات آیات، بزرگان حوزه علمیه قم تشکر می‌کنم که قبول زحمت فرمودید و دعوت این حقیر را پذیرفتید.

وی افزود: یادی می‌کنم از اعضای فقید جامعه مدرسین، مخصوصا حضرت آیت الله مشکینی و حضرت آیت الله یزدی و همچنین سایر بزرگانی که در جامعه مدرسین بودند و امروز روح پاکشان ناظر و حاکم بر ماست.

تولیت مسجد مقدس جمکران با اشاره به تحولات این مسجد در طول دهه‌های گذشته ابراز داشت: جمکران امروز با ۴۰ یا ۳۰ سال قبل قابل مقایسه نیست و این عظمتی که امروز ایجاد شده است مرهون تلاش‌های بزرگوارانی است که در اینجا زحمت کشیدند. حضرت آیت الله وافی و حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان زحماتی را متقبل شدند تا این عظمت ایجاد شد و بنده امروز وارث زحمات این بزرگان هستم.

وی توجه به مسائل فرهنگی را در صدر اهداف و برنامه‌های خود عنوان کرد و اظهار داشت: اولویت بنده علاوه بر اتمام پروژه‌های ناتمام عمرانی، مسائل فرهنگی و بین المللی است.

وی افزود: جمکران امروز بین المللی شده است. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، این مسجد حتی در خود قم نیز شناخته شده نبود؛ اما امروز اینگونه نیست و علاوه بر پیشرفت‌های عمرانی، در اقصی نقاط دنیا نام جمکران شناخته شده است.

حجت الاسلام اجاق نژاد خاطر نشان کرد: باید کاری کنیم تا زائرینی که به جمکران می‌آیند کمترین مشکلی نداشته باشند.

وی تصریح کرد: باید فرهنگ جمکرانی را خالی از هر گونه خرافات و به تعبیر حضرت امام – قدس سره – «اسلام ناب» را به جامعه عرضه کنیم.

با ظهور حضرت ولی عصر (عج) نتیجه بعثت، غدیر و عاشوراء محقق خواهد شد

در ادامه جلسه، آیت الله حسینی بوشهری با تقدیر از تشکیل این جلسه گفت: بنده به سهم خودم از میزبانی و دعوت کریمانه برادر با انگیزه، حجت الاسلام و المسلمین اجاق نژاد، صمیمانه تقدیر و تشکر می‌کنم.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر مسجد مقدس جمکران اظهار داشت: مسجد جمکران امروز با آن روزها تفاوت روشنی دارد. در گذشته فقط یک اتاقک کوچکی وجود داشت. این پیشرفت‌ها میسر نشد مگر به همت عزیزانی که در اینجا توفیق خدمت داشتند.

وی افزود: تجربه نشان داده است که اگر عمران و آبادانی وجود داشته باشد، سیل مردم نیز به آنجا سرازیر می‌شود.

امام جمعه قم خاطر نشان کرد: قم امروز دو پایگاه عظیم حرم کریمه اهل بیت – سلام الله علیها – و مسجد مقدس جمکران را در خود جای داده است که در جهان اسلام و حتی غیر از آن، شناخته شده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: در تقویم شیعه چند مناسبت مهم وجود دارد که دارای عظمت هستند. یکی بعثت نبی مکرم اسلام – صلی الله علیه و آله – است که رسالت ایشان جهانی است.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: قله دوم، قله غدیر است. باید غدیر را پاس بداریم. همانگونه که بزرگان ما با آثار و روشن‌گری‌های خود، چهره غدیر را روشن نگاه داشتند.

وی افزود: عنصر سوم عاشوراء است. حقیقتا آنچه بعثت و غدیر دنبال می‌کرده، در عاشوراء تحقق یافته است. عاشوراء مروج و مبلغ هم غدیر و هم بعثت است.

وی مهدویت را چهارمین و آخرین عنصر عنوان کرد و بیان داشت: اکنون در عصر غیبت کبری حضرت بقیه الله الاعظم – ارواحنا لتراب مقدمه الفداء – قرار داریم. پیامبر اکرم – صلی الله علیه و آله – می‌فرمایند «أفضلُ أعمالِ اُمّتی انتظارُ الفَرَجِ.» در این روایت، «انتظار» به عنوان یک عمل مورد اشاره واقع شده است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: گام‌های خوبی در عرصه ترویج فرهنگ مهدویت با تشکیل رشته‌های تخصصی، همایش‌ها و امثال آن برداشته شده است.

وی ابراز داشت: زمانی که حضرت بقیه الله الاعظم – ارواحنا لتراب مقدمه الفداء – ظهور کنند، نتیجه بعثت، غدیر و عاشوراء محقق خواهد شد و آیه شریفه «هُوَ ٱلَّذِی أَرسَلَ رَسُولَهُۥ بالهُدَی وَ دِینِ ٱلحَقِّ لِیُظهِرَهُۥ عَلَی ٱلدِّینِ کُلِّهِۦ وَلَو کَرِهَ ٱلمُشرِکُون»، مطابق فرمایش معصومین، به وقوع خواهد پیوست.

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری مسجد جمکران را دارای ظرفیت طلایی دانست و اظهار داشت: مسجد جمکران فرصتی طلایی است. هم در بُعد فرهنگی و هم تکریم زائرین. چرا که زائر در اینجا امام زمان را ملجأ و پناهگاه خود می‌داند و در شرایطی که جامعه دینی به خاطر غبار فتنه‌ها دچار تردید می‌شوند، اینجا محل مهمی است. هم مسجد و خانه خداست و هم منتسب به حضرت بقیة الله الاعظم.

وی ضمن تأکید بر لزوم توجه به مسائل فرهنگی گفت: کارهای ارزشمندی صورت گرفته است ولی فضا برای کار همچنان وجود دارد. زائرین باید علاوه بر شور، با ره توشه مناسب فرهنگی به شهر و دیار خود بازگردند.

آیت الله حسینی بوشهری آشنایی با اهل بیت – علیهم السلام – را هدف نهایی در فعالیت‌های فرهنگی ارزیابی کرد و ابراز داشت: کار فرهنگی ساز و کار می‌خواهد. بخش فرهنگی می‌تواند هم مربوط به داخل و هم مربوط به عرصه بین الملل باشد. اگر بتوانیم مردم را با اهل بیت – علیهم السلام – آشنا کنیم، مطابق فرمایش امام رضا – علیه السلام –، مردم از ایشان پیروی خواهند کرد. حضرت می‌فرمایند «رَحِمَ اَللَّهُ عَبْداً أَحْیَا أَمْرَنَا قُلْتُ کَیْفَ یُحْیِی أَمْرَکُمْ قَالَ یَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ یُعَلِّمُهَا اَلنَّاسَ فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا.»

وی افزود: اگر به دنبال گسترش فرهنگ نورانی اهل بیت – علیهم السلام – هستیم، اینجا بهترین فرصت است؛ چرا که از اروپا، آفریقا، کشورهای همسایه و سراسر کشور، می‌آیند.

وی در پایان سخنان خود گفت: ما خود را کنار شما می‌دانیم و این وظیفه ما به عنوان سربازان امام زمان (عج) است.

جشن‌های مردمی امام زمان باید تقویت شوند

در ادامه این نشست، آیت الله سید احمد خاتمی بر لزوم فراهم کردن امکانات لازم برای زمان‌های شلوغی و ایام خاص تأکید کرد و ابراز داشت: جمکران نماد عشق به حضرت ولی عصر – ارواحنا لتراب مقدمه الفداء – است و در جامعه شناخته شده است؛ لکن در نیمه شعبان سال جاری، علی رغم همه تلاش‌هایی که صورت گرفت، شاهد نابسامانی‌هایی هم بودیم.

وی تأکید کرد: باید بیشتر به زائرین خدمت شود تا با رضایت از اینجا بروند. نظام می‌خواهد بالاترین تجلیل را از حضرت ولی عصر (عج) داشته باشد. بنابراین در این مسئله تنها نیستید.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه خاطر نشان کرد: جشن‌های مردمی امام زمان (عج) باید تقویت شود. باید مردم را به احیاء مجدد این جشن‌ها تشویق کنیم.

وظیفه حوزه علمیه ترویج فرهنگ مهدویت و تقویت مبانی کلامی و معرفتی تشیع است

در ادامه؛ آیت الله علیرضا اعرافی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه، حرم مطهر حضرت معصومه – سلام الله علیها – مسجد مقدس جمکران و حوزه علمیه را سه کانون سازنده شهر قم معرفی کرد و ابراز داشت: حوزه علمیه در حقیقت روح فکری و مذهبی تشیع است که در قم حضور دارد و جمکران نیز پایگاه عشق به حضرت ولی عصر – ارواحنا لتراب مقدمه الفداء – است.

وی گفت: حوزه علمیه وظیفه دارد در راستای ترویج فرهنگ مهدویت تلاش کند و در پرتو هدایت‌های رهبری معظم انقلاب – مد ظله العالی – جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شورای عالی حوزه‌های علمیه، مبانی کلامی و معرفتی تشیع را تقویت کند و استوار سازد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور توضیحاتی راجع به برخی اقدامات انجام شده در حوزه علمیه در راستای تقویت فرهنگ مهدویت ارائه کرد و اظهار داشت: در حوزه مسائل آموزشی، به فضل خدا شاهد برگزاری دروس مهدویت هستیم و حدود ۸ گرایش نیز در مباحث مهدویت تعریف شده است که برخی از آن‌ها به اجرا رسیده‌اند.

وی افزود: در حوزه مطالعاتی و پژوهشی و همچنین در حوزه فرهنگی – تبلیغی، بر مسئله مهدویت اهتمام داریم ولی حوزه علمیه باید در این مسئله از ظرفیت‌های مسجد مقدس جمکران استفاده کند و ارتباط برقرار نماید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: در حوزه بین الملل نیز به برکت انقلاب اسلامی و خون‌های پاک شهداء، این پرچم در جای جای دنیا برافراشته شده است. به برکت بزرگان این پرچم‌های الهی در عالم به اهتزاز در آمده است.

وی ابراز آمادگی کرد: حوزه علمیه آمادگی دارد در این چهار حوزه مختلف با مسجد مقدس جمکران ارتباط بیشتری برقرار نماید.

از افتخارات تشیع نگاه و طرح روشن و مستدل برای آینده بشریت است

آیت الله محسن اراکی، پنجمین سخنران این نشست، گفت: خود را از خادمان این آستان می‌دانم. حق مسجد جمکران به عنوان یک مسجد منتسب به حضرت بقیه الله (عج) باید اداء شود.

وی افزود: مسجد مقدس جمکران علاوه بر حیث موضوعی، یک حیث طریقی نیز دارد که همان معرفی حضرت ولی عصر – ارواحنا لتراب مقدمه الفداء – و دفاع از عقیده مهدویت است. از افتخارات تشیع، نگاه و طرح روشن و مستدل برای آینده بشیریت است.

نباید از سخنرانانی در مسجد جمکران استفاده شود که توانمندی علمی ندارند

آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی، ششمین سخنران این نشست، ظرفیت فرهنگی حرم مطهر حضرت معصومه – سلام الله علیها – و مسجد مقدس جمکران را عظیم توصیف کرد و ابراز داشت: اگر در استفاده از این دو ظرفیت عظیمی که در کنار حوزه علمیه قم وجود دارد به همین میزان اکتفا شود، این خسارت بزرگی است.

وی افزود: باید در هر هفته معارف مربوط به مهدویت در کل دنیا انتشار پیدا کند و افراد و زائرین، سفیرانی باشند برای نقاط مختلف دنیا.

عضو جامعه مدرسین ادامه داد: متأسفانه از ظرفیت قرآن در بحث مهدویت استفاده نشده است.

وی خاطر نشان کرد: نباید از سخنرانانی در مسجد جمکران استفاده شود که توانمندی علمی ندارند.

استاد حوزه علمیه قم ضمن تأکید بر محوریت حرم مطهر حضرت معصومه – سلام الله علیها – تصریح کرد: نباید حرم مطهر تحت الشعاع جمکران قرار گیرد. باید محوریت حرم مطهر حضرت معصومه حفظ شود.

مسجد مقدس جمکران نیازمند یک رسانه مستقل است

آیت الله مهدی شب زنده‌دار، دیگر سخنران این جلسه، بر لزوم توجه بر ظرفیت دعای ندبه تأکید کرد و ابراز داشت: از ظرفیت دعای ندبه برای تقویت ارتباط جوانان با حضرت ولی عصر – ارواحنا لتراب مقدمه الفداء – استفاده شود. باید دعای ندبه به صورت سراسری و با حضور گسترده مردم برگزار شود.

وی همچنین بر لزوم تقویت فعالیت‌های رسانه‌ای مسجد مقدس جمکران تأکید کرد و بیان داشت: مسجد مقدس جمکران نیازمند یک رسانه مستقل است.

نام کسانی که در این مسجد حاجت خود را می‌گیرند ثبت و ضبط شود

استاد نجم الدین طبسی، هشتمین سخنران این نشست، با اشاره به لزوم جذابیت بخشی به تولیدات فرهنگی اظهار داشت: باید بسته‌های فرهنگی، بروشور، کتاب و جزوه با قلمی جذاب و همراه با ارائه مستندات تهیه شود تا کسی در این مسجد تشکیک نکند.

وی ابراز داشت: مسجد جمکران امروز بین المللی است. بنابراین باید حلقه‌هایی برای ارتباط با زائرین سایر کشورها در نظر گرفته شود.

عضو جامعه مدرسین خاطر نشان کرد: افراد زیادی در این مسجد متوسل می‌شوند و حاجت خود را می‌گیرند که باید این موارد ثبت و ضبط گردد.

حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران دو جلوه از معارف اهل بیت هستند

در ادامه؛ آیت الله ابوالقاسم وافی، حرم مطهر حضرت معصومه – سلام الله علیها – و مسجد جمکران را دو جلوه از معارف اهل بیت – علیهم السلام – توصیف کرد و خاطر نشان ساخت: علاقه مردم به مسجد جمکران چیزی است که انقلاب اسلامی آن را فاش کرد.

تولیت اسبق مسجد مقدس جمکران افزود: شلوغی این مسجد به نیمه شعبان خلاصه نمی‌شود و علاوه بر نیمه شعبان، در شب‌های قدر و سایر زمان‌ها نیز مردم در اینجا رغبت دارند. نوع علماء و بزرگان نیز از زمان آیت الله بروجردی نسبت به این مسجد توجه داشته‌اند.

از ظرفیت مبلغین مسلط به زبان خارجی برای زائرین سایر کشورها استفاده شود

آیت الله سید محمد غروی، دهمین سخنران این نشست، ضمن تأکید بر لزوم حفظ محوریت حرم مطهر حضرت معصومه – سلام الله علیها – گفت: باید تلاش شود که مردم اولاً و بالذات به حرم مطهر حضرت معصومه – سلام الله علیها – معطوف شوند.

وی ابراز داشت: مسجد جمکران ظرفیت خوبی دارد که باید از آن ظرفیت استفاده شود. باید سخنرانانی بیایند که معارف اهل بیت – علیهم اسلام – را با زبان عمومی بیان کنند و از بیان رؤیا و این گونه مسائل پرهیز نمایید؛ چرا که ما معارف زیادی برای بیان داریم.

عضو جامعه مدرسین تأکید کرد: از ظرفیت مبلغین مسلط به زبان خارجی برای زائرین سایر کشورها استفاده شود.

برای انجام اقدامات خود، با فکر عمیق و مشورت تصمیم گیری کنید

در ادامه این جلسه، آیت الله مرتضی مقتدایی، قائم مقام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، تصریح کرد: برای انجام اقدامات خود، با فکر عمیق و مشورت تصمیم گیری کنید. بنده هم اعلام آمادگی می‌کنم که مانند سایر عزیزان، در خدمت شما باشم.

مبنای کار شما باید مسائل فرهنگی و توجه به نسل جوان باشد

آیت الله احمد بهشتی، یازدهمین سخنران این نشست، ضمن آرزوی موفقیت برای تولیت جدید مسجد مقدس جمکران گفت: مطابق فرمایش امیرالمؤمنین – علیه السلام – در نامه ۳۱ نهج البلاغه خطاب به حضرت مجتبی – علیه السلام – . دل جوان مانند زمینی است که بذری در آن کاشته نشده است و هر بذری را قبول می‌کند.

وی ادامه داد: آنچه امروز بسیار اهمیت دارد، مانند گذشته، توجه به جوانان و نوجوانان است. امام صادق – علیه اسلام – راجع به جوانان می‌فرمایند «فَإنَّهُم أسرَعُ إلی کُلِّ خَیر.»

عضو جامعه مدرسین افزود: مبنای کار شما باید مسائل فرهنگی و توجه به نسل جوان، نوجوان و کودکان باشد تا إن شاء الله یک تحول فرهنگی در مسجد مقدس جمکران پدید آورید.

از ظرفیت خیرین داخلی و خارجی استفاده شود

در ادامه؛ حجت الاسلام و المسلمین محمود رضا جمشیدی، دیگر سخنران این نشست، بر لزوم تقویت ارتباط و آشنایی طلاب با مسجد مقدس جمکران تأکید کرد و اظهار داشت: باید طلاب را با جمکران مأنوس کنیم. باید برنامه‌ای تنظیم شود تا حداقل طلاب سطح ۱ به صورت هفتگی به مسجد مقدس جمکران آورده شوند. اول باید رابطه طلاب و خانواده آن‌ها با این مسجد مستحکم شود.

وی با اشاره به جمعیت عظیم زائران در ایام خاص گفت: فاصله جمعیت با امکانات موجود بسیار زیاد است. در نیمه شعبان نزدیک به ۳ الی ۴ میلیون جمعیت می‌آید که باید برای آن تدارک دیده شود.

عضو جامعه مدرسین ظرفیت بالای خیرین را مورد اشاره قرار داد و گفت: ظرفیت خیرین داخلی و خارجی زیاد است که باید مورد استفاده قرار گیرد حتی شبستان‌های موجود اکثرا توسط خیرین ساخته شده‌اند.

وی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: مباحث مختلف فرهنگی باید در قالب‌های رسانه‌ای در جمکران بیان شود. یک رسانه برای ابلاغ مهدویت و انقلاب اسلامی.

برای تقویت بُعد معرفتی زائرین سرمایه گذاری شود

آیت الله محمود رجبی، آخرین سخنران این نشست صمیمانه، ضمن اشاره به ظرفیت‌های کشف نشده مسجد مقدس جمکران گفت: باید یک بابی باز کنیم برای ظرفیت سازی جدید. این مکان ظرفیت این را دارد که پایگاهی جهانی برای نشر معارف اسلامی باشد.

وی بیان داشت: باید برای تقویت بُعد معرفتی زائرین سرمایه گذاری شود؛ چرا که اگر بُعد معرفتی در کنار محبت نباشد، شیاطین افراد را صید می‌کنند.

شایان ذکر است در پایان جلسه، نشان خادم افتخاری مسجد مقدس جمکران به اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و شواری عالی حوزه‌های علمیه توسط تولیت این مسجد اعطاء شد.

وی ابراز داشت: کار شما به عنوان خادمان افتخاری مسجد مقدس جمکران، نظارت بر ماست. اگر خطایی شد یا تصمیمی بر خلاف مصالح جامعه گرفته شد، حتما تذکر بدهید و نظر خود را اعلام بفرمایید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha