سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کتاب اجازات، اسناد و استفتائات آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی

حوزه/ به مناسبت هشتادمین سال درگذشت آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی، اجازات، اسناد و استفتائات در چهار جلد و سی فصل به تألیف مهدی باقری سیانی از سوی مؤسسه کتاب شناسی شیعه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، به مناسبت هشتادمین سال درگذشت آیت‌الله سیدابوالحسن اصفهانی، اجازات، اسناد و استفتائات در چهار جلد و سی فصل به تألیف مهدی باقری سیانی از سوی مؤسسه کتاب شناسی شیعه منتشر شد.

بر اساس این گزارش، جلد اول این کتاب مشتمل بر مقدمه ای در پنج فصل در تبیین جایگاه آیت‌الله اصفهانی و چگونگی این مجموعه؛ و پنج فصل از متن کتاب در اجازات اجتهاد، تدریس و تأیید مراتب علمی و اجازه روایی مبسوط سید به آیت‌الله میرزا فتاح شهیدی می باشد.

جلد دوم این کتاب در چهار فصل اجازات روایت، امور حسبیه، مصرف وجوه شرعی و تصحیح اجازات آیت‌الله اصفهانی به قلم آیت‌الله شبیری زنجانی(دام ظله) و ... تنظیم شده است

همچنین جلد سوم این کتاب بر نُه فصل و عمدة حاوی نامه های آیت‌الله اصفهانی و پاسخ های ایشان به استفتاءات و جلد چهارم آن مشتمل بر دوازده فصل و حاوی تصاویر آثار فقهی آیت‌الله اصفهانی و استادان و تعدادی از مجازان، و اسناد مربوط به ارتحال ایشان و جوازهای لباس روحانیت که به استناد اجازات ایشان صادر شده است و ... می باشد.

* قسمتی از مقدمه مدیر مؤسسه کتاب شناسی شیعه بر کتاب اجازات

یکی از طرح های گسترده و درازدامن و بسیار نفسگیر و خسته کنندۀ مؤسسه کتاب شناسی شیعه، طرح «اجازات الشیعة» از آغاز تا پایان قرن چهاردهم _ اعنی تا سال ۱۴۰۰ _ است، که حاوی مجموعه اجازات عالمان شیعه طی قرون متمادی به ترتیب تاریخ وفات مجیزان، همراه با توضیحات و تعلیقات و تصحیح است؛ ولی تا قبل از آماده و منتشر شدن این طرح گسترده، به تدریج طیّ کتاب شیعه، و کتاب های متعدد، نمونه ای از اجازات را تاکنون تصحیح و منتشر کرده ایم از جمله:
در شمارۀ اول کتاب شیعه (بهار و تابستان۸۹) اجازۀ کبیرۀ علامه سیدحسن صدر به علامه شیخ آقا برزگ تهرانی با حواشی فقیه مدقق حضرت آیةاللـه حاج آقا موسی شبیری زنجانی (ص۳۹۹-۵۱۱)، نیز اجازۀ بیهقی برزهی (ص۳۸۱-۳۸۳) و اجازۀ علامه سیدمحسن امین عاملی (ص۳۸۴-۳۸۶)؛ و در شمارۀ دوم کتاب شیعه (پاییز و زمستان۸۹) شش اجازه تصحیح و منتشر شده است (ص۱۸۹-۱۹۸) و هیچ شماره ای از کتاب شیعه خالی از اجازات نیست؛ و شماره های ۷-۸(بهار و زمستان۹۲)، ویژنامۀ اجازات است و به اجازات و بحث دربارۀ اجازات اختصاص دارد.
مؤسسه علاوه بر تصحیح و نشر اجازات در کتاب شیعه، برخی اجازات کبیره را هم به شکل کتاب منتشر کرده است، مانند الروضة البهیة (سال۱۴۳۴/۱۳۹۲ش) در ۴۶۴ص، نیز مجموعه اجازات یک شخصیت علمی، مانند الصحف المطهّرة (در سال ۱۴۳۹/۱۳۹۶ش) در ۳۱۰ص منتشر شده است.
اینک بسیار خوشحالیم که پس از سالها فعالیت بی وقفۀ فاضل پرتلاش و پرکار و نستوه، جناب مستطاب آقای باقری سیانی (دامت إفاضاته) کتاب حاضر در چهار جلد پربرگ و بار به جامعۀ علمی شیعه عرضه میشود.
توضیحات کافی و وافی دربارۀ بخش های مختلف کتاب حاضر در آغاز مجلدات و فصول آن آمده است. می دانیم که راجع به هیچ مرجع و فقیهی از فقیهان شیعه، در چنین حجم گسترده ای، اجازات و اسناد و نامه ها، جمع آوری، تنظیم و بازخوانی و تصحیح و منتشر نشده است. یافتن این اسناد از یک سو، و از سوی دیگر شناسایی و معرِّفی مجازانِ اجازات و مخاطبانِ نامه ها و از ناحیۀ سوم بازخوانی، مقابله و از ناحیۀ دیگر صفحه آرایی آنها به طوری که متن تایپ شده با تصویر سند روبروی هم قرار گیرند، کارهای بسیار پر دردسر و شاقّی است که بحمداللـه با زحمت وافر مؤلف گرامی و همکاران پرتلاش بنده در مؤسسه کتابشناسی شیعه انجام شده است و اگر راجع به کارهای انجام شده گفته شود: لا یعلمها إلّا اللـه سبحانه وتعالی، سخنی به گزاف نیست.
گفتنی است هر سندی که قبلاً در منبعی منتشر شده است نام منبع در پانوشت ها آمده است، و نام بزرگوارانی که سندی منتشر نشده را در اختیار گذاشته اند در پانوشت ها ذکر شده، و امانت کاملاً رعایت شده است.

بیفزایم که برغم مرجعیت عامه آیةاللـه اصفهانی، متأسفانه تاکنون استفتاءات ایشان شناسایی و منتشر نشده است که بحمداللـه برای اولین بار تعداد زیادی از استفتاءات ایشان در جلد سوم کتاب حاضر نشر می یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha