یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام خمینی (ره)

حوزه/ ما کسی را نمی شناسیم که مثل ایشان در این چهار رشته به حد کمال رسیده باشد. ممکن است افرادی باشند که در بعضی از ابعاد این علوم همطراز یا مقدم بر امام باشند؛ چه این که کسانی وجود داشتند که در عرفان به مراتب بالایی رسیده بودند؛ ولی در فلسفه رتبۀ پایین تری داشتند یا حرفی نداشتند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مرحوم آیت الله مصباح یزدی در یکی از سخنرانی های خود به جامعیت بی نظیر امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت:

یکی از ابعاد شخصیت امام خمینی(ره) _در کنار بُعد اخلاقی، عرفانی، سیاسی، اجتماعی، مدیریت و رهبری_ بُعد علمی است که از ابعاد برجسته و ممتاز ایشان به شمار می آید. وی از نظر علمی و معنوی در افقی قرار داشت که دست هم نوعان و همگنانش به آنجا نمی رسید.

امام در چهار رشته از علوم سرآمد اَقران خویش بود و از زبده ترین صاحب نظران این علوم (علم فقه، اصول فقه فلسفه اسلامی و عرفان اسلامی) بود.

ما کسی را نمی شناسیم که مثل ایشان در این چهار رشته به حد کمال رسیده باشد. ممکن است افرادی باشند که در بعضی از ابعاد این علوم همطراز یا مقدم بر امام باشند؛ چه این که کسانی وجود داشتند که در عرفان به مراتب بالایی رسیده بودند؛ ولی در فلسفه رتبۀ پایین تری داشتند یا حرفی نداشتند. فقیهان بسیار برجسته ای داشته ایم که در فقه تیزبین و موشکاف بودند؛ ولی با مباحث عقلی آشنایی قابل توجهی نداشتند.

جامع بودن امام در حد بسیار بالایی بود. او از نادر افرادی بود که در زمینه های اصلی علوم اسلامی به قله رسیده بود؛ هم در علوم عقلی و هم در علوم نقلی و هم در سیر و سلوک معنوی.

در فقه، فلسفه، عرفان، ادبیات فارسی، عربی و در معارف اسلامی دیگر چنان عمیق فکر می کرد و آن قدر جامع و همه سو نگر بود که بنده مانند او را سراغ ندارم.

ما استادانی مثل علّامه طباطبایی را در تفسیر و فلسفه دیدیم؛ اما مانند امام جامع نبودند. آن بینشی که امام در فقه و اصول، کلام و فلسفه عرفان و علوم اسلامی دیگر داشت جامعیتی ویژه بود. این جامعیت ویژهٔ او بود و غیر از او فردی را با چنین وصفی نیافته ام.

منبع: کتاب سیری در ساحل، صفحه ۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha