شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: پیامبر ما تا قیامت پیامبر همه اهل عالم است، این پیامبر (ص) یک همکار لازم دارد که بتواند رسالت جهانی او را در انظار جهانیان نشان بدهد، آن هم فاطمه (س) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی عصر امروز در نشست صمیمی جمعی از بانوان فرهیخته استان قزوین که به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س) و در سالن اجتماعات مسجدالنبی قزوین برگزارشد، ضمن تبریک این روز فرخنده گفت: خداوند در آیه ۳۵ سوره مبارکه مائده می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ وَجَاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»، یعنی (ای کسانی که ایمان آورده‌اید از خدا پروا کنید و به او توسل و تقرب جویید و در راهش جهاد کنید باشد که رستگار شوید).

وی ادامه داد: خداوند در این آیه می‌فرماید تقوای الهی پیشه کنید و برای ارتباط با خدا در جست‌وجوی وسیله باشید، حال ببینیم حضرت زهرا (س) در این خصوص چه بیانی دارند؟

امام جمعه قزوین عنوان کرد: حضرت فرمودند آن‌هایی که به دنبال ارتباط با خدا می‌گردند، ما وسیله خدا در میان بندگان هستیم؛ هر جا خواستیم خدا تحویلمان بگیرد بگوییم خدایا ما با محبت، دغدغه‌ها، فرهنگ و عقاید حضرت زهرا (س) به سوی تو آمده‌ایم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: از این حدیث حضرت زهرا (س) برداشت دیگری هم می‌توان داشت، آن هم اینکه اگر ما بخواهیم مفسران بزرگ قرآن را معرفی کنیم می‌گوییم اولین مفسر بزرگ قرآن رسول اکرم (ص) بودند، دومین مفسر بزرگ قرآن کریم امیرالمؤمنین (ع) بودند، نهج‌البلاغه را که می‌خوانیم می‌بینیم تمام جملات آن ریشه‌های قرآنی دارند، یعنی اصل، شجره و اساس آن بر پایه قرآن است.

وی خاطرنشان کرد: سومین مفسر ارزشمند قرآنی حضرت زهرا (س) هستند، ایشان چطور قرآن را تفسیر کرده‌اند؟ حضرت با بیانات و کلام خود، با اخلاق و منش خود، با سیره، سنت، آداب و رسوم خود، با مدیریتی که در امورات خانه و زندگی داشتند، با رفتاری که نسبت به پدر، مادر، فرزند و همسر داشتند، همه این‌ها همان چیزی است که قرآن کریم بیان فرموده است.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: نمونه آن همین حدیث حضرت زهرا (س) است که حضرت برای ما روشن کرده آن وسیله‌ای که خدای متعال برای ارتباط با خود نام برده ما هستیم، یعنی هم خود حضرت، هم پدرشان، هم همسر و فرزندانشان وسیله‌ای برای ارتباط با خدا هستند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: سپس حضرت فرمودند ما از افراد ویژه دستگاه خدای متعال هستیم، هیچ کس با ما قابل مقایسه نیست، ما حجت خدا و ما وارثان انبیاء هستیم.

وی یادآور شد: زیارت نامه نورانی وارث را که می‌خوانیم، این زیارت نامه فقط مختص امام حسین (ع) نیست، رسول خدا (ص) وارث همه انبیاء است، امیرالمؤمنین (ع)، حضرت زهرا (س)، امام حسن (ع)، امام حسین (ع) و همه ائمه (ع) وارث انبیاء هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: پیامبر (ص) فرمودند حسین (ع) چراغ هدایت و کشتی نجات است، اگر این‌ها را ریشه‌یابی کنیم معنای وارث را بیشتر متوجه می‌شویم.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی عنوان کرد: یکی از شاخص‌ترین ویژگی‌های حضرت زهرا (س) این بوده که حامی امامش بوده است، البته نه به این دلیل که امیرالمؤمنین (ع) همسرش بوده است، همچنین اگر پیامبر (ص) از حضرت زهرا (س) تعریف می‌کنند به این دلیل نیست که حضرت زهرا (س) دختر ایشان است، بلکه به این دلیل است که حضرت ام‌الائمه هستند.

وی بیان کرد: حضرت زهرا (س) در یک بیانی راجع به امیرالمؤمنین (ع) می‌فرماید علی (ع) امام ربانی است، در حدیث دیگری هم آمده اولین ربانی برای امت، امیرالمؤمنین (ع) است.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: حضرت زهرا (س) در ادامه فرمودند امیرالمؤمنین (ع) محور و مرکز عالم هستی و نقطه مرکزی دایره امامت است، یعنی حضرت مرکز امامت و رهبری است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: حضرت زهرا (س) در حدیث دیگری می‌فرماید آن کسی که به سعادت حقیقی می‌رسد و همه سعادت روزی‌اش می‌شود، آن کسی است که در زمان امیرالمؤمنین (ع) و پس از آن حضرت این لیاقت را پیدا می‌کند که محب آن حضرت باشد.

وی تصریح کرد: محبت امیرالمؤمنین (ع) مانند انس با قرآن است، هر کسی لیاقت ندارد محب حقیقی قرآن می‌شود، می‌شود مفسر، حافظ و قاری بود اما محب حقیقی قرآن نبود، خداوند می‌فرماید قرآن کریم کتاب کرامت انسان‌هاست، فقط آن‌هایی که پاک هستند و از زبانشان پاکی می‌بارد، چشم و قلب و عقایدشان پاک است، فقط این‌ها لیاقت محب قرآن بودن را دارند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی ادامه داد: محب امیرالمؤمنین بودن هم همین‌طور است، اگر فکر و دست ما پاک باشد، مؤمنین و مؤمنات از زبان ما آسوده باشند و اگر به مردم ظلم نکنیم، این‌ها نشانه پاکی است، آن وقت لیاقت پیدا می‌کنیم محبت علی (ع) و اولاد آن حضرت در جانمان بنشیند.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: امیرالمؤمنین (ع) و فرزندان آن حضرت قرآن‌های ناطق هستند، وقتی محبت امیرالمؤمنین (ع) و اولاد آن حضرت در جان ما باشد، خود به خود محبت قرآن کریم نیز در جان ما نفوذ می‌کند.

وی عنوان کرد: اگر بخواهیم بگوییم مردم فلان جامعه فرهنگ بالایی دارند یا فرهنگ بالایی ندارند، باید به این موارد رجوع کنیم، قرآن از ناحیه خدای عظیم نازل شده است، هر کس قرآن را ببیند و با قرآن زندگی کند، هر کس با قرآن انس بگیرد فرهنگش بالا می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: اگر از صبح که از خواب برمی‌خیزیم همه دغدغه‌مان مسائل دنیایی باشد، اینکه چه غذایی بخوریم یا چه لباسی بپوشیم، چه ملک و طلا و ماشینی بخریم؟ اگر همه دغدغه ما این مسائل مادی باشد، ما به سمت پایین هستیم، انبیاء اهل علو و بلندمرتبه بودند، ما وقتی سرمان را بر سجده می‌گذاریم و ذکر سجده را می‌گوییم، یعنی اینکه می‌گوییم خدایا ما تشنه علو و ملکوت و معنویتی هستیم که تو برای ما تدارک دیده‌ای، زمانی هم که در رکوع برای خدا تعظیم می‌کنیم، یعنی ما باید خودمان را بشکنیم تا عظمت خدا را داشته باشیم، این‌ها فرهنگ است.

وی خاطرنشان کرد: حضرت زهرا (س) فرموده‌اند هر کس عبادتش خلوص داشته باشد بالا می‌رود، عمل صالح و عقیده پاک صعود می‌کند، اگر عملی خالص شد خدا آن را جذب می‌کند، عمل و عامل جدا نیستند، وقتی عمل جذب شد، عامل هم همراه با عمل صعود می‌کند و جذب خدا می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی اظهار کرد: حضرت در ادامه فرمودند در این صورت از طرف خدا بهترین چیزی که مصلحت بنده است برای او نازل می‌شود، یعنی عمل صعود می‌کند و هدیه خدا نازل می‌شود، این قبیل احادیث برای ما فرهنگ‌سازی می‌کنند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: حضرت زهرا (س) فرمودند بهترین‌های اهل بهشت شیعیان ما هستند، آن‌هایی که به اولیای الهی، پیامبر (ص)، علی (ع) و اولاد آن حضرت محبت دارند و از آن‌ها پیروی می‌کنند، در بهترین جای بهشت هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: مهم‌ترین روحیه‌ای که از حاج قاسم سلیمانی شنیده‌ایم و ان‌شاءالله یاد گرفته‌ایم، تسلیم بودن در مقابل امام زمان (عج)، ائمه (ع)، دستورات قرآن و دین، فرمایشات و رهنمودهای امام (ره) و رهبر حکیم انقلاب است، این‌ها راهنمایی‌های حضرت زهراست، حضرت زهرا (س) می‌فرماید بهترین جای بهشت متعلق به آن‌هایی است که تسلیم اولیای الهی باشند، این باعث پیشرفت در کارها می‌شود.

وی اظهار کرد: آقایی می‌خواست از حضرت زهرا (س) چیزی یاد بگیرد، مستقیماً نیامد به سراغ حضرت برود و بگوید به من چیزی یاد بده، بلکه به همسرش می‌گوید تو برو این سؤال مرا از حضرت زهرا (س) بپرس، همسرش نزد حضرت زهرا (س) می‌رود و می‌گوید شیعیان شما چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند که شما از آن‌ها راضی باشید؟ آیا ما را به عنوان شیعه خود قبول دارید؟

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین افزود: در حقیقت این آقا از طرف همه ما این سؤال را مطرح کرده و حضرت به ما پاسخ داده است، حضرت زهرا (س) در پاسخ فرمودند برو به همسرت بگو اگر هر چه ما دستور دادیم پای دستور ما بودی و حرف ما را گوش کردی، و هر چه را که ما از آن نهی کردیم، آن را کنار گذاشتی، در این صورت تو شیعه ما محسوب می‌شوی، در غیر این صورت شیعه ما نیستی.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: اگر ما هر چقدر دلمان خواست غیبت کردیم، تهمت زدیم، ظلم کردیم، مردم‌آزاری کردیم، صله‌رحم به جا نیاوردیم، بعد هم انتظار داشته باشیم ائمه (ع) ما را تأیید کنند، خیر این شدنی نیست، این دستورالعمل خوبی برای همه ماست که درس مکتب حضرت را به کار بگیریم و از آن استفاده کنیم.

وی بیان کرد: خداوند در آیه ۴۲ سوره آل‌عمران فرموده «وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِکَةُ یَا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاکِ وَطَهَّرَکِ وَاصْطَفَاکِ عَلَی نِسَاءِ الْعَالَمِینَ»، یعنی (یاد کنید هنگامی که فرشتگان گفتند ای مریم! قطعاً خدا تو را برگزیده و از همه آلودگی‌های ظاهری و باطنی پاک ساخته، و بر زنان جهانیان برتری داده است)، خداوند در این آیه درباره حضرت مریم (س) فرموده تو برگزیده زنان عالم هستی.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: سؤال کرده‌اند حال که مریم این طور است، فاطمه (س) چه موقعیتی دارد؟ رسول گرامی (ص) راجع به حضرت زهرا (س) فرمودند مریم (س) سرور و بزرگ زنان زمانه خودش بود، همان طور که عیسی (ع) پیغمبر مردم زمانه خودش بود، آن هم نه همه مردم، بلکه فقط پیامبر بنی‌اسرائیل بود اما زهرا (س) سرور و بزرگ زمان عالم از ابتدا تا انتهای خلقت است، همان طور که من پیامبر همه اهل عالم هستم.

وی عنوان کرد: پیامبر ما تا قیامت پیامبر همه اهل عالم است، این پیامبر (ص) یک همکار لازم دارد که بتواند رسالت جهانی او را در انظار جهانیان نشان بدهد، آن هم فاطمه (س) است.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: حاج قاسم سلیمانی می‌گفت ما هر کجا گیر می‌کردیم با حضرت فاطمه (س) کارهایمان پیش می‌رفت، اکنون هم اهل عالم با فاطمه (س) با قرآن، پیامبر (ص) و کربلای امام حسین (ع) آشنا می‌شوند و ایمان می‌آورند، آینده جهان با اراده فاطمه (س) مهندسی می‌شود و سرنوشتش مشخص خواهد شد.

امام جمعه قزوین یادآور شد: چقدر مسیحیانی را می‌بینیم که به حضرت زهرا (س) ارادت دارند، همین‌ها هستند که باید پای کار امام زمان (عج) بیایند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: در حدیث آمده فاطمه (س) سرور و بزرگ زنان عالم از ابتدا تا انتهای خلقت است، همچنین در حدیث آمده فاطمه سرور زنان اهل بهشت است، یعنی وقتی که قیامت می‌شود جایگاه حضرت زهرا (س) چنین جایگاهی است.

وی عنوان کرد: امام صادق (ع) هم جمله‌ای فرموده‌اند که بسیار مهم است و بسیاری از تعاریف را راجع به حضرت زهرا (س) در خودش جای داده است، حضرت فرمودند اگر خدا علی (ع) را برای فاطمه (س) نمی‌آفرید، در روی زمین هیچ کس کفو فاطمه (س) وجود نداشت که لیاقت داشته باشد با آن حضرت ازدواج کند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی بیان کرد: کفو به معنای همسر، هم‌مقام و هم‌منزلت است، امیرالمؤمنین (ع) و حضرت زهرا (س) تجلی اسمای جلالیه و جمالیه خدا هستند.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه (س) به نماز شناخته شده‌اند، آن هم نه فقط نمازهای واجب، بلکه حضرت به نمازهای واجب و مستحب شناخته شده‌اند، حضرت آنقدر به نماز اهتمام داشته‌اند که ما آن حضرت را فقط به عنوان نمازخوان نمی‌شناسیم، بلکه حضرت زهرا (س) را به عنوان اقامه‌کننده نماز می‌شناسیم.

وی تأکید کرد: اکنون اگر نماز در دنیا برپاست، یکی از پایه‌گذاران برپایی نماز حضرت فاطمه (س) است، ائمه (ع)، رهبر حکیم انقلاب اسلامی، امام (ره)، شهدا و حاج قاسم سلیمانی همه از اقامه‌کنندگان نماز هستند اما مرکز این اقامه‌کنندگی حضرت فاطمه (س) است.

نماینده ولی‌فقیه تصریح کرد: حضرت فاطمه (س) این اخلاق را داشت که دیگران را بر خودشان مقدم می‌دانست، این اخلاق قرآنی حضرت فاطمه (س) سند قرآنی دارد، در آیه ۸ سوره انسان آمده «وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَی حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا»، یعنی (به پاس دوستی خدا بینوا و یتیم و اسیر را خوراک می‌دادند).

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین یادآور شد: ماجرای نزول این آیه از این قرار بود که حضرت فاطمه (س) همراه امیرالمؤمنین (ع) و حسنین (ع) سه روز نذر روزه کرده بودند، اما هر سه روز هنگام افطار غذای خود را به مسکین، یتیم و اسیر دادند و خودشان گرسنه ماندند، این به معنای دیگران را مقدم داشتن است.

وی اظهار کرد: امام حسن (ع) یک شب نظاره‌گر نماز شب مادر بودند، حضرت دیدند که مادرشان همه را دعا کردند اما نامی از خودشان نبردند، علت را جویا شدند، حضرت زهرا (س) فرمودند اول همسایه، سپس خانه و خانواده؛ این به معنای دیگران را مقدم داشتن است، نه تنها خودشان دیگران را مقدم می‌داشتند بلکه فرزندشان را هم با این فرهنگ آشنا و تربیت کردند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: یکی دیگر از موارد حائز اهمیت در شخصیت حضرت زهرا (س) بحث عفاف و حجاب بود، حجاب در فعالیت‌های برون‌منزل خانم‌ها بسیار مهم است، حضرت زهرا (س) هم عفاف و حجاب داشتند و هم فعالیت جدی اجتماعی داشتند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: زمانی که حضرت برای حمایت از امیرالمؤمنین (ع) از خانه به سمت مسجد خارج شد، در روایات ابتدا از حجاب آن حضرت تعریف شده است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی خاطرنشان کرد: فاطمه (س) رکن اساسی قوام خانواده بود، آقای خانه وقتی از بیرون خسته به خانه بر می‌گردد و گاهی هم مشکل مالی دارد، این آقا احتیاج به همسری دارد که سکونت و آرامش را برای او به ارمغان بیاورد، بنابراین زن باید در خانواده به عنوان پایه باشد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: حضرت آیت‌الله جوادی آملی (حفظه الله) می‌فرماید به این دلیل می‌گویند صلح رحم که زنان محور این مسئله هستند، این جایگاه خیلی مهم است، اسلام چنین جایگاهی را برای زنان قائل است.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: حضرت زهرا (س) به ما یاد می‌دهد که زن پایه و اساس خانواده است، خانواده هم پایه و اساس سلامت جامعه است، جامعه باید نشانگر تمدن اسلامی باشد، بنابراین همه چیز به خانم ها بر می‌گردد.

وی یادآور شد: حضرت زهرا (س) یک مادر بود، مادری که حسین (ع)، حسن (ع)، زینب (س) و ام کلثوم (س) را پرورش داد، حضرت خوب مادری کردند، آن حضرت چون می‌دانست پدرش مادر خود را در کودکی از دست داده، نسبت به پدر نیز مادری کرد و عنوان ام‌ابیها به خود گرفت.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: حضرت زهرا (س) برای امیرالمؤمنین (ع) همسر بود و قوی‌ترین حامی امیرالمؤمنین (ع) در امر ولایت و امامت بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha