دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
اعتکاف

حوزه/ جلسه هم اندیشی مراسم اعتکاف با حضور مدیر حوزه علمیه خواهران قزوین، مسئول برگزاری اعتکاف، مسئول امور مساجد و جمعی از معاونین فرهنگی مدارس علمیه خواهران قزوین در مرکز مدیریت حوزه خواهران این استان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از قزوین، جلسه هم اندیشی مراسم اعتکاف با حضور مدیر حوزه علمیه خواهران قزوین حجت الاسلام کاظم لو، مسئول برگزاری اعتکاف حجت الاسلام عباسی، مسئول امور مساجد حجت الاسلام ابراهیمی و جمعی از معاونین فرهنگی مدارس علمیه خواهران در مرکز مدیریت حوزه خواهران قزوین برگزار شد.

حجت الاسلام کاظم لو در این جلسه ضمن خوش آمدگویی به میهمانان، گفت: انسان در گریز از هوای نفس و فرار از اشتغالات زندگی، در طریقت انس با معبود همواره نیازمند خلوتی است تا در انزوای وجود خویش در آثار صنع پروردگارش با دیده عبرت بیندیشد و با سوز دل و اشک دیده، باطن خود را از زنگار گناهان بشوید و خانه دل را مصفای حضور خالق هستی بخش سازد، و اعتکاف زمینه چنین خلوتی را فراهم می کند و فرصت و مجالی می دهد برای پرداختن به امور نفس خویش و جلوه گری نور محبت خدا در اعماق سرای وجود انسان، تا انسان بدون دلواپسی از کارهای انجام نشده و وابستگی‌های روزمره، خود را در سرای معبود خویش نظاره گر باشد.

وی افزود: مساجد همواره به عنوان پایگاه اعتکاف، مرکز خلوت و انس عابدان با معبود خویش محسوب می گردند و اعتکاف روزهایی در خلوت خویش با خود بودن و به یاد خدا زیستن است. اعتکاف گشت و گذاری است در کوچه پس کوچه های درون و گشتن در دنیای «تو در تو»ی دل و شناختن خود و مجاهده با نفس و انس با معبود. اعتکاف بریدن از غیر و پیوستن به دوست برای دوباره برگشتن به جامعه است، منتهی با ره توشه درون سازی. اعتکاف هجرتی درونی برای سیر در دنیای باطن است و مروری بر نفسانیات خویش است تا گام تهذیب برداریم و گام بندگی برگیریم. اعتکاف تمرینی است سه روزه، با «قیام» و شب زنده داری و «صیام» و روزه داری تا یک عمر در معبد نیاز و سجده گاه راز و نیاز، معتکف حریم بندگی باشیم. اعتکاف اهل عبادت را «عید حضور» است و اهل غفلت را روزنه ای به سوی نور. خواندن و شنیدن کجا و دیدن و چشیدن کجا.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha