شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/پانزدهمین اجلاسیه سالانه هم‌اندیشی ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مهم‌ترین سند در اسناد راهبردی است که مهر تائید مقام معظم رهبری بر آن نقش بسته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی عصر امروز در پانزدهمین اجلاسیه سالانه هم‌اندیشی ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش که در سالن جلسات خانه معلم شماره یک قم برگزار شد، اظهار کرد: باید همبستگی خود را با مردم مظلوم غزه و مردم شریف یمن را اعلام کنیم. همچنین به تمام شهدای جبهه مقاومت و حادثه تروریستی کرمان درود می‌فرستیم.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه عناوین و فصول مهمی در عرصه تعلیم و تربیت تنظیم شده است، مطرح کرد: عناوین بسیار مهم و احکام راهبردی در برنامه هفتم در عرصه تعلیم و تربیت اندیشیده شده است.

وی با بیان اینکه دولت باید تلاش کند این احکام برای آموزش و پرورش محقق شود، عنوان کرد: امیدواریم با رویکردی که در دولت شاهد هستیم و همتی که در آموزش و پرورش مشاهده می‌کنیم، شاهد انسجام و خیز جدید برای تعالی و رشد نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش باشیم.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه بسیاری از الزامات و بسترها امروز فراهم شده است، خاطرنشان کرد: میدان داران و پرچم‌داران اصلی مدیران کل آموزش و پرورش در استان‌ها هستند.

وی با بیان اینکه همه در برابر نسل امروز و فردا وظیفه‌مند هستیم، تصریح کرد: نگاه اسلام آن است که در چند لایه تمام جامعه در قبال نسل نو و نسل جوان وظیفه و رسالت دارند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه اسلام نخستین رسالت را متوجه تمام جامعه کرده است، یادآور شد: پس از این تکلیف عام، علما و جامعه دانشمندان رسالت ویژه‌ای در عرصه تربیت و ساختن و معماری شخصیت نسل نو و جوان دارند.

وی با بیان اینکه پس از این لایه، حکومت قرار دارد، ابراز کرد: از مهم‌ترین رسالت‌های نظام و حکومت اسلامی مسئولیت و رسالت در قبال رشد روحی و معنوی جامعه است.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه نهاد آموزش و پرورش و نهاد حوزه و روحانیت متصدیان اصلی این تکلیف هستند، بیان کرد: اگر همکاری و مشارکت نباشد، این هدف تربیتی محقق نخواهد شد.

وی با بیان اینکه سطح پنجم نیز خانواده‌ها هستند، اظهار داشت: خانواده‌ها نیز از اهمیت بسیاری برخوردار هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور اضافه کرد: در این منظومه رسالت‌مداران تعلیم و تربیت در جامعه به عنوان نهادهای علمی، فرهنگی و حوزوی رسالتی داریم که بدون هم‌افزایی، همکاری و هم‌گرایی نمی‌توانیم به اهداف خود برسیم.

وی با اشاره به اینکه توجه به نسل جوان و نوجوان اهمیت بسیاری دارد، مطرح کرد: تشکیل چنین جمعی از مهم‌ترین اقداماتی است که در نظام اسلامی رقم خورده است که باید تقویت شود.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه تلاش ما باید مبتنی بر اسناد راهبردی باشد، عنوان کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مهم‌ترین سند در اسناد راهبردی است که مهر تائید مقام معظم رهبری بر آن نقش بسته است.

وی با اشاره به اینکه حرکت ما باید با محوریت سند تحول باشد، خاطرنشان کرد: مطالعه دائم برای تجدید و بازسازی این سند باید وجود داشته باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه تشکیلات ستاد همکاری‌ها دارای برنامه ۵ ساله بود، تصریح کرد: این برنامه ۵ ساله به پایان رسیده و برنامه دوم نیز درحال تدوین است.

وی با اشاره به اینکه مجموع برنامه‌ها و رویکردها در این برنامه مشترک تدوین شده است، یادآور شد: جریان همسو و هماهنگ در عرصه تعلیم و تربیت اهمیت بسیاری دارد که خوشبختانه در دوره جدید تقویت شده است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه حوزه به تقسیم کار و کار تخصصی اعتقاد دارد، ابراز کرد: تمام اقداماتی که در حوزه کودک، نوجوان و جوان انجام می‌پذیرد باید بر مبنای تخصص، آمادگی‌های علمی، رعایت مرزها و هماهنگی باشد.

وی با اشاره به اینکه منزلت آموزش و پرورش و مربیان را گرامی می‌دانیم، بیان کرد: مرزهای تخصصی دانشی را ارج می‌نهیم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه تمام نهادهای حوزوی و آموزشی به عنوان ید واحده در یک میدان بزرگ هستند، اظهار داشت: برای راهبری تربیت دینی در درون استان، شهر و مدارس نیازمند انسجام و هماهنگی ویژه میدانی هستیم.

وی افزود: اگر انسجام در فعالیت نباشد، کوچک‌ترین ناسازگاری در عوامل می‌تواند بحران‌زا بوده و گاهی تولید نتیجه عکس کند.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه تکرار و تزاحم شایسته نیست، مطرح کرد: تشکیل شبکه از ستاد تا استان و شهر ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه نظارت و ارزیابی اهمیت بسیاری دارد، عنوان کرد: تمام این موارد باید بر اساس نگاه هدفمند و خروجی باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور خاطرنشان کرد: ارزیابی مستمر و تحلیل عملکرد و بازسازی باید به صورت مستمر انجام شود.

وی با اشاره به اینکه باید برای معلومات پایه اسلامی برنامه‌ریزی کنیم، تصریح کرد: طلبه‌ای که می‌خواهد در مدارس تاثیرگذار باشد باید حداقل دروس پایه دوم حوزه را گذرانده باشد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه جهان‌شناسی، زبان‌شناسی و غرب‌شناسی منتقدانه درست برای اثرگذاری در جامعه لازم است، یادآور شد: طلبه‌ای که در مدرسه حضور پیدا می‌کند باید آگاهی‌های حداقلی فلسفی و کلامی داشته باشد. این آگاهی موجب می‌شود فرد بتواند به خوبی شبهات را پاسخ دهد.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه ارتباط با دانش آموز نیازمند اطلاعات گسترده است، بیان کرد: اقدامات تخصصی بدون توجه به اطلاعات گسترده نمی‌تواند اثرگذار باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha