دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی نظر خود را درباره شرعی بودن مراسم طشت گذاری که در ماه محرم در اردبیل برگزار می شود، در استفتائی بیان کرده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اردبیل، محقق حوزوی حجت الاسلام محمد مهدی صفری در نامه‌ای به حضرت آیت الله مکارم شیرازی، نظر ایشان را درباره مراسم طشت گذاری که همه ساله در ماه محرم در اردبیل برگزار می‌شود، جویا شد.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پاسخ به این استفتاء، با توجه به توضیحات ارائه شده مبنی بر اینکه این مراسم صرفاً یک نوع مراسم نمادین و در قالب عزاداری بوده و هدف از آن ترسیم صحنه‌ای از واقعه تاریخی کربلا است، اشکالی در برگزاری آن ندیدند.

در این نامه آمده است:

مراسم مزبور با توجه به پیشینه‌ای که داشته و با توجه به نیات مجریان و شرکت کنندگان صرفا یک نوع مراسم نمادین و در قالب عزاداری بوده و هدف از آن ترسیم صحنه‌ای از واقعه تاریخی بوده که در منزل ذو حسم حضرت ابا عبدالله(ع) پس از مواجهه با لشکر حر بن یزید ریاحی دستور دادند تا طشت‌هایی وضع شده و با مشک‌های آب پر شوند به گونه‌ای که حتی مرکب‌های آنان نیز سیراب شدند.

همچنین در این نامه به نقل از شیخ مفید و طبری واقعه تاریخی دستور امام حسین(ع) برای سیراب کردن سپاه حر بن یزید ریاحی نقل شده است.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پاسخ به این استفتاء، با اشاره به توضیحات ارائه شده، فرمودند:

در فرض سؤال، با توجه به توضیحات داده شده اشکالی ندارد و همیشه موفق باشید.

گفتنی است مراسم طشت گذاری، یکی از آئین‌های سنتی عزاداری در ماه محرم است که در استان اردبیل و برخی دیگر از نقاط کشور برگزار می‌شود، در این مراسم، عزاداران حسینی با برپایی دسته‌های سینه زنی و نوحه خوانی، واقعه تشنه لبی امام حسین (ع) و یارانش را گرامی می‌دارند.

انتهای خبر/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha