یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ همایش همسران همساز

حوزه/ کارشناس تربیتی و مهارت‌های زندگی با تاکید بر لزوم شناخت و توجه به تفاوت‌های زن و مرد، گفت: اگر اسلامی زندگی کنیم از بسیاری از چالش‌ها بیرون می‌رویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین تراشیون، در همایش «همسران همساز» که ۱۸ دی ماه ۱۴۰۲ در مجتمع شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم به مناسبت ۲۰ سالگی مرکز نشر هاجر برگزار شد، عنوان کرد: امروزه انتظارات بیش از گذشته است و هجمه‌های رسانه‌ای که وجود دارد انواع محبت‌ها را ترسیم و سه بعدی سازی می‌کنند.

کارشناس تربیتی و مهارت های زندگی تصریح کرد: امروزه دامنه‌ محبت از محبت کلامی فراتر رفته است و افراد انواع محبت‌ها و دل دادگی‌ها را در رسانه‌ها و سریال‌ها می‌بینند.

وی با اشاره به اینکه در عرصه زندگی به روزرسانی نشده‌ایم، بیان کرد: در قدیم مردها خوش‌پوش نبودند؛ اما مادران ما نیز کسی را نمی‌دیدند با توجه به تغییرات باید به روزرسانی شویم اما امروزه خانواده را متناسب با نیاز زمان خودمان تنظیم نکردیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین تراشیون اظهار کرد: در گذشته مسلمان بودند اما اسلامی زندگی نمی‌کردند برای مثال در گذشته مرد سالاری بوده است در حالی که هیچ جای اسلام به مرد سالاری وجود ندارد و در روایات نیز بیان شده است که شرورترین مردها کسانی هستند که به زن‌های خود سخت بگیرند.

وی ادامه داد: در گذشته به خاطر بافت بسته فرهنگی که وجود داشت افراد با هر مساله‌ای در خانه می‌ساختند؛ اما بسیاری از آن‌ها خوشبخت نبودند اما طلاق نبود. امروزه نیز در مناطقی مانند سیستان و بلوچستان طلاق کم است اما آیا همه خانواده‌ها خوشبخت هستند؟

کارشناس تربیتی و مهارت های زندگی با تاکید بر اینکه اگر اسلامی زندگی کنیم از بسیاری از چالش‌ها بیرون می‌رویم، گفت: خداوند زن و مرد را با مواد اولیه یکسان ساخته است اما زن و مرد از نظر نرم‌افزاری متفاوت هستند، متفاوت می‌بینند و فکر می‌کنند؛ به همین خاطر با کسی که متفاوت از ما است باید متفاوت عمل کنیم در حالی که در زندگی ها این گونه نیست.

وی افزود: مردها انتظار دارند زنان نیز مانند آن‌ها عمل کنند و فکر کنند در حالی که باید نیازها طرف مقابل را بشناسند برای مثال بازار رفتن برای زنان هفت لذت مشروع به همراه دارد و باید این را بدانیم و او را از این نیاز محروم نکنیم؛ زیرا عدم توجه به نیازها آسیب‌زا است.

حجت‌الاسلام والمسلمین تراشیون با تاکید بر لزوم شناخت و توجه به تفاوت‌های زن و مرد، اظهار کرد: مردها محبت عملی دوست دارند؛ برای مثال زمانی که مرد از سرکار می‌آید به استقبال او برویم و برای او چای بیاوریم.

کارشناس تربیتی و مهارت های زندگی با بیان اینکه در زندگی نباید منیت وجود داشته باشد، تصریح کرد: در رابطه های خارج از چارچوب خانواده، افراد ویرایش شده خود را نشان می‌دهند و اگر همان افراد زیر یک سقف زندگی کنند همه چیز تغییر می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین تراشیون با اشاره به نظام فکری اسلام در زندگی، عنوان کرد: در نظام فکری اسلامی ویژگی‌های زن خوب بیان شده است برای مثال مهرورزی، دلسوزی و محبت به شوهر داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه نظام فکری غرب در زندگی نیز امتحان خود را پس داده و ناکارآمدی آن آشکار شده است، بیان کرد: پرفروش ترین کتاب‌ها در غرب سبک زندگی است اما مشکل این است که آن‌ها انسان را از روبه رو می‌بینند.

کارشناس تربیتی و مهارت های زندگی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با اقشار مختلف بانوان از واژه عدالت جنسیتی به جای برابری جنسیتی استفاده کردند؛ زیرا اگر بخواهیم با زنان مانند مردها برخورد کنیم، ظلم در حق زن است.

وی با اشاره به اینکه جریان فمنیسیتی چهار مرحله داشته است، اظهار کرد: در مرحله اول حق برابر با مرد می‌خواستند، در حرحله دوم به بخشی از این حقوق دست پیدا کردند، در مرحله سوم به این مرحله رسیدن که آغازگر مشکلاتی بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین تراشیون اضافه کرد: در ساختار تفکر غربی مانند اسلام نیست که نفقه زن شاغل نیز به عهده شوهر باشد. در نظام زندگی غرب، زن باید نیمی از هزینه زندگی را در بیاورد.

وی با اشاره به اینکه وقتی نقش خانواده ضعیف شود آسیب‌ها شروع می‌شود، اضافه کرد: این نوع زندگی باعث شد که فرزندان با مشکل مواجه شوند در حالی که هیچ چیزی نمی‌تواند نقش مادری را ایفا کند؛ حتی پیشرفته ترین تکنولوژی‌ها و هوش مصنوعی هم نمی توانند نقش مادری و عواطف انسانی را ایفا کنند.

کارشناس تربیتی و مهارت های زندگی با بیان اینکه مرحله چهارم جریان فمنیستی بازگشت است، اظهار کرد: در این مرحله زن غربی دست و پا می‌زند که به زمان قبل از صنعتی شدن برگردد.

حجت‌الاسلام والمسلمین تراشیون، اضافه کرد: اگر بخواهیم نظام خانواده را مستحکم کنیم نباید فردطلبانه برخورد کنیم و باید با جامعیت ببینیم و اینگونه نباشد که زن و مرد هر کدام به روایتی که به نفع خودش است اشاره کنند.

کارشناس تربیتی و مهارت های زندگی بیان مرد: ویژگی خانواده این است که باعث رشد در دنیا و آخرت می‌شود؛ حتی اگر زندگی بر وفق مراد هم نباشد, زیرا اصل خانواده ارزشمند است و بدخلقی زن و شوهر نیز باعث رشد می‌شود.

صبر زن در برابر شوهر

حجت‌الاسلام والمسلمین تراشیون با اشاره به ثمره صبر زن در برابر بدخلقی شوهر گفت: از رسول اکرم (ص) نقل شده است زنانی که بد اخلاقی شوهرش را تحمل کنند یکی از سه گروه از زنان هستند که خداوند عذاب قبر را از آنان برداشته و در روز قیامت، با فاطمه دختر پیامبر (ع) محشور خواهند شد و خداوند به هر کدام از آنان ثواب هزار شهید را داده و برای هر کدامشان، عبادت یک سال را خواهد نوشت.

صبر مرد در برابر زن

وی با اشاره به کتک خوردن کاشف الغطا که یکی از فقهای برجسته شیعه است، اظهار کرد: اصحاب کاشف الغطا این ماجرا فهمیدند و نزد ایشان آمدند و گفتند ما شنیده ایم که همسر شما گاهی شما را می‌زند؟! فرمود: بله، عرب است، قدرتمند هم هست، قوی‌البنیه هم هست، گاهی که عصبانی می‌شود، حسابی مرا می‌زند. من هم زورم به او نمی‌رسد. گفتند: او را طلاق بدهید.گفت: نمی‌دهم. گفتند: چرا؟ گفت: این زن در این خانه برای من از اعظم نعمت‏‌های خداست چون وقتی بیرون می‌آیم و در صحن امیرالمومنین می‌ایستم و تمام صحن، پشت سر من نماز می‌خوانند، مردم در برابر من تعظیم می‌کنند. گاهی در برابر این مقاماتی که خدا به من داده، یک ذرّه هوا مرا برمی‌دارد. همان وقت می‌آیم در خانه کتک می‌خورم، هوایم بیرون می‌رود! این چوب الهی است، این باید باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha