شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
شهرداری قم

حجت الاسلام والمسلمین تکیه‌ای گفت: در سطح کشور تنها در ۱۰ درصد مساجد امکان برگزاری اعتکاف وجود دارد و در سایر مساجد به دلایل مختلف امکان برگزاری این مراسم معنوی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سیدعلیرضا تکیه‌ای، پیش از ظهر امروز در نشست مسئولین شورای هیئات مذهبی و هیئات منتخب شهر قم با مسئولان شهری در سالن جلسات رضوان شهرداری قم با تسلیت شهادت عده ای از هموطنان در جنایت تروریستی کرمان، اظهار کرد: این حادثه نشان داد که راه حاج قاسم همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه مذهب به معنای روش است و مکتب زیرساخت مذهب است، مطرح کرد: جریان مذهبی زیرساخت حرکتی دارد و بر جریانات حماسی تأکید دارد.

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف با بیان اینکه قرآن بر حضور پیر و جوان تاکید دارد، عنوان کرد: هیأت منظم‌ترین جریان مردمی است که بر پایه ریتم مشخصی با ساحت‌های مشخصی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اعتکاف با هیأت در تعامل است، خاطرنشان کرد: اعتکاف جز در مساجد اتفاق نخواهد افتاد و هیئآت نیز با مساجد گره خورده‌اند و اگر این همبستگی افزایش پیدا کند قطعا طومار دشمن پیچیده خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین تکیه‌ای با بیان اینکه شهر قم باید در تمام امور تراز و شاخص باشد، تصریح کرد: برای قم شایسته نیست که در شهرداری آن، فرمانداری آن، استانداری آن و یا شورای شهر آن همبستگی وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه اعتکاف توانسته سند راهبردی بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تهیه کند، یادآور شد: اعتکاف به صورت منسجم و متحد در سراسر کشور شورای راهبری دارد و سند راهبری در تمام استان‌ها اجرا شده است.

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف با بیان اینکه شعار امسال "اعتکاف، معنویت و تمدن" است، ابراز کرد: در سطح کشور تنها در ۱۰ درصد مساجد امکان برگزاری اعتکاف وجود دارد و سایر مساجد به دلایل مختلف ازجمله نبودن وسایل گرمایشی و سرمایشی امکان برگزاری این مراسم معنوی وجود ندارد.

حجت الاسلام سیداحمد طباطبایی‌نژاد مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم هم با اشاره به اینکه شهرداری قم از سال ۱۳۹۴ چشم‌انداز ۱۴۱۴ لحاظ شده است، مطرح کرد: در این چشم انداز شهر قم، جهان شهر دینی دیده شد که برای تحقق این موضوع باید ظرفیت‌های دینی شهر فعال شوند.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم با بیان اینکه مجموعه‌های شهرداری در ارتباط با هیأت مذهبی فعال هستند، عنوان کرد: سازمان فرهنگی شهرداری نیز با شورای هیئات در مناسبت‌های مختلف همکاری دارد.

وی با اشاره به اینکه امسال در مناسبت‌ها ظرفیت مشارکتی شهرداری قم افزایش ۱۰۰ درصدی داشت، خاطرنشان کرد: اتفاقی که در ماه‌ محرم توسط هیئآت رقم می‌خورد فوق العاده است.

طباطبایی‌نژاد با بیان اینکه در نیمه شعبان نیز هیئآت حضور پررنگی دارند، تصریح کرد: در ایام فاطمیه و سایر ایام سال نیز درخدمت هیئات مذهبی هستیم.

وی با اشاره به اینکه در اماکن ورزشی نیز ۴۰ درصد تخفیف برای هیئآت قرار دادیم، یادآور شد: در بخش فرهنگی نیز زیارت دوره و چهارپایه خوانی را با استفاده از ظرفیت هیئات، فعال کردیم.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم با بیان اینکه با هیأت خادمیاران رضوی نیز تعامل خوبی برقرار شده است، ابراز کرد: در ایام اعتکاف نیز از ظرفیت هیئآت مذهبی بهره‌مند خواهیم شد.

وی در پایان اضافه کرد: امیدواریم با افزایش همکاری با هیئآت مذهبی بتوانیم در به چشم انداز قم جهان شهر دینی دست پیدا کنیم.

برای نیمه شعبان امسال نیازمند بسیج هیئات مذهبی هستیم

سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم نیز اظهار کرد: در دهه بصیرت، ایام شهادت سردار سلیمانی و شهادت جمعی از هم میهنان را در حادثه تروریستی کرمان را تسلیت می‌گوییم.

وی با اشاره به اینکه نقش هیئات و خیرین در این مسیر بی‌بدیل بوده است، خاطرنشان کرد: تا امروز نیز در برنامه‌های مختلف حضور هیئآت مذهبی و خیرین توانسته بسیاری از مشکلات را رفع کند.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه سال گذشته نیمه شعبان به سمت ملی شدن حرکت کرد، تصریح کرد: باید اقدامات به گونه‌ای پیش برود که مردم قم بدانند میزبان نیمه شعبان هستند و هیئآت مذهبی در این مسیر اثرگذار هستند.

وی با اشاره به اینکه بلافاصله پس از نیمه شعبان، انتخابات را خواهیم داشت، یادآور شد: هیئات مذهبی می‌توانند با تبیین و روشنگری خود افزایش مشارکت مردمی در انتخابات را داشته باشند.

سقائیان‌نژاد با بیان اینکه برای نیمه شعبان امسال نیازمند بسیج هیئات مذهبی هستیم، اظهار کرد: باید اقدامات نیمه شعبان باشکوه و در شأن حضرت حجت(عج) باشد.

لزوم راه‌اندازی موزه هیئت در قم

در ادامه جواد اشعری رئیس شورای هیئات مذهبی استان قم با بیان اینکه قم پایتخت عزاداری آئینی کشور است، عنوان کرد: از اقوام و ملل مختلف در قم حضور دارند و به عزاداری می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه در شهر قم نیازمند خانه موزه هیأت هستیم، خاطرنشان کرد: یکی از مطالبه‌های هیئات مذهبی راه اندازی موزه هیئت برای نخستین بار در سطح کشور است.

اشعری با بیان اینکه این موضوع با خانه مرحوم ملاحسین مولوی آغاز شد، تصریح کرد: گزینه‌های دیگری نیز مطرح شده است که امیدواریم با همکاری شهرداری این اتفاق به سرانجام برسد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۲ سال از نمایشگاه عطر تربت می‌گذرد، یادآور شد: امیدواریم شهرداری در تهیه ملزومات هیأت پیش از ماه محرم در این نمایشگاه همکاری بیش‌تری داشته باشد.

رئیس شورای هیئات مذهبی استان قم اضافه کرد: پیشنهاد داریم در بهشت معصومه(س) قطعه‌ای برای پیرغلامان امام حسین(ع) داشته باشیم.

در پایان این جلسه نیز جمعی از مدیران هیئات مذهبی به بیان دغدغه‌ها و مسائل خود پرداختند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ۴ IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    0 0
    اگر اعتکاف کننده گان افراد حاضر در این سالن مجلل باشن امکانات هتل ۵ ستاره هم برایشان کم است انسان مومن و با تقوا روی زمین خشک و سرد هم معتکف میشود راحت بگو ۹۰٪ مساجد بسته شدن مسجد که بیابان نیست همه نساجد فرش وبخاری دارن