شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
قائمیان

حوزه / مدیر جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) اعلام کرد: این رویداد تلاش دارد با زبان هنر مروج فرهنگ رضوی باشد.

به گزارش خبرگزاری  حوزه از تهران، نشست خبری بخش‌های هنرهای تجسمی (گرافیک، عکس و خوشنویسی) بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) در حوزه هنری امروز ۱۱ دی برگزار شد.

در این جلسه محمد خراسانی‌زاده مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، فرهاد قائمیان مدیر جشنواره امام رضا(ع)، مسعود نجابتی دبیر بخش گرافیک، رسول اولیازاده دبیر بخش عکس، مهدی بابایی دبیر بخش خوشنویسی و سعید زمانی معاون ترویج و جریان سازی بنیاد امام رضا(ع) حضور داشتند.

فرهاد قائمیان مدیر جشنواره امام رضا(ع) در آغاز جلسه اظهار داشت: رسانه بازوی فرهنگ این سرزمین است، پس همراهی رسانه با جریانات فرهنگی، هنری، می‌تواند موفقیت آن رویداد را تضمین کند. با این توضیح رسانه‌ها هر گونه حمایتی که قادرند انجام دهند باید نسبت به جشنواره امام رضا(ع) مد نظر داشته باشند.

وی با بیان اینکه امیدوارم موضوعاتی که در این جشنواره مورد توجه قرار می‌گیرد، بتواند موجب ترویج فرهنگ رضوی در هنر شود، گفت: در این رویداد ۴ کارگاه آموزشی در حرمین مطهر (حرم امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه (س)، حرم حضرت عبدالعظیم (ع) و حرم شاهچراغ(ع)) برگزار می‌شود تا این اقدام اهرمی در جهت ارتقاء کیفی هنر رضوی باشد.

رسول اولیازاده دبیر بخش عکس نیز در این نشست بیان کرد: امروز تصویر را ثبت می‌کنیم و این تصویر فردا سند است، هر تصویری از جمله تصاویر خانوادگی که در آن فرهنگ امام رضا(ع) مستتر باشد در بخش عکس جا خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه امسال در سیزدهمین دوره بخش عکس جشنواره، دو بخش حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای داریم، یادآور شد: در قسمت نخست عکاسان با دوربین‌های حرفه‌ای خود تصویر خلق می‌کنند، اما در بخش غیر حرفه‌ای علاقمندان می‌توانند حتی با گوشی موبایل نیز عکس‌های مورد نظر خود را بگیرند و ارسال کنند.

وی تصریح کرد: یکی از آسیب‌های رایج در بخش عکس این است که یک سری از عکاسان، عکس‌هایی آرشیو شده خود را به جشنواره‌ها می‌فرستند که برای رهایی از این معضل یک شرط برای پذیرش آثار تعیین کردیم و آن هم این است که عکس‌ها باید در سال جاری گرفته شده باشد تا از تولیدی بودن و جدید بودن آن مطمئن باشیم.

دبیر بخش عکس پیرامون کارگاه‌هایی بخش عکس نیز ابراز کرد: حرمین امام رضا(ع)، حضرت عبدالعظیم(ع)، حضرت معصومه(س) و حضرت شاهچراغ (ع) اماکنی هستند که در آنها کارگاه‌هایی آموزشی بخش عکس برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: تمام تأکید ما در این جشنواره روی یک امر استوار است، آن هم اینکه از کلیشه پرهیز داشته باشیم، از نگاه بنده عکسی که می‌خواهد فرهنگ رضوی را مورد توجه قرار دهد صرفا نباید صحن امام رضا (ع) را برای عکاسی انتخاب کند، بلکه در گوشه گوشه جامعه می‌توان فرهنگ امام رضا (ع) را مشاهده کرد.

مسعود نجابتی دبیر بخش گرافیک نیز با بیان اینکه تمام تلاش این بوده تا بخش گرافیک تازگی و جذابیت داشته باشد، گفت: اگر بخواهیم تکرار را سرلوحه کارهایمان قرار دهیم مخاطب را از خود دور کرده‌ایم، از سال قبل بخش پوستر تبدیل به بخش گرافیک شد تا بتوان دایره گسترده‌تری را مورد توجه قرار داد.

وی خاطرنشان کرد: در هشت دوره گذشته بخش گرافیک به سیره امام رضا (ع) توجه شد، اما در این دوره به موضوع تبری پرداخته می‌شود، منظور از تبری بحث نفی طاغوت است، با توجه به اینکه وظیفه هر انسانی است که با طاغوت درون و بیرون مبارزه کند، بنابراین این ویژگی با زبان هنر در بخش گرافیک مورد توجه واقع شده است.

دبیر بخش گرافیک ادامه داد: طاغوت درون، طاغوت بیرون، طاغوت ناهنجاری‌های اخلاقی، طاغوت مبارزه با بی‌عدالتی و مفاسد اقتصادی و طاغوت مبارزه با تفرقه و اختلاف، بخش‌های مورد نظر ما در این جشنواره هستند، جدا از ۵ بخش ذکر شده یک جایزه ویژه نیز با محوریت مبارزان فلسطینی برای جشنواره در نظر گرفته شده است.

مهدی بابایی مجرد دبیر بخش خوشنویسی، با اشاره به تاریخچه این حوزه از هنر، بیان کرد: هنر خوشنویسی از هزار و ۴۰۰ سال پیش تا به امروز توانسته زیبایی‌هایی فرهنگ اسلامی را به تصویر بکشد.

وی با بیان اینکه جشنواره‌هایی که در حوزه خوشنویسی برگزار می‌شوند بهترین اقدام در جهت ترویج فرهنگ قرآنی و دینی است، گفت: البته مطمئنا در این میان آسیب‌هایی نیز وجود دارد اما با کارگاه‌هایی که برگزار می‌کنیم تلاش داریم نوآوری را به خوشنویسان بیاموزیم.

وی تأکید کرد: در بخش عکس آثار در پنج قسمت نستعلیق، شکسته، نسخ، ثلث و بقیه خطوط برگزار می‌شود و در روز اختتامیه نیز از ۸ بانوی خوشنویس تجلیل به عمل خواهد آمد.

گفتنی است: جشنواره این دوره که ملقب به یکی از القاب امام رضا(ع) «معین الضعفا» است، اردیبهشت ماه در مشهد برگزار می‌شود.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha