دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: باید به سراغ علومی برویم که کارایی داشته باشند، چرا که دانشگاه‌های ما به دنبال علومی رفته‌اند که اصلاً نپرسیده‌اند این علم به چه کار می‌آید؟ یا برای مثال چقدر علومی را نیاز داشته‌ایم که نگذاشته‌اند یا نخواسته‌اند به دنبال آن برویم؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی امروز در آیین اختتامیه هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برگزیده استان قزوین که در سالن اجتماعات دانشگاه بین المللی حضرت امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد، ضمن تبریک هفته پژوهش گفت: دین شجره طیبه است، درختی است که خدای متعال به انبیای الهی، از حضرت آدم (ع) تا حضرت خاتم، فرمان داده که آن را بکارند تا این شجره طیبه و ریشه‌دار از نسلی به نسل دیگر منتقل شود. وی ادامه داد: دین ما نگاه ویژه‌ای به علم دارد، رهبر حکیم انقلاب در یکی از سخنرانی‌های اخیرشان فرمودند اگر علم و دین با یکدیگر همراه شوند معجزه می‌کنند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: ممکن است برخی از ما گاهی خودمان را با برخی کشورها مقایسه کنیم و بگوییم آن‌ها از ما جلوتر و پیشرفته‌تر هستند، یعنی ممکن است گاهی این نگاه‌های یأس‌آور را داشته باشیم اما وقتی دقت کنیم می‌بینیم ما بسترها، زمینه‌ها، منابع، فرصت‌ها و سرمایه‌هایی داریم که این بسترها هرگز در اختیار آن‌هایی که پیرو آئین ایمانی و دینی نیستند، قرار ندارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: رهبر حکیم انقلاب می‌فرمایند اگر این سرمایه‌ها با فضاهای علمی ما عجین شود معجزه می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) فرمودند هر گاه خداوند خیر بنده‌ای را بخواهد به او شرح صدری در باب اسلام عنایت می‌کند، وقتی کسی این شرح صدر را پیدا کرد، زبانش به حق گویا می‌شود.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین خاطرنشان کرد: این حق همه‌جا هست، برای مثال اگر نتیجه و محصول علم ریاضی غلط باشد تبدیل به ناحق و اگر درست باشد تبدیل به حق می‌شود، آنچه که در آزمایشگاه‌ها در باب علم شیمی به دنبال آن هستیم، اگر غلط باشند تبدیل به ناحق و اگر درست باشند تبدیل به حق می‌شوند، اگر خدا خیر بنده‌ای را بخواهد در همه زمینه‌ها کاری می‌کند که زبان این بنده به حق گویا شود و اندیشه و فکر حق را بشناسد، ببیند و بفهمد.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: امام صادق (ع) در ادامه فرمود اگر کسی در حوزه علوم انسانی، دنیوی و اخروی حق را فهمید، حق را پیدا کرد و به دنبال حق رفت، این فرد به حق عمل می‌کند و اسلام او این چنین کامل می‌شود.

وی یادآور شد: امام صادق(ع) در بیان دیگری فرمودند اگر خداوند خیر بنده‌ای را بخواهد او را در دین فقیه می‌کند، یعنی فهم عمیق به او عنایت می‌کند؛ البته دین فقط نماز و روزه و این قبیل مسائل نیست، اگر ما دین را بشناسیم دین به همه شعب و شئون زندگی ما کار دارد، یعنی اگر کسی دین دارد باید در مسابقه علمی دنیا و در این میدان نبرد حاج قاسمی عمل کند و حضور داشته باشد، همچنین باید متأسف باشد اگر در یک جا از دیگران عقب هستیم و همت بگمارد تا در همه عرصه‌ها از دیگران جلو بزنیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: امام صادق (ع) در ادامه فرمود چنین آدمی از مادی‌گرایی و دنیاگرایی فاصله می‌گیرد و نگرش او بلند می‌شود و او را نسبت به عیوبش بصیر و آگاه می‌کند، ما در هر نمازمان چندین بار سجده می‌کنیم و ذکر «سبحان ربی الاعلی و بحمده» را می‌گوییم، یعنی درست است پیشانی ما به خاک است اما تفکر و اندیشه‌مان علو و اعلا را می‌طلبد، بنابراین دین می‌خواهد ما را در همه زمینه‌ها اعتلا ببخشد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی عنوان کرد: امام صادق (ع) به عنوان بصری می‌فرماید علم فقط خواندن و یاد گرفتن و پای درس و کلاس نشستن نیست، این‌ها ابزار و زمینه هستند، هر کس را که خدا می‌خواهد او را هدایت کند، این نور علم را در قلب او می‌تاباند، هر وقت تصمیم گرفتی عالم شوی و به علم برسی، هر وقت اندیشه‌ات را روی یک موضوع علمی متمرکز کردی، ابتدا خودت را بنده خدا ببین و بدان که حامی و الهام‌بخش داری باید در علم خودت را در پیشگاه خدای عالمی بدانی که تو را دعوت به تأمل کرده است، بنابراین همواره عبد و بنده باش، برای اینکه از علم استفاده کنی و آن را به کار بگیری این گونه به دنبال آن باش.

وی با بیان اینکه باید به سراغ علومی برویم که کارایی داشته باشند، بیان کرد: چقدر دانشگاه‌های ما به دنبال علومی رفته‌اند که اصلاً نپرسیده‌اند این علم به چه کار می‌آید؟ یا برای مثال چقدر علومی را نیاز داشته‌ایم که نگذاشته‌اند یا نخواسته‌اند به دنبال آن برویم؟ البته اکنون از این منظر وضعیت ما خیلی بهتر از گذشته شده است.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) در ادامه به عنوان بصری فرمود از خدا علم را طلب کن، بگو خدایا من تلاش خودم را می‌کنم، فکر می‌کنم، مطالعه می‌کنم، از تجربه علمی اساتید، پیشینیان و میراث گران‌بهای علم در طول تاریخ استفاده می‌کنم و از همه ابزار دیگر هم بهره می‌گیرم، تو هم به من کمک کن، در این صورت حتماً خدا به شما کمک می‌رساند و دستت را می‌گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: فرمایش رهبر حکیم انقلاب که همواره مشوق همه زمینه‌های علمی بوده‌اند، باعث جهش در زمینه تولید علم شده است، ایشان ذخیره خدا در عصر حاضر هستند که اگر ایشان نبودند معلوم نبود ما اکنون در چه وضعیتی قرار داشتیم، بابت این رهبر فرزانه خدا را شاکریم که همواره مشوق علم، دانش و پیشرفت برای ما بوده و هستند.

وی تصریح کرد: رهبر حکیم انقلاب فرمودند زمانی که علم و ایمان با هم باشند معجزه می‌کنند، خیلی‌ها اکنون خود را پیشکسوت علم می‌دانند اما ایمان همراهشان نیست، بنابراین شما با داشتن ایمان می‌توانید خیلی زود از آن‌ها سبقت بگیرید.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین یادآور شد: اعجاز ذکر و فکر نیز معجزه‌آساست، خداوند در آیه ۱۹۰ سوره آل‌عمران می‌فرماید «إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ لَآیَاتٍ لِأُولِی الْأَلْبَابِ»، یعنی (مسلماً در آفرینش آسمان‌ها و زمین و در پی یکدیگر آمدن شب و روز برای خردمندان نشانه‌هایی قانع‌کننده است).

امام جمعه قزوین اظهار کرد: منظور از اولی‌الالباب در این آیه چه کسانی هستند؟ خردمند واقعی که تفکرش به نتیجه می‌رسد و اندیشه او به بار می‌نشیند و ثمره دارد، چه کسی است؟ پاسخ این سؤالات در آیه ۱۹۱ سوره آل‌عمران آمده است، خداوند در این آیه می‌فرماید «الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیَامًا وَقُعُودًا وَعَلَی جُنُوبِهِمْ وَیَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا سُبْحَانَکَ فَقِنَا عَذَابَ النَّار»، یعنی (همانان که خدا را در همه احوال ایستاده و نشسته و به پهلو آرمیده یاد می‌کنند و در آفرینش آسمان‌ها و زمین می‌اندیشند که پروردگارا اینها را بیهوده نیافریده‌ای منزهی تو پس ما را از عذاب آتش دوزخ در امان بدار).

وی عنوان کرد: این آیه شرح حال آن‌هایی است که در هر حالی که هستند ارتباطشان با خدا برقرار است، آنقدر با ربّ سر و کار دارند که عالم ربانی می‌شوند، این‌ها با زمینه ذکر، فکرشان را پرورش می‌دهند و نهال فکرشان را در سرزمین آباد ذکر می‌کارند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: اگر قلب کسی با ذکر آشنا باشد، آباد است، اگر با ذکر آشنا نبود خرابه‌ای بیش نیست، در خرابه که چیزی رشد نمی‌کند اما ذکر و فکر اگر در کنار هم باشند معجزه خواهند کرد.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: یک استاد دانشگاه، یک دانشجو، یک طلبه یا هر کس دیگری اگر تصور کند این عالم بی‌حساب و کتاب است، این چطور می‌تواند روابط بین موضوعات علمی را ببیند؟ در مقابل کسی که همه موضوعات را بر اساس حکمت می‌بیند، شرایطش چگونه است و چگونه می‌تواند به موفقیت برسد؟

وی تأکید کرد: اعجاز بین تقوا و علم یکی دیگر از چیزهای معجزه‌آساست، این‌ها چیزهایی است که پیروان مکتب حق و دین از آن‌ها برخوردارند، خداوند در آیه ۲۹ سوره انفال می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقَانًا»، یعنی (ای اهل ایمان، اگر خدا ترس و پرهیزکار شوید خدا به شما فرقان بخشد-یعنی دیده بصیرت دهد تا به نور باطن حق را از باطل فرق گذارید)، این مسائل باید خیلی جدی‌تر وارد فعالیت‌های پژوهشی و علمی دانشگاه‌های ما شود، قرآن می‌گوید اگر شما اهل تقوا باشید، خداوند به شما نشان می‌دهد که کدام مطلب درست و کدام مطلب غلط است، یعنی به شما قدرت تشخیص می‌دهد، کدام پروژه علمی است که نیازمند قدرت تشخیص نباشد؟

امام جمعه قزوین تصریح کرد: زمانی که ما در علوم مختلف اشتباه می‌کنیم، دلیلش این است که تشخیص نمی‌دهیم چه چیزی درست و چه چیزی غلط است، قرآن می‌گوید اگر می‌خواهید درست تشخیص دهید باید باتقوا باشید، اگر تقوا داشته باشید خدا به شما فرقان و قدرت تشخیص می‌دهد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: همچنین خداوند در آیه ۲ سوره طلاق فرموده «وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا»، یعنی (هر که از خدا پروا کند، خدا برای او راه بیرون شدن از مشکلات و تنگناها را قرار می‌دهد)، چقدر می‌بینیم پایان‌نامه‌هایی را که به نتیجه نمی‌رسند، برای اینکه نگارنده به یأس رسیده و تصور کرده همه درهای مقابلش بسته‌اند و راه‌های علمی برای او مسدود هستند، خداوند در این آیه می‌فرماید اگر تقوا داشته باشید خدا راه‌هایی را برای شما باز می‌کند که فکرش را هم نمی‌توانید بکنید.

وی اظهار کرد: همچنین خداوند در آیه ۲۸۲ سوره بقره می‌فرماید اگر باتقوا باشید خدا به شما یاد می‌دهد، خداوند در تمامی این آیات به زیبایی با ما رفاقت می‌کند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: همچنین اعجاز طهارت و علم نیز معجزه‌آساست، اگر ما با طهارت باشیم، اگر پاک زندگی کنیم، از گناه، شرک، ظلم، دروغ، تهمت، غیبت و لقمه حرام پاک باشیم و ساز و کارهای معطر و پاک شدن با ذکر، قرآن و دین را در زندگی‌مان تقویت کنیم این‌ها معجزه می‌کنند. خداوند در آیه ۷۹ سوره واقعه می‌فرماید «لَا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ»، یعنی (جز پاک‌شدگان بر آن دست ندارند).

امام جمعه قزوین بیان کرد: دانشجویان و دانشمندان ما احصاء و بررسی کنند که چقدر کلیدواژه علم در قرآن آمده است، اگر ما پاک باشیم این علوم را می‌بینیم و در آن‌ها می‌توانیم پیشرفت داشته باشیم، اگر این راه‌ها را رفتیم از علوم الهامی برخوردار می‌شویم، همان چیزی که امام رضا (ع) فرمودند اگر کسی اهلیت مسئولیتی را داشت و برای رضای خدا به میدان فعالیت در این مسئولیت آمد، خداوند به او شرح صدر این معنا را عنایت می‌کند، قلبش را از چشمه‌های حکمت، حقیقت و ایمان سرشار می‌کند و علوم الهامی را به او می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: ما اگر بخواهیم با علوم موجود در کتاب، مدرسه و امثال آن پیش برویم علم ما استحکامی ندارد اما اگر با ذکر، تقوا، ایمان و عنایات الهی حرکت کردیم این چرخه سرعت خواهد گرفت.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: علم پژوهش زیرساخت امنیتی است که ما به شدت به آن محتاجیم. امروزه به جهت همان تشویق‌هایی که رهبر حکیم انقلاب فرمودند و تلاش دانشمندانی چون شما، در زمینه امنیت به قله‌هایی رسیده‌ایم و خداوند به ما عنایات فراوانی کرده است و هر روز خبرهای جدیدی در این خصوص داریم.

وی با بیان اینکه بخش‌های صنعت، کشاورزی و امنیت با نگاه پژوهشی تقویت می‌شود، تصریح کرد: بابت همه این موارد خدا را شاکریم و دست شما دانشمندان گرامی را می‌بوسیم که در این زمینه‌ها قدم‌های جدی برداشته‌اید، علم و پژوهش علاوه بر اینکه زیرساخت امنیت هستند، زیرساخت صنعت نیز هستند، اگر ما در زمینه‌های امنیت، صنعت، دارو، کشاورزی، تغذیه، مواد غذایی و همه زمینه‌های دیگر حرکت کرده‌ایم، همه این زمینه‌ها را تحقیق و پژوهش دستان توانمند شما عزیزان پژوهشگر و محقق برای مردم به ارمغان آورده است.

امام جمعه قزوین یادآور شد: ان‌شاءالله عمر شما بابرکت باشد و همواره از علوم الهامی برای گسترش جغرافیای مقاومت اسلامی برخوردار باشید، دشمنان ما کودک‌کشی، نسل‌کشی، ترور و وحشت‌افزایی را تمدن می‌دانند، امیدواریم خداوند پایه‌های چنین تمدن خیالی و پوشالی را به دستان توانمند دانشمندان ما بشکند تا جهان شاهد تمدن ایمانی و قرآنی و تمدن انبیاء و امیرالمؤمنین (ع) باشد، ان‌شاءالله همه ما سربازان این تمدن و سازندگان جهانی نو منهای ستمکاران خونخوار باشیم.

به سراغ علومی برویم که کارایی داشته باشند

به سراغ علومی برویم که کارایی داشته باشند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha