دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در جمع دانش آموزان دبیرستان دخترانه فرزانگان زاهدان گفت: اینکه مطرح می‌شد مولوی عبدالحمید به سخنرانی تحریک آمیز پرداخته و بعد مردم اقدام به آشوب کردند، صحیح نیست و در روز جمعه۸ مهر صحبت‌ها معتدل بود و این روند تا دو هفته بعد از حادثه هم ادامه داشت، اما پس از آن به تدریج زاویه گرفت به گونه‌ای که حرف‌هایشان براندازانه و حق و باطل قاطی هم بود.

️به گزارش خبرگزاری حوزه، به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان، آیت‌الله مصطفی محامی در ادامه سلسله نشست‌های روشنگری و پاسخ به سوالات دانش آموزان با حضور در مدرسه دبیرستان فرزانگان شهر زاهدان در پاسخ به سؤالاتی مبنی بر علت نابرابری زن و مرد با وجود تاکید صریح اسلام چیست و چرا زنان نمی‌توانند قاضی شوند و آیا دلیل آن احساسات است، گفت: همه افراد در عالم انسانیت برابر هستند و طی کردن مراحل کمال ربطی به جنسیت آن‌ها ندارد اما هر کسی در جایگاه و موقعیتی که قرار دارد باید به درستی انجام وظیفه کند.

تفاوت در آفرینش، عامل تفاوت در مسئولیت‌های زن و مرد

️امام جمعه زاهدان افزود: بر اساس حکمت و مصلحت الهی تفاوت در آفرینش انسان است برای مثال انسان‌ها علایق و سلایق متفاوتی دارند که حکمت الهی چنین چیزی را اقتضا می‌کند و حال وقتی چنین تفاوت‌هایی در آفرینش وجود دارد عدالت اقتضا می‌کند که تفاوت‌هایی در مسئولیت افراد وجود داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محامی بیان داشت: خداوند بر اساس همان شرایطی که ما را خلق کرده مسئولیت و تکالیفی برای ما در نظر گرفته و اگر غیر از این باشد خلاف عدالت است.

️وی ادامه داد: برای مثال مقاومت، وزن و کاربرد چوب و آهن یکسان نیست و هر کدام از این‌ها به عنوان یک ابزار در جایگاه خود به کار می‌روند.

️امام جمعه زاهدان تصریح کرد: احساساتی بودن زنان برای آن‌ها نقطه ضعف نیست بلکه در نظام آفرینش نیاز به موجودی سرشار از عاطفه داریم تا بتواند به عنوان مادر نماد محبت و عاطفه در خانواده باشد.

️نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در برخی امورات نیازمند قدرت بدنی، قاطعیت و در برخی فضاها نیازمند عاطفه و احساس هستیم و هر چیزی که در وجود هر یک از زنان و مردان قرار داده شده کارآمدی دارد که انجام آن برای جنس مخالف سخت است.

تبیین مقام‌ نبوت و امامت

حجت الاسلام والمسلمین محامی در پاسخ به سوال یکی از دانش‌آموزان مبنی بر برتری مقام امامت بر مقام نبوت و اعطای مقام امامت پس از اعطای مقام نبوت به حضرت ابراهیم(ع) عنوان کرد: گاهی به یک نفر امتیاز نبوت، به فرد دیگر امتیاز امامت و به فردی دیگر هر دوی این امتیازات را می‌دهند و طبیعتا جایگاه فردی که از هر دو این امتیازها برخوردار باشد بالاتر است.

️وی اذعان داشت: اگر گفته شود جایگاه امامت از جایگاه نبوت بالاتر است پس با این تفاسیر جایگاه حضرت علی(ع) از پیغمبر اکرم(ص) بالاتر است در حالی که این گونه نیست و پیامبر اکرم(ص) هم از مقام امامت و هم از مقام نبوت برخوردار هستند .

️امام جمعه زاهدان افزود: نکته دیگر این است که امامت، جایگاه رهبری جامعه و نبوت مقام پیام‌رسانی از ناحیه خداوند متعال است و ممکن است انسان به حدی برسد که پیغام را از جانب خداوند متعال دریافت و به مردم برساند اما آیا همین فرد می‌تواند جامعه را رهبری کند که طبعا نیازمند تجربه بیشتر است و لذا خداوند متعال در آیه شریفه قرآن بیان داشته که حضرت ابراهیم(ع) دوره طولانی پیغمبری را گذرانده و پس از پشت سر گذاشتن امتحانات سخت از جمله قربانی کردن فرزند دارای مقام امامت شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محامی گفت: یکی از ویژگی‌های حضرت ابراهیم(ع) دعا برای فرزندانش بود و به محض دریافت مقام امامت باز یاد نسل خود افتاده و عنوان می‌کند فرزندان من چه می‌شوند که خداوند متعال بیان می‌دارد عهد من به ظالمان و ستمگران نمی‌رسد و در اینجا برخی مفسران عنوان می‌کنند حضرت برای چه کسانی تقاضای مقام امامت کرد که قاعدتا چنین تقاضایی برای مشرکان نبوده و دو گروه باقی می‌مانند گروهی که در ابتدا مشرک و سپس موحد شده‌اند و گروه دیگر کسانی هستند که از ابتدا موحد بوده‌اند و خداوند متعال تنها یک گروه را می‌پذیرد همان گروهی که از ابتدا موحد بوده است.

تبیین واقعه ۸مهر ۱۴۰۱ زاهدان

️نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان در پاسخ به اظهارات یکی از دانش آموزان مبنی بر اینکه نیروی انتظامی در واقعه ۸ مهر برای دفاع از حریم پاسگاه به سوی اغتشاشگران تیراندازی کرده و در این راه شهید داده‌ایم و در مقابل چرا شما درخواست محاکمه آن‌ها و تضعیف جایگاه نیروهای انتظامی را داشتید، عنوان کرد: در این سؤال صورت مسئله از چند جهت اشتباه است ابتدا اینکه بیان می‌شود حادثه برای دفاع از خود اتفاق افتاده باید گفت در این اتفاق کسی از مأموران پاسگاه شهید نشده است و دوم اینکه مأموران مشغول دفاع از مقر خود بودند اشتباه است از این جهت که در آغاز ماجرا مانند سایر اغتشاشات کشور تنها شعار و پرت کردن سنگ به سمت پاسگاه بود و بعد مأموران اقدام به تیراندازی کردند که پس از کشته و زخمی شدن افراد، برخی دیگر عصبانی شده و به پاسگاه هجوم آورده و اقدام به آتش کشیدن بخشی از پاسگاه می‌کنند پس این گونه نبوده که برای دفاع از پاسگاه مجبور به تیراندازی باشند.

حجت الاسلام والمسلمین محامی بیان کرد: حتی اگر تیراندازی برای دفاع از پاسگاه بوده باشد قاعدتاً تیراندازی باید به سوی اطراف پاسگاه باشد نه اینکه تیراندازی به سمت عیدگاه صورت گیرد و عده‌ای کشته و زخمی شوند البته این گونه نبوده که همه افراد در عیدگاه مورد اصابت گلوله قرار گرفته باشند زیر افرادی که در سایر نقاط مورد اصابت گلوله قرار گرفته بودند را جمع آوری و به عیدگاه انتقال دادند.

️وی ادامه داد: برای مثال یک فرد بسیجی اهل سنت در محل عیدگاه مشغول اقامه نماز نافله خود بود که مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید و بنده عنوان کردم اگر مأموران اغتشاشگران را در محل حیاط پاسگاه به رگبار می‌بستند باز قابل دفاع بود، هر چند که قوانین نظامی در این جهت سلسله مراتب دارد و باید در چنین شرایطی هم تیراندازی از کمر به پایین صورت بگیرد و پله به پله پیش برود.

️امام جمعه‌ زاهدان افزود: خب در چنین شرایطی بنده به عنوان عالم دینی باید بر اساس تعصبات قومی و مذهبی حق را ناحق کنم و آیا دین اسلام و مکتب اهل بیت(ع) چنین چیزی است؟ و برای همین بنده از همان روز اول بر لزوم بررسی جامع، منصفانه و دقیق و برخورد با متخلفان از هر طرف و احقاق حق همه اطراف قضایا تاکید کردم.

️نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بنده همواره بر این نکته پافشاری کردم که خیلی‌ها ناراحت شدند اما بنده معتقد هستم این مصداق عدالت است و نمی‌توانم دین خود را برای دلخوشی و تعاریف دیگران بدهم.

رهبری فرمودند «نماینده من باید به دنبال احقاق حق مردم باشد»

️وی اضافه کرد: ما در هفته‌ اول در استان پیگیر کار بودیم و سپس به تهران رفته و در محل دفتر مقام معظم رهبری حاضر شدم که نظرات ایشان به بنده اطلاع شد از جمله اینکه مقام معطم رهبری فرموده بودند نماینده من باید به میدان ورود کرده، بحران را مدیریت و به دنبال احقاق حق مردم باشد و در این جهت هیچ ملاحظه‌ای با هیچکس نداشته باشد و بنده عنوان کردم با بیان بخشی از این حرف‌ها بسیاری از افراد تحمل نمی‌کنند و اگر همه این حرف‌ها بیان می‌شد مردم بنده را تکفیر می‌کردند.

حجت الاسلام والمسلمین محامی گفت: در گام بعد شهادت این افراد را دنبال کردم که برخی مسئولان در پاسخ عنوان می‌کردند اعلام شهادت دست ما نیست و بعد مقام معظم رهبری ورود کرده و علاوه بر اعلام شهادت افرادی که با ناحق کشته شده‌اند هیئتی را هم برای دلجویی به استان فرستادند.

️نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان به طرح یک سؤال از دانش‌آموزان پرداخت و گفت: اگر یکی از کشته شده‌های حادثه ۸ مهر زاهدان جز اعضای خانواده شما بود باز هم از پیگیری احقاق حق و مجازات عاملان گلایه می‌کردید؟

برخورد با نیروهای متخلف انتظامی

️امام جمعه زاهدان افزود: مسئولان انتظامی هم در همان روزهای ابتدایی به بنده تاکید داشتند که با این کار نیروی انتظامی تضعیف خواهد شد که بنده در پاسخ عنوان کردم شما از دو جهت اشتباه می‌کنید ابتدا اینکه برخورد با نیروی متخلف را برخورد با کل سازمان حساب می‌کنید و دوم اینکه سازمان را مساوی با نظام می‌دانید و نتیجه می‌گیرید که برخورد با نیروی متخلف تضعیف سازمان و تضعیف سازمان هم تضعیف نظام است در حالی که هر دو غلط است و شماباید از نیروی درستکار با قاطعیت حمایت و با نیروی متخلف برخورد کنید که در این صورت پایگاه مردمی سازمان و نظام تقویت می‌شود.

حرف های براندازانه مولوی عبدالحمید / این فرد را از جایگاه عالم مذهبی به جایگاه سیاسی کشانده‌اند

حجت الاسلام والمسلمین محامی در پاسخ به اظهارات یک دانش‌آموز مبنی بر اینکه چرا دولت در رابطه با آشوب‌ها و سخنان مولوی عبدالحمید ضعیف است و آیات توان رویارویی با این افراد را ندارد، بیان داشت: اینکه مطرح می‌شد مولوی عبدالحمید به سخنرانی تحریک آمیز پرداخته و بعد مردم اقدام به آشوب کردند، صحیح نیست و در روز جمعه۸ مهر صحبت‌ها معتدل بود و این روند تا دو هفته بعد از حادثه هم ادامه داشت، اما پس از آن به تدریج زاویه گرفت به گونه‌ای که حرف‌هایشان براندازانه و حق و باطل قاطی هم بود.

️وی گفت: بنده عنوان کردم که دلم می‌سوزد از اینکه با مشورت‌های نابجا این فرد را از جایگاه یک عالم مذهبی به جایگاه سیاسی کشانده‌اند و ما از این جهت تاسف می‌خوریم.

امام جمعه زاهدان اظهار کرد: در جواب اینکه چرا دولت در این جهت مماشات می‌کند باید گفت مصلحت اندیشی یک حرف عقلانی است، به عنوان مثال در فتنه ۸۸ عده‌ای خواستار برخورد با اغتشاشگران و عده دیگر خواستار رهایی آن‌ها بودند اما مقام معظم رهبری مصلحت‌اندیشی کردند و تابع احساسات قرار نگرفتند و منتظر ماندند تا با گذشت زمان حقیقت و پشت صحنه برای مردم روشن شود و در حال حاضر هم این مصلحت اندیشی ادامه دارد.

همچنان پیگیر رسیدگی به پرونده متخلفان ۸ مهر هستیم

️امام جمعه زاهدان افزود: اگر قرار بر برخورد با متخلفان است ابتدا باید با متخلفین در نیروی انتظامی برخورد شود و سپس با دیگران و ماهمچنان در حال پیگیری هستیم و امیدواریم به زودی نتیجه آن مشخص شود.

در جلسات مختلف همواره پیگیر مشکلات خشکسالی منطقه سیستان هستیم

️وی در پاسخ به مطالبه یک دانش آموز مبنی بر پیگیری حقابه سیستان گفت: قرار نیست هر هفته در خطبه‌های نماز جمعه به بیان این نکته بپردازیم چرا که بیان مطالبات در خطبه تنها برای ایجاد یک موج مطالبه گری است اما در جلسات مختلف همواره پیگیر مشکلات خشکسالی منطقه سیستان هستیم و در این جهت اقداماتی هم صورت گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha