یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت‌الاسلام رجبی

حوزه/ معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران گفت: ماه رمضان ماهی است که خداوند آن را نسبت به سایر ماه‌ها شرافت و عظمت بخشید، این قطعه از زمان به خودی خود شرافت ندارد و شرافت آن از این جهت است که ثانیه‌ها و لحظات آن برای رشد و کرامت انسان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین آرش رجبی در نشست اخلاقی "لحظاتی ناب در محضر استاد" که به مناسبت ماه مبارک رمضان برگزار شد، عنوان کرد: ماه رمضان ماهی است که خداوند آن را نسبت به سایر ماه‌ها شرافت و عظمت بخشید، این قطعه از زمان به خودی خود شرافت ندارد و شرافت آن از این جهت است که ثانیه‌ها و لحظات آن برای رشد و کرامت انسان است.

وی افزود: ماه رمضان ماهی است که قرآن در آن نازل شده و این قطعه از زمان هر سال تکرار می‌شود و حقیقت قرآن به قلب وسیع انسان کامل یعنی امام عصر نازل می‌شود، ماه رمضان فرصتی است که به حبل‌الله متین چنگ زده و با توسل جستن به قرآن مکتوب و قرآن عینی یعنی اهل بیت(ع) به‌ویژه امام عصر (عج)، از فیوضاتی که او دریافت کرده بهره‌مند شویم.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور ادامه داد: انسان موجودی است که استعداد رسیدن به مقام و مرتبه خلافت الهی را دارد و قرآن در آیات متعددی به این نکته اشاره کرده است، خداوند با خلقت آدم نسل انسان خلیفه الله را رقم زد.

این استاد حوزوی اضافه کرد: سر این خلافت تعلیم اسماء الهی است و به‌ واسطه این اسماء، انسان به خلافت الهی می‌رسد، مقامی که ملائکه استعداد دریافت این اسماء و آن را نداشتند.

وی در ادامه راه‌های رسیدن به خلافت را در گروی رسیدن به خود حقیقی بر شمرده و اظهار کرد: انسان دو گونه خود دارد، خود مجازی که در خلال جستجوی سودها و منفعت‌ها، عناوین و اعتبارات دنیوی است که در آن یک نحوه تخیل نهفته است و اگر این خود مجازی پلی باشد برای رسیدن به حقیقت و خود حقیقی، به مقام خلافت اللهی می رسد.

حجت الاسلام رجبی اضافه کرد: راهی که ما را از من مجازی عبور داده و به حقیقت می‌رساند عبادات است، عبادات پیوند ما را با حقیقت برقرار و ما را به مبدا هستی توجه می‌دهد.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران گفت: خداوند برای زمینه‌سازی و دستیابی به خود حقیقی فرصت‌های ویژه‌ای تعبیه کرده که در آن نفحات رحمانی بیشتری می‌وزد، از بهترین این ایام ماه مبارک رمضان است.

وی بیان کرد: در این ماه اقتضائات بیشتری برای انجام اعمال خیر فراهم و شیطان در غل و زنجیر است، حتی کارهای غیر اختیاری ما اگر در مسیر بندگی خدا باشد ما را بیشتر رشد می‌دهد، آنچه بیش از هر چیز باید به آن توجه شود عباداتی است که از اندیشه و قلب ترشح شده و به اعضاء و جوارح می‌رسد.

این کارشناس مذهبی افزود: در این ایام انس با قرآن و احادیث و آشنایی با معارف اهل‌بیت(ع) را غنیمت شمرده و در بهار طبیعت یک بازنگری و مراقبه فکری و رفتاری نسبت به خود داشته باشیم، هرجا که خطایی داشته جبران کرده و برای بندگی خدا برنامه‌ریزی کنیم.

وی عنوان کرد: شناخت ما در قلب و عواطف و احساسات تاثیرگذار است، اگر این باورها در قلب نشست در رفتارهای ما به بهترین شکل تجلی پیدا می کند، قلب مسیری است که انسان را به خدا می‌رساند.‌

حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی گفت: خداوند متعال به‌واسطه عبادات مستمر مثل روزه در کل ماه رمضان چه در لحظات روزه و چه در لحظات افطار، ما را برای خودش تخصیص می‌دهد. در روایات آمده است که" الصوم لی و انا اجزی به، روزه برای من است و من برای روزه‌دار جزا می‌دهم".

وی افزود: تاکید شده که در این ماه قرآن بخوانیم، قرآن حبل‌الله المتین است و علم الهی است که در قالب الفاظ برای ما متجلی شده، همچنین لیله‌القدر را دریابیم، سر عظمت لیله‌القدر قرآن و سر عظمت و حقیقت قرآن امام عصر(عج) است که همه ما در ظل و ذیل توجهات آن حضرت هستیم.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران کشور ادامه داد: به توسل به اهل‌بیت(ع) و هم چنین به امام زمان(عج) که همه اعمال ما به ساحت مقدس ایشان می‌رسد و ما را تصرف و هدایت می کند توجه بیشتری داشته باشیم، دلهای مردم را متوجه ایشان کنیم و به مردم امید دهیم که ظهور ایشان نزدیک است و نزدیک دانستن ظهور امام زمان از التزامات و لوازم ایمان است.

وی در پایان گفت: در تبلیغ دین مردم را به سوی خدا دعوت کنید و با آشنا نمودن آنان با معارف قرآنی و مضامین ادعیه که معرفت بسیاری در آن وجود دارد و انس و ارتباط گرفتن با معبود بطوری که اگر همه اعمال فردی، اجتماعی و خانوادگی در مسیر بندگی باشد ما را به خود حقیقی و مقام خلیفه اللهی می‌رساند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha